عقب نشینی کردها

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش ایمنا، برگزیده اخبار جهان طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

کردها تا۳۰ کیلومتری مرز عقب‌ می‌روند

 دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا بار دیگر از موضع خود درباره عقب‌نشینی نیروهای آمریکایی از سوریه دفاع کرد و گفت، این وظیفه نیروهای آمریکایی نیست که امنیت مرزهای ترکیه و سوریه را برقرار کنند. ترامپ در سخنرانی در برنامه‌ فعالان مسیحی در واشنگتن گفت: آنها باید مرزهای خودشان را داشته باشند، تصور نمی‌کنم سربازان ما باید برای ۵۰ سال آینده در آنجا باشند تا از مرزهای ترکیه و سوریه محافظت کنند در حالی که ما از تامین امنیت مرزهای کشورمان بازمانده‌ایم. باید بگذاریم ترکیه خودش مرزهایش را اداره کند. رئیس‌جمهوری آمریکا تاکید کرد: اگر ترکیه به حمایت از اقلیت‌ها متعهد نباشد و مسؤولیت بازداشتی‌های داعشی در شمال شرق سوریه را برعهده نگیرد تحریم‌های سختی بر آن اعمال خواهد شد. وی افزود: آمریکا تعداد زیادی سرباز خود را در عراق از دست داد و هزینه‌های تریلیون دلاری کرد ما باید از این جنگ‌ها خارج شویم. وضعیت خاورمیانه اکنون از زمان قبل از مداخله آمریکا به بهانه سلاح‌های کشتار جمعی عراق ناامن‌تر است. من به فرماندهان آمریکایی گفتم باید سربازان‌مان را بعد از ۱۹ سال ماندن در افغانستان از این کشور به خانه بازگردانند. رئیس‌جمهوری آمریکا در اشاره به "منطقه امنی" که آنکارا قصد ایجاد آن را از طریق عملیات "چشمه صلح" دارد، اظهار کرد: در حال حاضر منطقه‌ای به عمق ۳۰ کیلومتر در طول مرزهای ترکیه به وجود آمده است. وی افزود: یگان‌های مدافع خلق کرد (ی.پ.گ) تمایل دارند تا عمق ۳۰ کیلومتری از مرز با ترکیه عقب نشینی کنند. رئیس‌جمهوری آمریکا اظهار کرد: این چیزی خوب خواهد بود. امیدوارم که عقب نشینی کنند. اگر هواپیما ندارید مقابله با نیرویی که دارای هواپیماست، دشوار است. ترامپ افزود: ما بر داعش پیروز شدیم، ماموریت خود را تمام کردیم و باید به کشور بازگردیم. وی خاطرنشان کرد: قرار بود ما ۳۰ روز در سوریه بمانیم اما حضور ما در آنجا ۱۰ سال طول کشید، این جنگ‌ها تمام شدنی نیستند، ما باید سربازان‌مان را از آن جنگ‌های بی‌پایان به کشور بازگردانیم. ترامپ افزود،‌ از دولتش خواسته در کنار کردها در شمال سوریه بجنگند اما آنها رد کردند. وی تصریح کرد: ما هرگز جانب هیچ طرف را علیه طرف مقابل نخواهیم گرفت.

وزیر دفاع آمریکا: ۱۰۰۰ سرباز ما از شمال سوریه خارج می‌شوند

مارک اسپر، وزیر دفاع آمریکا در سخنانی اعلام کرد که واشنگتن ۱۰۰۰ نظامی خود را از شمال سوریه خارج خواهد کرد. وی افزود: میان دو ارتش متخاصم در شمال سوریه گیر افتاده‌ایم. اسپر هم‌چنین افزود: ترامپ به نیروهای آمریکا در سوریه دستور داده است که هم‌زمان با حملات ترکیه علیه کردها به سمت جنوب حرکت کنند و به طور کامل از سوریه خارج نشوند.

پوتین: خاک سوریه باید از وجود بیگانگان آزاد شود/ معامله قرن هنوز مبهم است

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه  گفت: خاک سوریه باید از وجود بیگانگان آزاد شود. تمامی کسانی که به صورت غیرقانونی بر روی خاک سوریه هستند باید این کشور را ترک کنند. این درباره تمامی کشورهاست. اگر رهبری سوریه در آینده بگوید که دیگر نیاز به نیروهای روسی نیست در این صورت ما نیز باید این کشور را ترک کنیم. من درباره این مسئله با صراحت کامل با تمامی شرکا از جمله ایران و ترکیه گفتگو خواهم کرد. ما بارها درباره این مسئله با شرکای آمریکایی صحبت کردیم. من با صراحت به همکارانم گفتم که باید خاک سوریه از وجود بیگانگان پاکسازی شود و تمامیت ارضی سوریه به این کشور بازگردد. پوتین گفت: ما راه دشوار و پیچیده‌ای را برای تشکیل کمیته قانون اساسی سوریه طی کردیم و اکنون تشکیل شده است. امیدواریم که اولین نشست‌های این کمیته طی چند روز آتی برگزار شود. وی تأکید کرد، اکنون زمان آن رسیده که سوریه به آغوش ملت‌های عربی بازگردد. پوتین درباره معامله قرن گفت: ما به قطعنامه‌های سازمان ملل درباره پرونده فلسطین پایبند هستیم. معامله قرن هنوز مبهم است و واشنگتن هنوز طرح را ارائه نکرده است. پوتین افزود: اجرای طرح راهکار تشکیل دو کشوری برای حل مسئله فلسطین ضرورت دارد. ما بارها پیشنهاد برگزاری مذاکرات مستقیم میان رهبری فلسطین و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل را داده‌ایم. اما مذاکراتی برگزار نشده است. به عقیده من حل مسئله فلسطین کلید حل بسیاری از مشکلات منطقه است. وی درباره حمله آمریکا به عراق در سال ۲۰۰۳ و تحولات بعد از آن گفت: ما طرح‌های آمریکا درباره عراق را تأیید نکردیم بلکه نسبت به عواقب منفی آن هشدار دادیم. عراق امروز صرف‌نظر از مشکلات داخلی در مسیر مثبتی پیش می‌رود. پوتین گفت: ما با هیچ کشوری علیه کشور دیگر روابط دوستی برقرار نمی‌کنیم. ما روابط دوجانبه‌ای براساس رویکردهای مثبت داریم و ائتلاف‌هایمان را با هدف جنگ علیه هیچ طرفی ایجاد نمی‌کنیم. وی گفت: ما توافق شراکت استراتژیک با امارات را سال میلادی گذشته امضا کردیم و به امارات به عنوان یکی از شرکای بسیار نزدیک خود می‌نگریم. امضای سند شراکت استراتژیک نشان دهنده روابط مستحکم بین امارات و روسیه است. پوتین که قرار است از فردا راهی عربستان و امارات شود، تأکید کرد: امارات نقش مهمی در حل بحران‌های منطقه دارد و این نقش تقویت کننده ثبات است. ما در تماس دائم با امارات هستیم. وی درباره عربستان گفت: ما برای سفر به عربستان به عنوان پاسخی به سفر تاریخی ملک سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به روسیه اهمیت زیادی قائل هستیم. روابط ما با عربستان طی سال‌های اخیر تغییرات ریشه‌ای داشته است. ما عربستان را یک کشور دوست می‌دانیم و روابط خوبی با ملک سلمان و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان داریم.

ترامپ: وزارت خزانه‌داری آماده اعمال تحریم ترکیه است

 دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا در تازه‌ترین توئیت خودنوشت: "هوشمندانه است که ما در نبرد شدید مرزی ترکیه مشارکت نداشته باشیم". وی در ادامه افزوده است: "کسانی که به اشتباه ما را به جنگ‌های خاورمیانه کشانده‌اند همچنان به ما برای جنگ فشار می‌آورند. آن‌ها می‌دانند که چه تصمیم بدی گرفته‌اند. ترامپ نوشته است: دو سال پیش را به یاد می آورید زمانیکه عراق وارد جنگ با کردها شد در بخش دیگری از سوریه. بسیاری از ما خواستند با کردها علیه عراقی‌ها بجنگیم، آنوقت چه کسی برای ما می جنگد؟ من گفتم نه و کردها جنگ را رها کردند. اکنون همان شرایط با ترکیه در حال وقوع است. کردها و ترکیه سال‌هاست با یکدیگر می‌جنگند. ترکیه پ.ک.ک را بدترین سازمان تروریستی می‌داند. شاید دیگران بخواهند وارد این جنگ شوند و برای یک طرف یا طرف دیگر بجنگند. بروند! ما اوضاع را از نزدیک زیر نظر داریم. جنگ‌های بی‌پایان. رئیس‌جمهور آمریکا در توئیت دیگری نوشت: درباره تحریم‌های قدرتمند علیه ترکیه با سناتور لیندسی گراهام و اعضای کنگره رایزنی شد. خزانه‌داری آماده اجراست، ممکن است به دنبال قانون دیگری باشیم. اتفاق نظر زیادی در این رابطه هست. ترکیه خواسته است این کار انجام نشود. گوش به زنگ باشید!

پوتین: عدم بهبود روابط با آمریکا تقصیر ترامپ نیست

ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، در مصاحبه با شبکه‌های خبری العربیه، اسکای‌نیوز و روسیاالیوم، گفته است: "او (ترامپ) در کارزار انتخاباتی قبلی خود نیز خواهان تعدیل (روابط میان روسیه و آمریکا) بود؛ اما این موضوع متاسفانه هنوز رخ نداده است؛ ما ادعایی در این خصوص نداریم چون آنچه را که رخ می‌دهد، مربوط به سیاست داخلی آمریکا می‌بینیم". به گفته پوتین، "دستورکار سیاسی داخلی"، به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا اجازه اقدام در راستای بهبود روابط دوجانبه را نمی‌دهد؛ رئیس‌جمهوری روسیه گفته است مسکو، از تمام جوانب، "تا حدودی که خود واشنگتن بخواهد، با هر کدام از دولت‌های آمریکا همکاری خواهد کرد". پوتین در ادامه اظهار داشت روسیه، دارای تسلیحاتی است که تهدید موشک‌های ناتو که در لهستان و رومانی استقرار یافته‌اند را خنثی می‌سازد. او در این باره می‌گوید: "این به طور واضح، تهدیدی متوجه ماست زیرا تلاشی در راستای برابری با توان هسته‌ای و راهبردی ما به شمار میرود. این [تلاش] محکوم به شکست است؛ این موضوع از قبل واضح است".

ترامپ: به کسانی که می‌خواهند در باتلاق خاورمیانه بمانیم گوش نمی‌کنیم

 رئیس جمهوری آمریکا در این توئیت نوشته است: همان کسانی که ما را به باتلاق خاورمیانه کشاندند ۸ تریلیون دلار هزینه به ما تحمیل کردند و جان هزاران تن گرفته شد و اگر طرف دیگر را هم به شمار بیاوریم این رقم به میلیون‌ها تن می‌رسد. آنها همچنان می‌خواهند که ما در آنجا بجنگیم. ما به کسانی که در این باره چیزی نمی‌دانند گوش نمی‌کنیم آنها ثابت کردند که بی منطق هستند.

ماتیس: خروج آمریکا از سوریه به احیای داعش می‌انجامد

 جیمز ماتیس، وزیر دفاع سابق آمریکا در مصاحبه‌ای با شبکه ان‌بی‌سی که قرار است یکشنبه منتشر شود، هشدار داد: به خاطر حمله نیروهای نظامی ترکیه و خروج نیروهای آمریکا از شمال سوریه، این منطقه دچار اغتشاش و بی‌نظمی شده است و نیروهای داعش که گمان می‌رود در این منطقه پنهان شده‌اند و همچنین آنهایی که هم‌اکنون در آن منطقه زندانی هستند، از این مساله سود خواهند برد. ماتیس درباره وضعیت کنونی شمال سوریه که توسط نیروهای ترکیه محاصره شده، گفت: شمال سوریه در حال حاضر دچار اغتشاش و بی‌نظمی است. شواهد نشان می‌دهد که کردها خودشان را با حملات ترکیه سازگار کرده‌اند و ما باید ببینیم که آیا آنها قادر هستند به مبارزه با داعش ادامه دهند یا خیر؟ بدون شک این رویدادها تاثیری خواهد داشت، اما مساله این است که تاثیر آن چقدر خواهد بود. وی ادامه داد: معتقدم مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، سرویس‌های اطلاعاتی و کشورهای خارجی که با ما همکاری می‌کنند حق دارند که می‌گویند داعش شکست نخورده است. ما باید به اعمال فشارها بر داعش ادامه دهیم تا آنها نتوانند مجددا نیروی تازه به دست آورند. ماتیس همچنین تصمیم دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه و چراغ سبز نشان دادن به ترکیه برای انجام عملیات نظامی در آن منطقه را به تصمیم باراک اوباما، رییس جمهور سابق آمریکا برای خروج نیروهای آمریکایی از عراق تشبیه کرد. وی گفت: شما می‌توانید همان‌طور که اوباما نیروهای آمریکایی را از عراق خارج کرد و درس سنگینی گرفت، نیروهای خود را از شمال سوریه خارج کنید، اما ما در ارتش می‌گوییم دشمن از این مساله سوء‌استفاده خواهد کرد و در چنین شرایطی اگر ما به اعمال فشار بر داعش ادامه ندهیم، این گروه تروریستی مجددا قدرت خواهد گرفت. کاملا مشخص است که آنها مجددا به عرصه باز خواهند گشت. این اظهارات ماتیس بیانگر همراهی‌اش با تعدادی از قانون‌گذاران کنگره است که اخیرا هشدار داده‌اند، تروریست‌های داعش در منطقه از ناآرامی‌های به وجود آمده به دنبال خروج نیروهای آمریکایی و حمله نیروهای ترکیه‌ای استفاده خواهند کرد. هزاران شهروند کرد سوریه به خاطر حملات نظامی ترکیه از این منطقه فرار کردند. همزمان با این‌که دولت واشنگتن با دموکرات‌ها بر سر تحقیقات استیضاح و طیف وسیعی از تحقیقات مبارزه می‌کند، ترامپ با افزایش انتقادات از سوی جمهوری‌خواهان به خاطر تصمیمش برای خروج نیروهای آمریکایی از شمال سوریه مواجه شده است.

کد خبر 393167

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.