سطح همکاری تهران– اسلام‌آباد باید در همه عرصه‌ها گسترش یابد

رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و نخست وزیر جمهوری اسلامی پاکستان تاکید کردند سطح همکاری‌ها و روابط تهران – اسلام آباد باید همسو با خواست دو ملت، بیش از پیش و در همه عرصه‌ها گسترش و تعمیق یابد.

به گزارش ایمنا و به نقل از پایگاه خبری دولت حجت الاسلام حسن روحانی روز یکشنبه در دیدار نخست وزیر پاکستان و هیئت همراه، با تاکید بر اینکه "همه زمینه‌ها برای تحقق تجارت پنج میلیارد دلاری میان تهران و اسلام آباد آماده است"، اظهار کرد: اراده ایران توسعه روابط اقتصادی با همه همسایگان و از جمله پاکستان است و انرژی، حمل و نقل، ترانزیت، همکاری‌های بندری، توسعه بازارچه‌های مرزی و انتقال فناوری می‌تواند به روابط دو کشور شتاب بخشد.

وی با بیان اینکه امنیت منطقه باید توسط کشورهای منطقه تامین شود و دخالت بیگانگان بیش از پیش باعث ناامنی می شود، گفت: اولین گام برای کاهش تنش در منطقه، آتش بس در یمن و پایان حملات علیه مردم مظلوم این کشور است و ایران از هر اقدامی در این زمینه حمایت می‌کند.

رئیس جمهور با اشاره به هدف قرار گرفتن نفتکش ایرانی در نزدیکی سواحل عربستان در روز جمعه و اینکه تکرار این حوادث موجب گسترش ناامنی در آبراه‌های منطقه است، گفت: جمهوری اسلامی ایران مستنداتی در این زمینه دارد و تحقیقات تا رسیدن به نتیجه نهایی و اثبات عوامل اصلی این اقدام ادامه دارد.

وی با بیان اینکه "تنها رژیمی که از هرگونه تنش و درگیری در منطقه سود می‌برد، رژیم صهیونیستی است"، تصریح کرد: رفع مشکلات منطقه به جای دعوت از قدرت‌های فرا منطقه‌ای و رژیم‌هایی که از تنش و جنگ در منطقه نفع می‌برند؛ نیازمند تغییر راهبرد به سمت گفت وگوی سیاسی توأم با حسن نیت، امنیت آفرینی و توسعه مناسبات منطقه‌ای است.

روحانی اظهار کرد: معتقدیم تکیه بر تروریست‌ها، صهیونیست‌ها و آمریکا حاصلی جز تنش و خسارت برای کشورهای اسلامی و ملت‌های منطقه ندارد و تنها راه ثبات پایدار، امنیت و توسعه در منطقه گفت وگو و همکاری درون منطقه‌ای است.

وی حفظ صلح و ثبات در منطقه و از جمله خلیج‌فارس و تأمین آزادی و امنیت کشتی‌رانی در تنگه هرمز را سیاست قطعی جمهوری اسلامی ایران بر شمرد و خاطرنشان کرد: امنیت و صلح پایدار در خلیج فارس، دریای عمان و تنگه هرمز تنها با مشارکت کشورهای این منطقه تأمین می‌شود.

روحانی تاکید کرد: ایران همواره آماده گفت وگو و همکاری با همه کشورهای منطقه است.

رئیس جمهور با اشاره به تنش‌هایی که طی سال‌های گذشته علیه ملت‌های سوریه، عراق، لبنان و به ویژه یمن ایجاد شده، تأکید کرد: دخالت نظامی و سیاسی در کشورهای منطقه تاکنون نتایج فاجعه‌باری داشته و این رویکرد به نفع هیچ یک از کشورهای منطقه نیست.

وی با بیان اینکه امنیت منطقه برای هر دو کشور دوست و برادر مهم است و ایران خود در این زمینه پیشگام بوده و اخیراً نیز طرح «اقدام صلح هرمز» را بر مبنای همکاری جمعی کشورهای منطقه ارائه کرده است، گفت: این ابتکار حوزه‌های مختلف همکاری مانند تأمین همگانی امنیت انرژی، آزادی کشتی‌رانی و انتقال آزادانه نفت و سایر منابع نسبت به کشورهای حوزه تنگه هرمز و فراتر از آن را در برمی‌گیرد.

روحانی با اشاره به تحریم های ظالمانه آمریکا علیه ملت ایران تصریح کرد: رفتار خصمانه، تحریم و فشار حداکثری دولت آمریکا علیه ملت ایران مهمترین عامل در تنش روابط میان دو کشور است و این واشنگتن است که با توجه به شکست فشارها علیه ایران، باید تصمیم بگیرد و این راه بی‌نتیجه را خاتمه دهد.

روحانی ضمن قدردانی از حسن نیت و تلاش‌های نخست وزیر و دولت پاکستان برای کمک به رفع تنش‌ها در منطقه و استقبال از هر اقدامی در این مسیر، تصریح کرد: درخواست آمریکا مبنی بر مذاکره بدون پیش شرط، با وجود تحریم‌ها صادقانه نیست؛ بارها گفته ایم که در صورت برداشتن تحریم‌ها و در قالب برجام، ایران آماده گفت وگو است.

خواهان توسعه روابط در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی هستیم

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز در این دیدار تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران دوست و همسایه پاکستان بوده و همواره در مقاطع سخت و دشوار از پاکستان حمایت کرده است.

وی اظهار کرد: پاکستان با توجه به روابط تاریخی و صمیمانه خود با جمهوری اسلامی ایران خواهان توسعه روابط دو جانبه در تمام عرصه‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی است.

نخست وزیر پاکستان با اشاره به برخی اختلافات منطقه ای خاطرنشان کرد: پاکستان معتقد است می‌توان از طریق گفت وگو و مذاکره اختلافات را حل و فصل کرد، هرگونه تنش در منطقه و میان همسایگان به نفع کشورهای ثالث و خارج از منطقه است و اسلام آباد علاقمند است در جهت گفت وگو، کاهش‌ها و تأمین ثبات و امنیت منطقه از جمله میان عربستان و ایران ایفای نقش کند.

وی گفت: آتش بس در یمن می‌تواند آغازی بر فرآیند صلح و تنش‌زدایی در منطقه و گفت وگوهای دو جانبه و چند جانبه شود.

عمران خان تصریح کرد: اسلام آباد آماده توسعه همکاری‌های تجاری و همچنین تأمین امنیت در مرزهاست و رایزنی مقامات دو کشور در این زمینه ادامه خواهد یافت.

وی همچنین از مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال تحولات کشمیر تشکر کرد.

کد خبر 393156

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.