زائران سریع‌تر به کشور برگردند

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به استقبال گسترده از مراسم اربعین و کمبود امکانات در مرزهای عراق و سایر شهرهای این کشور، به زائران توصیه کرد: پس از زیارت عتبات سریعتر به کشور بازگردید.

به گزارش ایمنا به نقل از روابط عمومی سازمان حج و زیارت، علی‌رضا رشیدیان که هم‌اکنون در عراق به سر می‌برد، با بیان این‌که استقبال هموطنان از سفر به عتبات عالیات در اربعین امسال جهش فوق‌العاده‌ای داشت، گفت: در مراسم اربعین سال گذشته حدود ۲ میلیون نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کردند و در نهایت بیش از ۲ میلیون زائران ایرانی در این سفر معنوی حضور یافتند اما امسال این آمار افزایش چشمگیری داشته و تا کنون بالغ بر سه میلیون و ۵۴ هزار و ۷۴۶ نفر در سامانه ثبت نام کرده‌اند.

۲.۵ میلیون نفر تا به حال در پیاده‌روی اربعین شرکت کرده‌اند

وی افزود: تا کنون بالغ بر دو میلیون و ۴۵۹ هزار نفر از زائران ایرانی از طریق چهار مرز زمینی و حدود ۷۳ هزار نفر  از مرز هوایی وارد عراق شده‌اند و حرکت زائران ایرانی همچنان ادامه دارد.

رشیدیان با اشاره به وضعیت مرزهای خروجی کشور اظهار کرد: به طور قطع حضور مردم به صورت زمانبندی شده از مسیرهای متعدد، قابل مدیریت و خدمات‌دهی است و در این راستا از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گرفته است اما این حضور و استقبال گسترده از یک مرز می‌تواند مشکلاتی را در خدمات‌رسانی ایجاد کند.

به گفته او تاکنون بیش از یک میلیون و ۳۷۶ هزار ۹۰۰ زائر از طریق مرز مهران وارد عراق شده‌اند. بعد از مهران بیشترین جمعیت زائر خروجی با رقم ۶۴۵ هزار و ۹۸۷ نفر مربوط به مرز شلمچه و نیز مرز چذابه با ۲۷۹ هزار و ۲۸۰ زائر است. از مرز خسروی نیز تا کنون ۱۱۲ هزار و ۴۲۶ زائر ایرانی به مقصد عتبات خارج شده‌اند.

وی با بیان این‌که مرزها همچنان با ازدحام جمعیت مواجه است، تاکید کرد: این تعداد گسترده زائران به طور طبیعی نیازمند زیرساخت‌ها و خدمات لازم است حال آنکه زیرساخت‌های عراق قابلیت پاسخگویی به این جمعیت و نیازهای گسترده آن‌ها را ندارد و باید در این راستا اطلاع‌رسانی و اقدامات لازم مورد توجه قرار گیرد.

رشیدیان گفت: از ابتدای افزایش حجم جمعیت در پایانه مرزی مهران، اهتمام ویژه‌ای برای خدمات‌دهی مناسب به آن‌ها انجام شد، چنانکه بعد از افزایش جمعیت ضمن اعزام تیمی از مدیران سازمان، از امکانات داخل کشور در آن سوی مرزها استفاده کردیم.

 وی افزود: از روز گذشته نیز آمبولانس های اورژانس با تجهیزات کامل پزشکی در آن سوی مرز مهران در داخل خاک عراق استقرار یافته است.

رشیدیان اظهار کرد: همچنین طی هماهنگی با معاون وزارت نیرو برای تامین آب بسته‌بندی مورد نیاز زائران، ایستگاه‌های آب معدنی در زرباطیه دایر و فعال شد و امکاناتی هم برای راهنمایی زائران ایجاد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: شناسایی مسیر تردد زائران و استفاده از نیروهای مردمی عراق برای  نقل زائرین از جمله مباحثی است که برای این مرز در حال انجام است تا کمک‌های لازم برای ساماندهی حرکت این جمعیت عظیم انجام شود.

وی افزود: برای مدیریت مسائلی از این دست، اگر از قبل برای حضور زائران زمانبندی لازم به لحاظ ورود و مسیرهای تردد آن‌ها انجام و مدت اقامتشان محدود و حداکثر پنج روز می‌شد با توجه به زیرساخت‌های موجود در مرز بویژه در داخل عراق این جمعیت به نحو مناسبتری مدیریت شده و خدمات مناسبی به آن‌ها داده می‌شد.

وی که در جریان سفر به عراق، بازدیدی از سامرا و نجف داشت، حضور زائران ایرانی را علاوه‌بر نجف اشرف در شهر سامرا فوق‌العاده گسترده دانست و بیان کرد: متولیان و خدام حرمین عسگریین در سامرا حضور  این حجم جمعیت زائر را کم نظیر می‌خواندند، حضوری که از سوی زائران ایرانی توام با معرفت و اخلاق است و زیارتی توام با حضور قلب و معنوی را در پی دارد.

پول نقد همراه داشته باشید

رشیدیان یکی از مشکلاتی که زائران در جریان سفر به سامرا و برخی دیگر از شهرها و یا هنگام ورود به خاک عراق دارند را همراه نداشتن پول کافی دانست و گفت: دستگاه‌های خودپرداز ایرانی در بیشتر شهرهای عراق وجود ندارد. زائران هنگام سفر پول نقد کافی برای حمل و نقل و مانند آن داشته باشند.

 او این توضیح را اضافه کرد: بخش عمده جابه‌جایی زائران در داخل عراق توسط ناوگان حمل و نقل این کشور انجام می‌شود، بویژه زائران بعد از عبور از مرز باید با این وسایل حمل و نقل تا نجف بروند و در سامرا هم همین موضوع حاکم است، از این رو زائران باید وجه نقد لازم را همراه داشته باشند.

 وی افزود: در این میان یکی از مشکلات موجود در سامرا و نیز مرزها، تفاوت زیاد و افزایش افسار گسیخته نرخ‌های حمل و نقل بعد از افزایش جمعیت زائران ایرانی از سوی خودروهای عراقی است. در این رابطه در دیداری با سفیر کشورمان در عراق خواهان پیگیری این موضوع از مقامات عراقی برای نظارت و کنترل بر این شرایط شدیم.

کودکان خردسال، افراد بیمار و کهنسال به سفر اربعین نروند

او با اشاره به ازدحام جمعیت در روزهای آتی در عراق و مسیرهای کربلا و نجف توصیه کرد: زائران از همراه آوردن کودکان و نیز افراد بیمار و یا کهنسال و افراد دارای مشکلات جسمی، حرکتی در این شرایط خودداری کنند.

 وی همچنین توصیه کرد: زائران بعد از زیارت عتبات سریعتر به کشور بازگردند زیرا زیرساخت‌های عراق ظرفیت خدمت‌رسانی به این جمعیت را ندارد.

کمبود آب در نجف

رشیدیان اضافه کرد: مردم عراق خالصانه همه داشته‌های خود را برای پذیرایی از زائران اباعبدالله به کار گرفته‌اند اما زیرساخت‌های حمل و نقلی و جاده‌ای این کشور پاسخگوی نیازهای این حجم گسترده جمعیت نیست و هم اینک شاهد بروز کمبود آب در نجف هستیم.

کد خبر 393141

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.