اف‌ای‌تی‌اف همچنان بلاتکلیف

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

هماهنگی بسیار بالای مرزبانی ایران و عراق

سردار اسماعیل کوثری جانشین قرارگاه ثارالله سپاه در مورد ابعاد بین‌المللی راهپیمایی اربعین حسینی گفت: آنچه که امروز در قالب پیاده‌روی اربعین تبلور یافته،‌ حرکتی عظیم، عاشقانه و خودجوش است. عظمت اربعین حسینی دقیقا نمایانگر حرکت جامعه اسلامی به سوی تمدن نوین اسلامی مورد نظر مقام معظم رهبری است که در بیانیه گام دوم ایشان مطرح شده است. وی تصریح کرد: اربعین تنها به شیعیان تعلق ندارد و اهل تسنن و حتی از سایر ادیان در آن حضور دارند و این موضوع نماد همدلی است. وحدت و یکپارچگی که از اربعین حسینی به جهان مخابره می‌شود، نماد آماده شدن جامعه اسلامی و حتی جهان برای انجام احکام دینی بوده تا دنیا برای قیام حضرت مهدی (عج) آماده شود. جانشین قرارگاه ثارالله سپاه با اشاره به آشوب‌های پیش‌آمده در عراق قبل از اربعین افزود: دشمنان دین، اسلام، ولایت و جمهوری اسلامی آشوب‌هایی در عراق انجام دادند تا مردم را ترسانده و از حضور مردم جلوگیری کنند؛ ولی آنان درک درستی از حرکت مردم نداشته و ندارند، چراکه اگر این حرکت را می‌شناختند، متوجه می‌شدند مردمی که الگوی خود را امام حسین (ع) قرار داده‌اند که همه چیز خود را در راه آزادی داد، در مسیر رسیدن به کربلا از هیچ چیزی نمی‌ترسند. سردار کوثری با تاکید بر اینکه مردم در مسیر اربعین عاشقانه و با بصیرت گام برمی‌دارند، بیان کرد: در مسیر اربعین ترس معنا ندارد و از همین رو است که توطئه‌ها دشمن ناکام مانده و آنچه تلاش داشتند تا اربعین امسال را به حاشیه ببرند برعکس عمل کرده و سبب شده است اربعین حسینی امسال شکوهمندتر از هر سال برگزار شود. وی اضافه کرد: حضور مردم از کشورها و ادیان مختلف موجب می‌شود که تحقیقات، پژوهش‌ها و بررسی‌های زیادی روی موضوع اربعین و این گردهمایی بی‌نظیر صورت پذیرد که در نهایت باعث می‌شود به هدف اصلی آن که همانا قیام امام حسین (ع) بود برسند و آرمان ابی عبدالله به جهانیان شناسانده شود. جانشین قرارگاه ثارالله سپاه با تاکید بر شعار امام حسین (ع) مبنی بر اینکه اگر دین ندارید، لااقل آزاده باشید، گفت: راهپیمایی اربعین مسیر خود را یافته و هر سال گسترده‌تر برگزار می‌شود. این موضوع باعث می‌شود که اسلام ناب محمدی مورد نظر حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری در جهان شناخته و تبیین شود.

نتیجه شکایت علی مطهری از دادستان سابق مشهد اعلام شد

شکایت علی مطهری و هنگامه شهیدی به ترتیب از دادستان سابق مشهد و وزیر پیشین اطلاعات در دادستان ویژه روحانیت رد شد. مصطفی ترک همدانی با اعلام این خبر گفت: حدود ۲ سال پیش به دلیل اقدام دادستان قدیم مشهد مبنی بر همایشی که قرار بود علی مطهری در مشهد در آن سخنرانی کند، شکایتی را در دادستان فرهنگ و رسانه مطرح کردیم که بیژن قاسم زاده بازپرس وقت شعبه دوم این دادسرا با صدور قرار عدم صلاحیت رسیدگی به پرونده را در صلاحیت دادسرای ویژه روحانیت دانست. این وکیل دادگستری افزود: پرونده با عنوان اتهامی سلب آزادی های مصرح در قانون اساسی و صدور دستور خلاف قانون در دادسرای ویژه روحانیت مطرح شد که در نهایت این دادسرا اخیرا با رد شکایت موکل برای دادستان سابق مشهد قرارداد منع تعقیب صادر کرده است. ترک همدانی که وکالت هنگامه شهیدی را نیز برعهده دارد، افزود: چند سال پیش حیدر مصلحی وزیر پیشین اطلاعات از خانم شهیدی تحت عناوین منافعی عفت یاد کرده بود که در این ارتباط شکایتی تحت عنوان قذف و توهین مطرح کردیم که در این ارتباط دادستان ویژه روحانیت رای به منع تعقیب متهم داده است. 

کشورهای عضو برجام به تعهدات خود پایبند نبوده‌اند

مسعود پزشکیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه اروپایی‌ها نسبت به تعهدات خود در قبال برجام پایبند نبوده‌اند؛ بنابراین این احتمال می‌رود که ایران از برجام خارج شود، اظهار داشت: ما این حرف را نزدیم و اگر قرار باشد این کار اتفاق بیفتد هیچ‌کدام از مسئولان کشور پای میز مذاکره نمی‌رفتند.

وی در ادامه افزود: آن چیزی که به نظر من مهم است، این بوده که طرف‌های مقابل برجام پایبندی خود را به این تعهدنامه بین‌المللی انجام نداده‌اند؛ بنابراین ایران به جهانیان نشان داد که حاضر به مذاکره است و پای میز مذاکره می‌رود؛ و در حقیقت ایران به آنچه که در مذاکره به جمع بندی می‌رسد و تعهد می‌کند، پایبند خواهند بود. نایب رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: طرف‌های مقابل برجام بایستی به تعهدات خود عمل کنند، اما این کار را انجام نمی‌دهند و طبیعی است که اگر به تعهدات خود عمل نکنند؛ در حقیقت آن تعهدی را که ما امضا کردیم، معنایی ندارد. نماینده مردم تبریز اظهار کرد: به هر حال یکسری از کشورها هستند که در حال همکاری با ایران هستند و تعاملات با کشورهایی که در حقیقت تلاش دارند با ایران روابط خود را ادامه دهند و قطع نکنند، بایستی ما بتوانیم این ارتباطات را داشته باشیم و در مقابل با آمریکا با آن سیاست‌ها مسئولان سیاسی کشور و طبیعتا سیاست‌های مقام معظم رهبری که باید اعمال و به آنها عمل کنیم.این نماینده مردم به سوالی در این رابطه که آیا ما همچنان در برجام خواهیم ماند، پاسخ داد و گفت: این موضوع را نمی‌دانم اما آنچه که مقام معظم رهبری تصمیم می‌گیرند؛ قطعا از آن تبعیت خواهیم کرد و طبیعتا دولت هم باید بر آن اساس هماهنگی‌های لازم را داشته باشد.

شاید پالرمو از مصادیق اختلاف قوا شود

 مجید انصاری عضو مجمع تشخیص مصلحت با بیان اینکه نظر اعضای مجمع درباره پالرمو روشن است گفت: مسئله این است که طبق آیین‌نامه داخلی مجمع «ماده ۲۵» اگر مجمع در موارد اختلافی که بین مجلس و شورای نگهبان است، ظرف یکسال اعلام نظر نکرد، نظر شورای نگهبان حاکم خواهد شد، در هر موردی. در رابطه با CFT هنوز ما مهلت داریم چون یک سال آن نگذشته است. اما راجع به پالرمو این یکسال گذشته است. اتفاقاتی که برای پالرمو افتاده کار را کمی پیچیده کرده است. ایراداتی که شورای نگهبان در این باره گرفته بود را مجلس برطرف کرد و در مهلت مقرر قانونی شورای نگهبان عدم مغایرت قانون مجلس را با قانون شرع اعلام کرد. مجمع بعد از تاریخ قانونی و مقرر در هیات عالی نظارت ایراداتی به پالرمو گرفت و به مجلس فرستاد. مواردی که هیات عالی نظارت برای ما می‌فرستد را باید طبق آیین‌نامه به شورای نگهبان ارسال کنیم، شورای نگهبان بر اساس وظیفه خود ایراد می‌گیرد. این ایراد را هیئت عالی نظارت یا خود مجمع به عنوان ناظر ایراد می‌گرفت. شورای نگهبان براساس بند یک و دو اصل ۱۱۰ قانون اساسی مبنی بر نظر هیات عالی نظارت خلاف قانون اساسی می‌دانست که اگر این اتفاق افتاده بود، یعنی قبل از اینکه شورای نگهبان در موعد قانونی به مجلس نظر عدم مغایرت را اعلام کرده بود، ما نظر هیئت عالی نظارت را به شورای نگهبان فرستاده بودیم، شورای نگهبان هم نظر مخالفت با قانون اساسی را براساس نظر هیأت نظارت به مجلس اعلام کرده بود، در واقع یک رفت و برگشتی پیدا می‌کرد. می‌شد مشمول همین موارد اختلاف و چون یک سال است نظر خود را اعلام نکردیم نظر شورای نگهبان مبنی بر رد مورد قبول قرار می گرفت. ولی چون ما بعد از ۲۰ روز مهلت شورای نگهبان، نظر خود را فرستادیم، این شورا نظر ما را بررسی نکرده است و عینا نظرات ما را برای مجلس فرستاد. مجلس هم بدون اینکه طی مراحل شود آن را به عنوان مورد اختلافی برای مجمع فرستاد. حالا هم نظر شورای نگهبان که پالرمو اشکالی ندارد و به مجلس فرستاده حاکم است. حرف آقای فلاحت پیشه از این جهت درست است که نظر شورای نگهبان تایید پالرمو است.

طرح تشدید مجازات اسیدپاشی اصلاح شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز یکشنبه، موادی از طرح تشدید مجازات اسیدپاشی و حمایت از بزه‌دیدگان ناشی از آن که اعاده شده از شورای نگهبان بود را بررسی کرده و اصلاحات لازم را اعمال کردند. براساس اصلاحات انجام شده در ماده ۱ این طرح هر کس عمدا با پاشیدن اسید یا هر نوع ترکیبات شیمیایی دیگر با هر میزان غلظت موجب جنایت بر نفس، عضو یا منفعت شود در صورت مطالبه از ناحیه مجنی علیه یا ولی دم حسب مورد با رعایت شرایط مقرر در کتاب قصاص، به قصاص نفس یا عضو یا منفعت محکوم می‌شود. در ادامه نمایندگان ماده ۲ این طرح را بررسی کرده و اصلاحاتی را در آن اعمال کردند. براساس ماده ۲ این طرح هرگاه شخصی مرتکب جرم موضوع این قانون شود و مجازات آن قصاص نباشد یا به هر علتی مانند مصالحه اولیای دم قصاص اجرا نشود مرتکب علاوه بر پرداخت دیه یا ارش یا وجه‌المصالحه حسب مورد مطابق مقررات مربوطه به ترتیب مجازات می‌شود. براساس تبصره این ماده در مواردی که به علت مرگ یا فرار دسترسی به مرتکب اسیدپاشی ممکن نباشد طبق مقررات مواد ۴۳۵ و ۴۷۴ قانون مجازات اسلامی عمل می‌شود. با اصلاحات انجام شده نمایندگان تبصره این ماده را حذف کردند.  

کد خبر 393172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.