پیشگیری ‌از سرطان پروستات ‌با ‌مصرف ‌قارچ/ درمان ‌عفونت‌های ‌دندانی ‌با ‌طب ‌سنتی

فاکتورهای ‌خطر دردهای عضلانی ‌اسکلتی ‌در کودکان، درمان عفونت‌های دندانی ‌با ‌طب سنتی، پیشگیری از ایجاد لخته در رگ‌ها، افسردگی ‌شایع‌ترین اختلال روانی کشور و پیشگیری ‌از سرطان پروستات ‌با مصرف قارچ در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا؛ مدیرکل دفتر سلامت، روان، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت ‌در خصوص شایع‌ترین بیماری روانی ‌در کشور، اظهار کرد: افسردگی ‌شایع ‌ترین اختلال روانی ‌در کشور است. بزرگترین و ‌عمده‌ترین هدف ‌ما ‌در هفته سلامت روان افزایش آگاهی ‌دادن مردم در حوزه سلامت روان با تاکید بر افزایش دانش ‌و آگاهی است.

احمد ‌حاجبی، افزود: انتظار داریم در ‌طی زمان نگرش‌های نادرست مردم در زمینه بیماری‌های روانی اصلاح شود ‌و بتوانیم باورهای ‌نادرست را اصلاح کنیم.

وی ‌تصریح کرد: افسردگی شایع‌ترین اختلال روانی ‌در کشور ما است که ۱۲.۷ درصد از بار بیماری‌های روانی را به ‌خود اختصاص ‌داده است.

مدیرکل دفتر سلامت روان اجتماعی ‌و اعتیاد وزارت بهداشت با ‌بیان اینکه مقایسه رتبه‌ای در زمینه شیوع بیماری‌های روانی ‌بین کشورها انجام نشده است، گفت: شیوه ارزیابی این موضوع در کشورهای مختلف ‌متفاوت است.

حاجبی ‌تاکید بر اینکه بیکاری یکی ‌از عوامل خطر در زمینه افزایش افسردگی و بیماری‌های روانی است، گفت: افرادی این عامل خطر را داشته باشند شانس ‌ابتلا ‌به ‌بیماری‌های روانی در آن‌ها بیشتر خواهد بود.

وی با ‌بیان اینکه ۱۴ درصد از کل بار بیماری‌ها را بیماری‌های روانی ‌به خود اختصاص داده است، گفت: این بیماری‌ها معمولا منجر به ایجاد ناتوانی می‌شود، بیماری‌های روانی امید ‌به زندگی را کاهش می‌دهد به همین دلیل عنوان می‌شود بار بیماری‌های روانی ‌بسیار بالا است.

درمان ‌عفونت ‌های دندانی ‌با ‌طب سنتی

محقق و پژوهشگر در خصوص ‌درمان عفونت دندانی ‌با ‌طب ‌سنتی، اظهار کرد: یکی از عواملی که می‌تواند موجب استرس ‌و ‌مشکلات روانی فرد شود درد دندان‌هاست.

عفونت ‌و پوسیدگی دندان‌ها به دلیل خرابی‌های ریشه دندان یا لثه‌ها است که آسیب دیده‌اند. پوسیدگی ‌دندان‌ها و رسیدن آن ‌به عصب و ریشه موجب عفونت لثه‌ها یا شکستگی آنها می‌شود. ممکن است گاهی این شکستن‌ها به دلیل باز کردن پسته، بادام، گردو، فندق اتفاق بیفتد که با به وجود آمدن این نوع عارضه، باکتری‌ها به راحتی به دهان راه پیدا می‌کنند.

حیدر عظمایی افزود: عامل دیگری که موجب پوسیدگی دندان می‌شود بوی بد دهان است. بیماری آبسه هم می‌تواند در به وجود آمدن این نوع عارضه تاثیر داشته باشد.

این متخصص دندان، تاکید کرد: خوردن غذاهای بیش از حد گرم یا سرد مانند مواد نشاسته‌ای، قندی می‌تواند به عفونت دندان‌ها کمک کند. از جمله عوارض این نوع بیماری می‌توان به سردرد، تب شدید، اضطراب، استرس و تنش‌های عصبی و بی‌خوابی اشاره کرد.

وی اضافه کرد: عفونت دندان یا همان آبسه زمانی بروز می‌کند که دندان‌ها پوسیده شده و باکتری‌ها به راحتی به لثه‌ها و استخوان‌ها نفوذ کرده باشند. با وجود این عفونت‌ها، دندان‌ها و لثه‌ها دچار ورم و درد خواهند شد.

عظمایی با اشاره به درمان این نوع عارضه، اظهارکرد: افراد مبتلا می‌توانند یک حبه سیر خوردکرده در کنار دندانی که درد می‌کند بگذارند یا آب به همراه نمک مخلوط کرده ‌هر شب ‌در دهانشان بچرخانند تا دندان‌هایشان به ‌خوبی ‌ضدعفونی شود.

وی ‌تصریح کرد: معمولاً به دلیل دردی که فرد مبتلا تحمل می‌کند، وی دچار بیماری‌های روانی و عصبی می‌شود که بهتر است فرد مبتلا سنبل‌الطیب یا بابونه یا اسطوخودوس مصرف کند. به طور کلی درد دندان‌ها ممکن است موجب یک فوریت پزشکی شود که فرد باید فوراً به پزشک مربوطه مراجعه کند.

این متخصص دندان، خاطرنشان کرد: افراد می‌توانند از طب سنتی برای رفع درد دندان‌های خود استفاده کنند اما اگر پوسیدگی و عفونت شدت داشته باشد فرد مبتلا باید فوراً به پزشک مراجعه کند تا بیماری به سرطان تبدیل نشود. استفاده از میخک برای درمان دندان‌ها بسیار مفید است. برای رفع دندان درد مخلوط میخک، بابونه و عسل هم می‌تواند تاثیر بسزایی بگذارد.

ایجاد لخته در رگ ها مرگبار اما قابل پیشگیری است

 دبیر انجمن علمی ‌ترومبوز هموستاز ایران، گفت: ایجاد لخته در عروق خونی که در اصطلاح پزشکی «ترومبوز» نامیده می شود، سبب یک چهارم مرگ و میرها در سراسر جهان است اما در بسیاری موارد می توان با داشتن آگاهی های لازم در این زمینه از این عارضه مرگبار پیشگیری کرد.

مینو احمدی نژاد به مناسبت روز جهانی ترومبوز، اظهار کرد: ترومبوز مهمترین عامل مرگ و میر قابل پیشگیری در بیمارستان هاست و عامل زمینه ای و قابل پیشگیری سکته های قلبی، سکته های مغزی و ترومبوآمبولی های وریدی است که برخی از افراد واجد ریسک بالاتری برای مواجهه با ترومبوز هستند.

وی با تاکید بر اینکه «بستری شدن طولانی مدت در بیمارستان» یکی از این عوامل است، افزود: بیمارانی که قرار است جراحی های زانو و مفصل ران روی آن ها صورت گیرد، در معرض خطر هستند و همچنین بیماران سرطانی، چهار برابر افراد عادی در معرض ایجاد ترومبوز هستند.  

این متخصص پاتولوژی خاطرنشان کرد: بی حرکتی طولانی مدت، سن بالای ۶۰ سال، سابقه فامیلی یا شخصی ترومبوز از جمله سکته های مغزی، ضربه، استفاده از داروهای هورمونی با محتوای استروژنی، چاقی، استعمال دخانیات و  مصرف الکل را از عوامل خطرساز ترومبوز است که با حذف این فاکتورها به راحتی می توان از اتفاقات مرگبار ناشی از ترومبوز پیشگیری کرد.

رئیس آزمایشگاه تخصصی ترومبوز هموستاز سازمان انتقال خون گفت: انجمن بین المللی ترومبوز به پزشکان توصیه کرده است برای پیشگیری از ترومبوز از طریق تهیه یک استاندارد دقیق، عوامل خطر ایجادکننده لخته در عروق برای بیماران را ارزیابی کنند تا بتوان از مرگ و میرهای ناشی از ایجاد لخته در خون هر چه موثرتر پیشگیری کنند.

فاکتورهای خطر دردهای عضلانی اسکلتی در کودکان

یک فوق تخصص روماتولوژی، با عنوان این مطلب که در خیلی از موارد دردهای عضلانی اسکلتی در کودکان خوش خیم هستند، گفت: موارد متعددی از این دردها نیز باید جدی گرفته شود.

رضا شیاری، اظهار کرد: دردهای عضلانی اسکلتی به عنوان شکایت شایع مراجعه کودکان به کلینیک ها و درمانگاه های روماتولوژی تلقی می شود که البته در خیلی از موارد، علت دردها خوش خیم است. اما، مواردی از ذردهای عضلانی اسکلتی در کودکان را باید جدی گرفت. زیرا، اگر توجه نشود، امکان دارد آسیب جدی به کودک بزند و غیرقابل جبران شود.

وی با بیان اینکه در اصطلاح روماتولوژی به علائم هشدار دهنده دردهای عضلانی اسکلتی «پرچم های قرمز» می گوییم، گفت: با مشاهده علائم هشدار دهنده دردهای عضلانی اسکلتی در کودکان، باید حتما به روماتولوژیست کودکان مراجعه کرد.

شیاری ادامه داد: علائم سیستمیک مثل تب، کاهش وزن، تعریق، تغییر خلق و...، همراه با دردهای عضلانی اسکلتی در کودکان را باید جدی گرفت.

وی با اشاره به اینکه در موارد خوش خیم با چنین علائمی مواجه نمی شویم، اظهار کرد: با مشاهده التهاب مفصل زانو، مچ، آرنج، ضرورت دارد کودک نزد پزشک برود.

شیاری با تاکید برضعف عضلانی در کودکان، گفت: اگر پدر و مادر مشاهده کردند که کودک آنها سخت از پله ها بالا می رود و بیدار شدن او از خواب و بیرون آمدن از رختخواب طول بکشد، علامت خطر محسوب می شوند.

این فوق تخصص روماتولوژی، خاطرنشان کرد: چنین علائمی معمولا در دردهای عضلانی اسکلتی خوش خیم مشاهده نمی شود و اغلب اندام تحتانی را درگیر می کند و دو طرفه است. اما، دردهای عضلانی اسکلتی بدخیم، یک طرفه هستند. مثلا، یک لگن اندام فوقانی یا شانه و آرنج درد کند که جایی برای دردهای خوش خیم نیستند.

وی در خصوص دردهای شبانه در کودکان، گفت: دردهایی که بچه ها را از خواب بیدار کند، احتمال اینکه مشکلی وجود داشته باشد، مهم است. همچنین، اشتهای کودک، نحوه اجابت مزاج، تغییرات جلدی، حساسیت به نور آفتاب از علائمی هستند که باید جدی گرفته شوند.

شیاری ادامه داد: دردهایی که گه گاه و بعد از فعالیت بدنی، دو طرف اندام تحتانی را درگیر کند، خوش خیم هستند و ما به این قبیل دردها توجه نداریم. اما، خارج از این موارد، هر نوع دردی باید به پزشک مراجعه شود.

وی با اشاره به اصطلاح «دردهای رشد»، اظهار کرد: این قبیل دردها در سنین مدرسه شایع است. درد کمر در کودکان زیر پنج سال باید حتما به پزشک مراجعه شود.

پیشگیری از سرطان پروستات با مصرف قارچ

محققان دانشگاه توکیو موفق شدند درمطالعه ای که حدود ۳۶ هزار مرد ژاپنی در آن شرکت داشتند، اطلاعات متعددی از سبک زندگی این افراد جمع‌آوری کنند و وضعیت آن‌ها را طی ۲۴ سال پیگیری کنند.

در این مطالعه گسترده برای اولین بار رابطه بین مصرف قارچ و سرطان پروستات مورد بررسی قرار گرفت و مشخص شد مصرف یک یا دو بار قارچ درهفته می‌تواند میزان بروز سرطان را تا ۸ درصد کاهش دهد.

نتایج نشان می‌دهد با مصرف بیشتر و مداوم قارچ احتمال بروز سرطان پروستات باز هم کاهش یافته است و افرادی که سه بار در هفته یا بیشتر قارچ مصرف می‌کردند، طی سال‌های بعد ۱۷ درصد کمتر به سرطان پروستات مبتلا شدند. محققان معتقدند قارچ به واسطه داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها به ویژه ال‌ارگوتیونین و مواد ضدالتهابی می‌تواند چنین تاثیری داشته باشد.

بهتراست بدانید که سرطان پروستات یکی از سرطان‌های شایع بین مردان است. در آمار جهانی این سرطان رتبه دوم میزان ابتلا را در مردان به خود اختصاص داده است. در ایران هر چند این سرطان، رتبه سوم بین مردان را دارد اما آمار نشان از رشد ابتلا به این سرطان دارد.

از سرطان پروستات چه می دانید؟

با افزایش سن، وزن غده پروستات افزایش می یابد و این افزایش به خوش خیمی یا سرطان پروستات منجرمی شود. در نتیجه احتمال بروز سرطان پروستات با افزایش سن بیشتر می شود.

برخی از انواع سرطان پروستات، غیر تهاجمی است و به همین دلیل امکان دارد فرد هیچ گونه علامتی را تجربه نکند.

علائم

سرطان پروستات می تواند باعث مشکلات ادراری مشکلات جنسی، درد و بی حسی شود.

مشکلات ادراری

مشکل ادراری علامت رایجی است زیرا پروستات در پایین مثانه قرار دارد و میزراه را احاطه می کند. به این دلیل اگر تومور روی آن به وجود آید می تواند به مثانه یا میزراه فشار آورد.

مشکلات ادراری می تواند شامل:نیاز مکرر به دفع ادرارجریان ادرار آهسته تر از معمولخون ریزی درهنگام دفع ادرار (هماچوری)

غربالگری سرطان

۴۰ سالگی: برای مردانی توصیه می شود که در معرض خطر بالا قرار دارند.

از جمله می توان به افرادی اشاره کرد که بیش از یک نفر از خویشاوندان درجه یک (پدر، برادر یا پسر) آن ها در سنی کمتر از ۶۵ سال به سرطان پروستات مبتلا شده است.

۴۵ سالگی: برای مردانی توصیه می شود که در معرض خطر بالا قرار دارند. از جمله می توان به مردان آفریقایی – آمریکایی و آن هایی اشاره کرد که یکی از خویشاوندان درجه یک آن ها در سنی کمتر از ۶۵ سال مبتلا به سرطان پروستات بوده است.

۵۰ سالگی: برای مردانی توصیه می شود که در معرض خطر متوسط ابتلا به سرطان پروستات هستند و انتظار می رود دست کم ۱۰ سال دیگر به زندگی ادامه دهند.

خواص دارویی قارچ

قارچ حاوی مقادیر فراوان پروتئین است که از این نظر میزان پروتئین آن حدود دو برابر پروتئین اغلب سبزیجات و سایر حبوبات است.

پروتئین قارچ جزو غنی‌ترین پروتئین ها محسوب می شود و از نظر ارزش غذایی بین پروتئین گوشت و پروتئین گیاهی قرار دارد. قارچ در صد کمی چربی دارد و مصرف روزانه ۱۰۰ گرم آن نیاز بدن به ویتامین c را برطرف می کند. قارچ منبع خوب ویتامین B۱ و B۲ است. عناصر معدنی موجود در آن در مقایسه با سبزیجات و میوه جات از کیفیت و کمیت بهتری برخوردار است.

قارچ منبع پتاسیم، آهن و مس است و فسفر مورد نیاز بدن را به طور کامل تأمین می کند. کلاهک قارچ سرشار از فسفر است. درقارچ ترکیبی به نام بیوفریولید وجود داردکه از تشکیل مخزن چربی خطرناک در شریان ها و کلسترول های بد خون (LDL )و اسید های چرب در سلول ها و خون جلوگیری می کند. قارچ، استخوان ها را تقویت، خستگی و کمبود ویتامین D را بر طرف می کند.

با مصرف قارچ دستگاه دفاعی بدن تقویت می شود، طول عمر افزایش و گردش خون در بدن بهبود می یابد. به دلیل کربوهیدرات و آهن موجود در قارچ، پزشکان مصرف آن را به بیماران دیابتی و افرادی که به تقویت دستگاه ایمنی بدن خود اهمیت می دهند و کسانی که برنامه خاص غذایی (رژیم) دارند، توصیه می کنند.

کد خبر 393125

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.