طغیان‌ بیماری‌های ناشی از آب و غذا در مسیر زائران پیگیری می‌شود

مسئول تیم بهداشت محیط مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در نجف اشرف از انجام تمهیدات بهداشتی لازم برای زائران ایرانی اربعین در این شهر خبر داد و گفت: یکی از وظایف تیم های بهداشت محیط پیگیری و رصد طغیان‌های بیماری ناشی از آب و غذا است.

به گزارش ایمنا رسول پرتوی اظهار کرد: این پیگیری و رصد به صورتی است که به محض دریافت گزارش بیماری و موارد مشکوک به بیماری بلافاصله تیم بهداشت محیط با تجهیزات کامل به محل اعزام و آب و غذای مشکوک را بررسی می کنند تا به دیگر افراد سرایت نکرده و باعث اشاعه بیماری نشود.

وی ادامه داد: با توجه به اهمیت کنترل عوامل محیطی به ویژه آب و غذای زائران اربعین حسینی، مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت با هماهنگی کمیته بهداشت و درمان ستاد اربعین کشور در قالب تیم سلامت مرکز پزشکی حج و زیارت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران، تعداد ۲۶ نفر از کارشناسان مهندسی بهداشت محیط را به کشور عراق اعزام کرد.

مسئول تیم بهداشت محیط مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در نجف اشرف با اشاره به تکالیف تیم های اعزامی به عراق گفت: هماهنگی با مسئولان مرکز پزشکی حج و زیارت برای پیشبرد اهداف و همراهی با نمایندگان این مرکز پزشکی در عراق، هماهنگی با مسئولان وزارت بهداشت عراق طبق تفاهم نامه با عراق، هماهنگی با مسئولان ستاد بازسازی عتبات و مسئولان عتبات مستقر در نجف، کربلا و کاظمین جهت همکاری، هماهنگی با مسئولان موکب ها جهت همکاری، آموزش خادمین موکب ها، آموزش زائرین، بازدید و نظارت بهداشتی از موکب ها و تاسیسات بهداشتی و محل های پخت غذا، کلرسنجی آب مصرفی و در صورت نیاز کلرزنی با قرص کلر در اختیار، سنجش با تجهیزات پرتابل بازرسی (دمای مواد غذایی، سنجش روغن)، پیگیری کنترل مدیریت پسماند و پساب از جمله اقدامات تیم های اعزامی است.    

وی با تشریح مهمترین فعالیت های انجام شده تا ۲۰ مهرماه، یادآور شد: کل بازدید بهداشتی انجام شده  ۳۳۱ مورد، کلرسنجی انجام شده از آب شبکه های توزیع و مخازن ۴۸۵ مورد، مقدار آب مخازن کلرزنی شده با قرص کلر ۱۹۸ هزار و ۶۰۰ لیتر، کل سنجش انجام شده با تجهیزات پرتابل ۳۷۵  مورد، نظارت بر طبخ و توزیع غذای زائرین ایرانی ۲۳۲ مورد، آموزش به زائرین در بحث بهداشت محیط، بهداشت فردی و بهداشت موادغذایی ۲ هزار و ۷۸۷ نفر بوده است.

پرتوی تصریح کرد: در زمان حاضر یکی از دغدغه های ما نبود آب آشامیدنی سالم، بهداشتی و بسته بندی در مسیر زائران ایرانی اربعین است که زائران به دلیل گرمای شدید هوا در روز به مخازن آب موکب ها هجوم می آورند که به دلیل کثرت زائران و پر و خالی شدن آب این مخازن در چندین نوبت شبانه روز بررسی و پیگیری این مخازن قدری مشکل شده است، از این رو از تمامی زائران در خواست می کنیم در صورت امکان حتما از آب سالم بسته بندی شده استفاده کنند.

وی به تمامی زائران ایرانی اربعین توصیه کرد: به منظور کاهش بیماری های ناشی از آب و غذا حتما مواد غذایی پخته شده ای را مصرف کنند که کاملا داغ باشد و از خوردن غذاهای مانده و سردشده پرهیز کنند.

مسئول تیم بهداشت محیط مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال‌احمر در نجف اشرف تاکید کرد: زائران ایرانی اربعین از مصرف سالادها و سبزی های خام خودداری کنند مگر اینکه خودشان آن را تهیه و شسته باشند.

منبع: ایرنا

کد خبر 393169

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.