طراحی ایستگاه‌های جدید مترو در اسلو با الهام از طبیعت

در رقابتی که به منظور طراحی ایستگاه‌های جدید مترو در پایتخت نروژ برگزار شد، معماران شرکت زها حدید با همکاری گروهی از معماران کلانشهر اسلو بهترین طرح پیشنهادی برای احداث دو ایستگاه جدید را ارائه دادند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، در رقابتی که برای طراحی ۶ ایستگاه جدید برای خط متروی جدید  Fornebubanenدر پایتخت نروژ برگزار شد، معماران شرکت زها حدید با همکاری گروهی از معماران اهل اسلو، برنده بهترین طراحی برای دو ایستگاه جدید شدند. دو ایستگاه جدید با الهام از چشم‌اندازهای یخی اطراف طراحی شده است. خط متروی Fornebubanen مسیری زیر زمینی به طول پنج مایل است که یکی از مناطق جدید اسلو به نام Fornebu را به مرکز شهر متصل می‌کند.

شکل تنگه‌مانند ایستگاه‌های جدید یادآور کوه‌ها و آبدره‌های اطراف شهر اسلو است و به صورت قطعه قطعه طراحی خواهد شد تا جمعیت کثیر مردم را به داخل و خارج ایستگاه مترو هدایت کند. از ویژگی‌های منحصربه‌فرد ایستگاهFornbuporten  می‌توان به دو پاویون بسیار بزرگ اشاره کرد که قرار است در ورودی‌های دو طرف ایستگاه مترو و در مجاورت فضاهای عمومی احداث شود.

این دو پاویون دارای سطوح بازتاب‌دهنده نور خواهد بود که خاصیت بازتاب نور خورشید و خاصیت تابش گرمایی در آن‌ها زیاد است  و نور را در تمام محیط اطراف خود منعکس خواهد کرد.  ورودی شمالی ایستگاه را پاویونی چهارگوشه در بر خواهد گرفت و سایبانی که در قسمت جنوبی احداث خواهد شد به شکل سازه‌ای دایره‌ای در پارک عمومی داخل ایستگاه، طراحی شده است. 

معماران به منظور افزایش رفاه مسافران، میزان روشنایی داخل ایستگاه‌های جدید را به گونه‌ای تنظیم خواهند کرد تا در ساعات مختلف روز تغییر یابد و در هر ساعت از روز نور مناسب ایجاد شود. جمعیت پایتخت نروژ در یک دهه اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است؛ با این‌حال، وجود زیست‌گاه‌های بومی حفاظت شده، جنگل‌ها و کوه‌های اطراف شهر مانع از توسعه شهری اسلو شده است. منطقه Fornebu در محل یکی از فرودگاه‌های متروکه شهر اسلو احداث شد و در آن بیش از ۶ هزار خانه برای سکونت مردم بنا شد.

ایستگاه مترو Fornebubanen   تنها در ۱۲ دقیقه مسافران را از این منطقه جدید به  مایورشتون، محله‌ای اعیان‌نشین در اسلو که به‌خاطر پارک پهناور فروگنر شهرت دارد، خواهد رساند.  معماران شرکت زها حدید قرار است با همکاری گروهی از معماران اهل اسلو پروژه خود را در سال ۲۰۲۰ آغاز کنند و چنین پیش‌بینی شده است که دو ایستگاه جدید مترو در سال ۲۰۲۵ به بهره‌برداری برسد.

کد خبر 393148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.