جنگ تجاری فلسطین و رژیم صهیونیستی

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز در منطقه غرب آسیا را در بسته خبری ایمنا (خاورمیانه) بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

 نگهداری داعشی‌ها دیگر اولویت کردها نیست

اداره خودمختار کردها در بیانیه‌ای خطاب به جامعه جهانی و سازمان‌های حقوق بشری اعلام کرد، حمله نظامی ترکیه و مزدورانش به نزدیکی اردوگاه عین عیسی که شامل هزاران خانواده داعشی است،‌ نزدیک می‌شود، برخی بعد از حمله هوایی ترکیه گریخته‌اند و این در راستای حمایت مجدد از احیای داعش است. اداره خودمختاری کردها از شورای امنیت، ائتلاف ضد داعش، اتحادیه عرب و اتحادیه اروپا و نهادهای حقوق بشری خواست به مسؤولیت خود عمل کرده و فورا برای ممانعت از وقوع فاجعه وارد عمل شوند، زیرا پیامدهای این فاجعه تنها سوریه را دربرنمی‌گیرد بلکه اگر اوضاع از کنترل خارج شود به دروازه‌های شما نیز خواهد رسید. دیده بان حقوق بشر سوریه نیز اعلام کرد، حدود ۱۰۰ تن از اردوگاه عین عیسی گریخته‌اند که زنان و کودکان اعضای داعش هستند. مروان قامشلو، مسؤول نیروهای سوریه دموکراتیک اعلام کرد، نیروهای امنیتی کردها تعداد کافی نگهبان برای محافظت از اردوگاه عین عیسی ندارند. و ده‌ها تن از داعشی‌ها از ابتدای حملات گریخته‌اند. وی به خبرگزاری رویترز گفت، نگهبانان اردوگاه عملات به دلیل استقرار در خطوط مقدم جنگ ضعیف شده‌اند و امروز به محض اصابت چندین خمپاره به این اردوگاه نگهبانان باقی مانده هم گریختند و محافظت از اردوگاه بسیار ضعیف شده است. نیروهای کرد سوریه می‌گویند، ‌۷۸۵ عضو خارجی داعش از این زندان گریخته‌اند. در این راستا یک مقام ارشد نیروهای دموکراتیک سوریه در پیامی تلویزیونی گفته است: نگهداری از داعشی‌ها دیگر اولویت ما نیست، کسانی که نگران هستند بیایند و کاری انجام دهند.

اردوغان: تا عمق ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری خاک سوریه پیش می‌رویم

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی درباره آخرین تحولات عملیات نظامی ارتش کشورش علیه کردها در شمال سوریه گفت که نظامیان این کشور در جریان عملیات "چشمه صلح" تا عمق ۳۰ تا ۳۵ کیلومتری خاک سوریه نفوذ خواهند کرد. وی افزود: نیروهای تحت فرمان ترکیه کنترل شهر رأس العین و چهار روستا در اطراف آن را به دست گرفته و تل أبیض را نیز محاصره کرده‌اند. وی مدعی شد که کردهای سوریه از عملیات چشمه صلح حمایت گسترده‌ای داشته‌اند. رئیس جمهور ترکیه گفت که در این عملیات تاکنون ۴۴۰ تروریست کشته، ۲۶ تن زخمی و ۲۴ تن دستگیر شده‌اند. وی همچنین از کشته شدن ۲ سرباز ترکیه‌ای، ۱۶ عضو ارتش آزاد سوریه در این عملیات خبر داد اردوغان تاکید کرد: جنگ با داعش تا پایان ادامه خواهد داشت. اولویت ترکیه حل مشکل با متحدان است. این سازمان تروریستی که آمریکا با ۳۰ هزار کامیون مهمات و سلاح تجهیزش کرده بود نتوانست مقاومت چندانی داشته باشد. آنها تاکنون ۶۵۲ خمپاره و راکت به سانلی فور، ماردین شرناک و غازی‌آنتپ شلیک کرده‌اند. در این حملات به شهرهای مرزی ما ۱۸ غیرنظامی شهید و ۱۴۷ تن زخمی‌ شده‌اند. تروریست‌ها مناطقی را برای نبرد انتخاب کردند که ترکیه هنوز عملیات خود را در آنجا آغاز نکرده است. من گفته‌ام که همه گونه مسئولیت داعشی‌ها در سوریه را می‌پذیریم. ما مخالف کردهایی با داعش می جنگند نیستیم. اما اجازه تشکیل کشور تروریستی در شمال سوریه را نمی‌دهیم. 
اردوغان تاکید کرد: ما بهای زیادی برای بی ثباتی‌های ایجاد شده در همسایگی خود داده‌ایم ما چشم به خاک هیچ کسی نداریم. بعد از آغاز عملیات چشمه صلح این فرصت بدست آمد که بفهمیم موضع هر کسی چیست. برخی کشورها از این عملیات به عنوان اشغالگری نام بردند. پس از این عملیات با کسانی روبرو شدیم که کشور ما را با تحریم اقتصادی و تسلیحاتی تهدید کردند. کسانی که فکر می‌کردند ترکیه راه اشتباهی برای برخورد با این تهدید در پیش گرفته است. من به آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان گفتم آیا ما متحد شما در ناتو نیستیم؟ شما با ما هستید یا یک سازمان تروریستی؟ این مسئله مسئله بقای ترکیه است. چرا ما در سوریه‌ایم؟ دولت سوریه نمی‌تواند مقابل این تروریست‌ها بایستد. آمریکا مقادیر زیادی تسلیحات به تروریست‌ها در شمال سوریه داد اما شما چیزی نگفتید. رئیس‌جمهور ترکیه تصریح کرد: رعب و وحشت تروریست‌ها قابل تحمل نیست و ما این عملیات را آغاز کردیم.ترکیه ۳۵ سال است بهای تروریسم را می‌دهد. حمله تروریستی این سازمان تروریستی به خاک ما ماهیت آن را آشکار کرد. او گفت: برخی کشورها پیشنهاد میانجی‌گری میان ما و این سازمان تروریستی را  داده‌اند. شما کجا دیده‌اید که یک کشور با سازمان تروریستی دور یک میز بنشیند؟ ترکیه با یک سازمان تروریستی روبروست. ما خودمان می‌دانیم چه گام‌هایی برداریم. اگر دولت سوریه با آنها مقابله می‌کرد کار ما راحت‌بود. اوضاع عراق وحشتناک است. وقتی با عراقی‌ها مذاکره می‌کنیم، یک چیز می‌گویند و در پشت سر ماحرف دیگری است. ما همواره با عراق بودیم و هیچوقت در مقابلشان نایستادیم اما وقتی که نوبت به عمل آنها می‌رسد، از تروریست‌ها جانبداری می‌کنند اما زمانیکه آنها به مشکل بیفتند ما کنارشان هستیم. ما نژادپرست نیستیم. 

اعلام مخالفت بحرین با عملیات ترکیه در سوریه

خالد بن احمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین ضمن تاکید بر مخالفت کشورش با حمله ترکیه به سوریه، خاطرنشان کرد که این حمله نقض آشکار حاکمیت یک کشور عربی است. وزیر خارجه بحرین نسبت به سوء استفاده از اوضاع کنونی سوریه و عدم کنترل مناطق شمال شرق فرات برای تصرف اراضی سوریه از سوی ترکیه، هشدار داد و تاکید کرد: مسئولیت سکوت و عدم تحرک نسبت به این تجاوز بر عهده کشورهای عربی است. وی در خصوص کشورهای حاشیه خلیج فارس و رخدادهای این منطقه تاکید کرد: امنیت و ثبات عربستان نه تنها یک مسأله حیاتی برای بحرین است بلکه بر تاریخ، منافع و چشم انداز امنیتی مشترک تمامی کشورهای منطقه بنا شده است. آل خلیفه همچنین در خصوص برنامه‌های وزارت خارجه بحرین تصریح کرد: هدف این وزارتخانه در حال حاضر گشایش سفارت‌های این کشور در شش کشور باقی مانده از مجموع ۲۰ کشوری است که بحرین در آنها هیئت‌های دیپلماتیک ندارد و همچنین کشورهایی که در آنها مقرهای سازمان‌های بین‌المللی مثل وین، پایتخت اتریش وجود دارد.

عبدالفتاح سیسی: مردم سوریه باعث ویرانی کشورشان شدند

عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر امروز (یکشنبه) ضمن سخنرانی در حاشیه سی و یکمین همایش فرهنگی نیروهای مسلح این کشور مدعی شد، "در حال حاضر دلیل اصلی آنچه که در سوریه رخ می‌دهد، خود سوری‌ها هستند که با موضع‌گیری‌شان باعث سقوط کشورشان شده‌اند". وی تاکید کرد، نباید به نهادهای کشور لطمه‌ای وارد شود، چرا که همین مساله منجر به سقوط کشور می‌شود. سیسی در ادامه به تصمیم اتحادیه عرب مبنی بر محکومیت حمله ترکیه به شمال شرق سوریه پرداخت و گفت ″کشورش به موضع متحد عربی درباره عدم مداخله در سوریه متعهد است″. اتحادیه عرب روز شنبه در مقر خود به درخواست مصر و به ریاست عراق نشست فوق‌العاده برگزار کرد و عملیات ترکیه به خاک سوریه را مورد بررسی قرار داد و با صدور بیانیه‌ای این عملیات را محکوم و آن را تجاوز و اشغال خاک یک کشور عربی اعلام کرد.

جنگ تجاری فلسطین و رژیم صهیونیستی بالا گرفت

کمیل ابو رکن، هماهنگ کننده دولت رژیم صهیونیستی در پیامی به تشکیلات خودگردان فلسطین اعلام کرد: اگر تحریم‌های اقتصادی لحاظ شده از سوی تشکیلات خودگردان درباره واردات گاو و دام از بازارهای اسرائیلی متوقف نشوند، عواقب وخیمی به دنبال خواهد داشت و اسرائیل در فاصله کوتاهی واردات محصولات کشاورزی فلسطینی به بازارهایش را متوقف خواهد کرد. در این راستا دولت فلسطین با اشاره ضمنی اسرائیل مبنی بر بستن بازارهای خود به روی محصولات کشاورزی فلسطینی را رد کرد. ابراهیم ملحم، سخنگوی دولت فلسطین با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: تهدید اسرائیلی، ادامه سیاست الحاق اراضی فلسطینی، شهرک‌سازی و یهودی‌سازی است که رهبران راست افراطی اسرائیلی به آن معتقدند. ملحم اعلام کرد: تشکیلات خودگردان فلسطین به حق خود در تنوع‌سازی منابع وارداتش طبق آنچه در توافق اقتصادی پاریس قید شده، پایبند است و به تلاش خود برای جایگزینی کالاها و تولیدات عربی به جای تولیدات اسرائیلی ادامه خواهد داد. وی همچنین بر ادامه خرید تجهیزات و خدمات پزشکی از بیمارستان‌های عربی از جمله مصر و اردن به جای خدمات ارائه شده توسط بیمارستان‌های اسرائیلی، تأکید کرد. در سپتامبر گذشته دولت فلسطین از توقف کامل واردات برخی کالاهای اسرائیلی خبر داد. بازار اسرائیل وارد کننده اصلی محصولات کشاورزی کرانه باختری به شمار می‌آید و رسانه‌های فلسطینی اعلام کردند که میزان محصولات کشاورزی صادر شده از کرانه باختری به اراضی اشغالی حدود ۲۸۰ تا ۳۰۰ تن در روز است.

کد خبر 393165

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.