هیچ کشوری نمی‌تواند بر راهپیمایی اربعین تأثیر بگذارد

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: آمریکا و سایر کشورهای فرامنطقه‌ای نمی‌توانند بر راهپیمایی اربعین تأثیر بگذارند. همه کسانی که در این مراسم شرکت می‌کنند، توجه چندانی به آمریکا و عربستان ندارند. مردم با تمام ملیت‌ها در این مراسم شرکت می‌کنند زیرا این مسئله یک موضوع مذهبی است و یک موضوع فیزیکی نیست.

محمد اخباری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، اظهار کرد: چند عامل می‌تواند عامل تظاهرات اخیر عراق باشد که یکی از این عوامل، عدم کارایی و فساد در سیستم است که اصلی‌ترین عامل به شمار می‌رود. این عامل باعث شده است مسائلی که اکنون در منطقه شاهد آن هستیم رخ بدهد. این فساد و عدم کارایی به‌واسطه سوء مدیریت و همچنین وابستگی‌هایی که احزاب به نهادهای مختلف داشتند، به وجود آمد. ساختار عراق و قانون اساسی آن نیز تا حدود زیادی در این بحث نقش دارد، زیرا همه را در قدرت سهیم کرده و این سهیم کردن در قدرت باعث می‌شود تصمیم‌گیری‌ها بنا به منافع صورت گیرد.

وی افزود: تمام احزاب و گروه‌هایی که در قدرت شرکت دارند، چه شیعه و چه اهل تسنن، هرکدام تلاش می‌کنند سهم و نقش بیشتری در قدرت داشته باشند. در این میان تنها مردم هستند که ضرر می‌بینند. این یکی از اصلی‌ترین عوامل تحولات اخیر در عراق است. در رژیم صدام چنین اعتراضاتی امکان‌پذیر نبود زیرا همه چیز به‌صورت تک‌حزبی بود، در نتیجه امکان رخ دادن چنین اتفاقاتی وجود نداشت. دموکراسی و آزادی است که باعث شده تا چنین اتفاقاتی رخ دهد. در این میان کشورهایی که تلاش می‌کنند در حوزه خاورمیانه نفوذ داشته باشند هم ایفای نقش می‌کنند.

این کارشناس مسائل خاورمیانه ادامه داد: یکی دیگر از عوامل مهم ایجاد این تحولات رژیم صیهونیستی است. رژیم صهیونیستی از به وجود آمدن "الحشد الشعبی" و همگرایی شیعیان عراق و ایران واهمه دارد و این همبستگی را خطری برای امنیت ملی خود می‌داند. ممکن است رژیم صهیونیستی نیز در این ماجرا نقش داشته باشد. از آنجایی که قدرت‌های فرا منطقه‌ای همیشه در تلاش بوده‌اند تا در خاورمیانه نقش ایفا کنند، آن‌ها را هم می‌توان از بازیگران اصلی این نمایش دانست.

ارتباط ایران و عراق به سادگی برهم نخواهد خورد

اخباری در رابطه با تأثیر این اعتراضات بر روابط دیپلماتیک ایران و عراق گفت: ارتباط ایران و عراق، ارتباطی استراتژیک است و به این سادگی برهم نخواهد خورد اما این ماجرا می‌تواند به آن خدشه وارد کند. در این میان طبیعی است که قدرت‌های فرامنطقه‌ای و بیگانه تلاش کنند تا قدرت منطقه‌ای ایران را آسیب‌پذیر کنند، البته در این مقطع زمانی برایشان امکان‌پذیر نیست، زیرا منطقه در وضعیت خاصی قرار گرفته و همه به دنبال این هستند تا از آسیب‌پذیری خود در منطقه بکاهند؛ به همین دلیل قدرت‌های بیگانه موفق به انجام این امر نخواهند شد.

وی افزود: آمریکا با توجه به زیرساخت‌ها و عواملی که در منطقه دارد، تأثیرگذارترین کشور فرا منطقه‌ای در خاورمیانه است؛ این امکان که آمریکا از عوامل خود در جهت هدایت جریانات به نفع منافع ملی استفاده کند، وجود دارد. استراتژی آمریکا بر آن است تا وارد هیچ جنگ سختی نشود بنابراین در این موضوع نیز دخالت نرم‌افزاری دارد؛ شاهد حضور فیزیکی آمریکا نیستیم اما از طریق رسانه‌ها، شبکه‌های اجتماعی و... دارای نقش مؤثر و پررنگی است.

این کارشناس مسائل خاورمیانه در رابطه با تأثیر این اعتراضات بر مراسم راهپیمایی اربعین ادامه داد: آمریکا و سایر کشورهای فرا منطقه‌ای نمی‌توانند بر راهپیمایی اربعین تأثیر بگذارند اما از آنجایی که در این مقطع زمانی همه چشم‌ها به عراق دوخته می‌شود، زمان مناسبی برای آمریکا و سایر کشورهای فرا منطقه‌ای است تا از این فرصت در جهت مطرح کردن این موضوعات که مشکلات مردم عراق را مسئولان به وجود آورده‌اند، استفاده ببرند.

اخباری گفت: آمریکا و سایر کشورهای فرا منطقه‌ای نمی‌توانند تأثیری بر مشارکت مردم در مراسم راهپیمایی اربعین بگذارند؛ همه کسانی که در این مراسم شرکت می‌کنند، توجه چندانی به آمریکا، عربستان و... ندارند. مردم با تمام ملیت‌ها در این مراسم شرکت می‌کنند. کسانی که در تظاهرات علیه دولت عراق شرکت داشتند، ممکن است در مراسم راهپیمایی اربعین شرکت کنند؛ زیرا این مسئله یک موضوع مذهبی است نه یک موضوع فیزیکی که بتوانند به ‌راحتی جلوی آن را بگیرند.

کد خبر 393108

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.