بهارستان شفاف می‌شود

 درون و بیرون بازار سرمایه کشور، رویکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان و قربانی شدن کودکان و غیرنظامیان کرد در تجاوز ترکیه به شمال سوریه از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -یکشنبه ۲۱ مهرماه- است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا،  مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز با تیتر«راز و رمز روزهای بورسی تهران» به بررسی درون و بیرون بازار سرمایه کشور پرداخته و در ادامه نوشته است: مدیرعامل شرکت بورس می‌گوید از ابتدای سال تا به امروز حدوداً ۴۰۰ هزار نفر وارد بورس تهران شده‌اند.یعنی مطابق با روزهای کاری بورس تهران روزی بیش از ۲ هزار و ۲۰۰  نفر کد بورسی گرفته‌اند.به این ترتیب شمار دارندگان کد بورس در کشور به سطح۱۳ میلیون نفر رسیده است. این روزها شمار زیادی از مردم به‌ کارگزاری‌های بورسی می‌روند تا با دریافت کد سهامداری وارد بازار سرمایه شوند. بعضی به‌خاطر کسب سودهای افسانه‌ای، برخی برای کسب تجربه جدید و برخی هم از سرکنجکاوی کد بورسی می‌گیرند تا وارد این بازارهمراه با ریسک(زیاندهی یا سوددهی) شوند تا شعف مالی‌شان فروکش کند؛ بی‌آنکه «دقیق» بدانند بورس چیست یا این‌که شعبه بانک سر خیابان‌شان نیست که همیشه در انتهای ماه، بدون پرداخت مالیات و فارغ از مخاطره کاهش ارزش اسمی؛سود پس‌اندازشان را به حساب‌شان واریز کند. برخی از بانوان طلا می‌فروشند تا وارد بازار شوند، برخی دلار و یورو؛ شماری از افراد هم پول‌شان را از حساب بیرون می‌کشند و بعضی هم ماشین می‌فروشند تا به سود مورد انتظارشان برسند.

این‌که از ناحیه افرادی(کدهای حقیقی) که به‌تازگی وارد بازار سهام شده‌اند، چه مقدار پول وارد چرخه معاملات بورس می‌شود، دقیقاً مشخص نیست. برخی از ارزیابی‌ها نشان می‌دهد که تازه واردان به بورس براساس تجربه‌های تاریخی تلخ از گذشته یا فقدان منابع کافی، حجم زیادی پول وارد بازار نکرده‌اند و صرفاً برای کسب تجربه و کسب سواد مالی به بازار سهام می‌آیند. سرانه سرمایه ورودی ۴۰۰ هزار نفری که از ابتدای سال وارد بازار شده‌اند، حدود ۷.۵ میلیون تومان بوده که نشان دهنده حجم اندک سرمایه‌گذاری یا آورده نقدی تازه واردان به بورس تهران است. نشانه دیگر، رفتار هجومی ارتش ۸۰۰ و ۹۰۰ هزار نفری برای خرید اندک سهم در عرضه اولیه نماد بچهرم و کویر بود، موضوعی که زمینه خروج کارگزاری‌ها از ارائه سرویس‌های روزانه به جهت ثبت سفارشات، تخصیص‌ها به کدهای جدید ، پاسخگویی به سهامداران جدید و ارائه خدمات به مشتریان قدیمی را فراهم ساخته است.

شمار زیادی از تازه واردان به بورس(افراد حقیقی) صرفاً برای خرید سهم‌های عرضه اولیه - که به‌طور معمول بازدهی(سود حاصل از نوسانات قیمت سهم) کم ریسکی را در روزهای ابتدایی پس از عرضه می‌دهند - به‌صورت هدایت شده وارد بازار می‌شوند.
از سوی دیگر، هنگام عرضه اولیه سهم یک شرکت جدید، سایر سهم‌های حاضر در بازار ثانویه تحت تأثیر قرار می‌گیرند و سهامداران برای خرید سهم جدید یا همان عرضه اولیه، اقدام به فروش سهم‌های حاضر در پرتفوی‌شان می‌کنند تا سهم عرضه اولیه را خریداری کنند. به این ترتیب، بخشی از سرمایه دربازار از مبدأ سهم‌های حاضر در بازار (ثانویه) به‌ سمت بازار اولیه یا عرضه اولیه می‌رود تا از آن بازدهی بگیرند. هرچه هست این‌که شاخص بورس تهران از ابتدای سال‌جاری تاکنون از سطح ۱۷۹ هزار واحد به عدد ۳۱۳هزار واحد رسیده و رقابت تحلیلگران و پیشگویان بر سر پیش‌بینی رشد شاخص کل بورس تا پایان سال بالا گرفته است. شاخص کل بورس تهران به‌عنوان دماسنج عمومی این بازار طی روزهای اخیر روند سینوسی پیش گرفته است. با وجود این‌که روند کلی آن مثبت است، اما رشد آن، همراه فراز و فرود است.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «گره کور تصمیم‌گیری»به بررسی رویکرد انتخاباتی اصلاح‌طلبان، پرداخت و نوشت:تا پیش از این سردرگم و دچار شک و تردید بودند، اما حالا در یک دور باطل قرار گرفته‌اند؛ اصرار بر مذاکره با نهادی که با اصلاح‌طلبان زاویه فکری دارند بعید به نظر می‌رسد نتیجه بدهد. مذاکره با شورای نگهبان در رابطه با رد‏صلاحیت‌ها و ایجاد فضای بازتر در انتخابات پیش‌رو. اصلاح‌طلبان معتقدند این در واقع بزرگ‏ترین مانع مقابل آن در انتخابات است، با این حال رویکردهای مختلفی درباره مذاکره با شورای نگهبان در این جریان وجود دارد. برخی از اصلاح‌طلبان بر این باورند که باید در رابطه با نظارت استصوابی شورای نگهبان و رد‏صلاحیت‌های این نهاد، مذاکره کرد. این درخواست از سوی اصلاح‌طلبان برای ایجاد فضایی بازتر و اجازه دادن به‏ حضور همه قشرها و دیدگاه‌ها، حتی به رئیس‌جمهوری هم رسید و حسن روحانی در سخنرانی هفته گذشته خود در هیئت دولت از شورای نگهبان خواست تا اجازه دهد همه سلیقه‌ها در انتخابات حضور داشته باشند و این مردم باشند که انتخاب کنند.

البته سخنان او با واکنش‌های زیادی از سوی جناح مقابل و به خصوص تندروها روبه‌ر‏و شد. در مقابل این دیدگاه، برخی دیگر از اصلاح‌طلبان طرح مشارکت مشروط در انتخابات را راهکاری در مقابل رد‏صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان ارائه کردند. علاوه بر این دو رویکرد، هستند اصلاح‌طلبانی که نگاه‌شان متفاوت است و معتقدند که این جریان برای دوره کوتاهی هم که شده است بهتر است از قدرت کناره‌گیری کند و سعی داشته باشد که قدرت واقعی خود، که همان حفظ سرمایه و بدنه اجتماعی است،‏ را حفظ کند. چندماه دیگر تا انتخابات باقی نمانده است، اما هنوز راهکار و استراتژی این جریان سیاسی برای انتخابات اسفندماه مشخص نشده است.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «بهارستان شفاف می‌شود» به بررسی طرح شفافیت اموال نمایندگان پرداخت و در ادامه نوشت:بالاخره بعد از سال‌ها، سرو کار مسئولان باز هم به قانون «از کجا آورده‌ای» افتاده است و با ابلاغیه قوه قضائیه از وزیر و روسای قوا گرفته تا نمایندگان مجلس، اعضای مجمع تشخیص، شورای نگهبان و... باید آنچه در چنته دارند را روی میز بگذارند و بگویند چقدر مال و اموال دارند. راست و دروغش هم این‌بار پای خودشان نیست و قرار است گفته‌هایشان راستی آزمایی شود تا به قول معروف «سیه رو شود هرکه در او غش باشد». در راستای عملیاتی کردن همین قانون است که سامانه ثبت اموال مسئولان این روزها در انتظار بهارستان‌نشینان است تا اطلاعات اموالشان را در خود ثبت و ضبط کند و آنطور که علیرضا رحیمی عضو هیات رئیسه مجلس می‌گوید قرار است شعبه‌ای ازسامانه ثبت دارایی مقامات و مسئولان در مجلس مستقر می‌شود و نمایندگان و مدیران مجلس دارایی‌ها و اموال خود را در این سامانه اظهار وثبت کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی تورم بنزین پرداخته و در مطلبی با تیتر «عیار پیشگویی‌های بنزینی» نوشته است: در هنگامه هر اصلاح قیمتی در بازار حامل‌های انرژی در اقتصاد ایران، طیفی از پیش‌بینی‌ها از سوی برخی اقتصاددانان و مراکز اقتصادی مطرح می‌شد. این پیش‌بینی‌ها، عمدتا تاکید بر تورم‌های بالا و افسارگسیخته داشتند. «دنیای اقتصاد» در یک گزارش، تمام تغییرات قیمتی بنزین از اولین مرحله سهمیه‌بندی سوخت را بررسی کرده است. در بازه زمانی ۸۶ تا ۹۴، نرخ بنزین در برخی سال‌ها تا ۳۰۰ درصد نیز جهش داشته است.

حافظه تاریخی اقتصاد ایران نشان می‌دهد که در سال ۹۰ که بیشترین افزایش قیمت موزون بنزین رخ داده، نرخ تورم میانگین کمتر از ۱۰ درصد رشد کرده است. این درحالی‌ است که در همان سال‌ها خوش‌بینانه‌ترین پیش‌بینی‌ها، تاکید داشت افزایش قیمت بنزین موجب رشد ۱۵درصدی تورم می‌شود. نکته قابل تامل اینکه در سال ۹۰، بنزین در اثرگذاری بر تورم، شریک مهمی به نام «جهش نرخ ارز» داشته است و حساسیت انتظارات تورمی به جهش ارزی در اقتصاد ایران، قابل قیاس با رشد قیمت بنزین نیست. عیار پیشگویی‌ها وقتی عیان می‌شود که در برخی از دوره‌های اصلاح قیمت، نه تنها تورم کل افزایش نیافته، بلکه روندی کاهشی را نیز ثبت کرده است. شاهد آن سال‌های ۹۳ و ۹۴ است که با وجود تغییرات بالا در قیمت بنزین نرخ تورم کل در پایان سال نسبت به دوره قبل رشد کمتری داشته است.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر « لالایی مرگ» به بررسی قربانی شدن کودکان و غیرنظامیان کرد در تجاوز ترکیه به شمال سوریه پرداخته و درادامه نوشت است:با شدت گرفتن خشونت‌ها در شمال سوریه، بسیاری از کودکان ساکن منطقه در خطر جدی آسیب، مرگ و یا ترک اجباری محل زندگی خود هستند. با پیشروی وضعیت خشونت بار در منطقه، ده‌ها هزار نفر به خصوص در منطقه «راس العین»، مجبور به ترک محل زندگی خود شده اند که تعداد بسیاری از آنها را کودکان تشکیل می دهند.

روز پنجشنبه یکی از پایگاه‌های تامین آب شهرستان «راس العین» مورد حمله قرار گرفت. این پایگاه محل تامین آب حداقل ۴۰هزار نفر در شهرستان «حساکه» بوده است. با این حال با توجه به وضعیت جنگی این منطقه هنوز قادر به تعمیر و بازسازی این پایگاه مهم تامین آب نشده اند. در شهرستان «تل ابید» نیز بنا به گزارشات، دو مدرسه تحت کنترل نظامیان درآمده است. این در حالی است که سازمان UNISEF تاکید دارد که بر اساس حقوق بشر و قوانین بشردوستانه باید از کودکان و مراکز مربوط به آنها از جمله مدرسه‌ها محافظت شود.

پایگاه‌های کمک‌های بشردوستانه در شهرستان‌های «راس العین» و «تل ابید» مجبور به متوقف کردن فعالیت‌های خود شده اند زیرا بسیاری از کارکنان و داوطلبان آنها از جمله آوارگان جنگی بوده اند. بسیاری از فعالیت‌های حفاظت از کودکان در شهرستان‌های شمال سوریه به حال تعلیق درآمده اند. مدرسه‌ها در این مناطق بسته شده و وضعیت تامین آب بسیار نامناسب است. با تمام این تفاصیر یکی از مراکز کمک رسان سعی کرده است تا حضور خود را با کمک کارکنان و کارگشایان خود در یکی از این شهرها حفظ کرده و به تامین یک ماهه مواد بهداشتی و دارویی برای جمعیت ۴۵هزار نفری زن و کودک بپردازد. با محدود شدن وضعیت این کمک‌ها وضعیت به سرعت رو به وخامت خواهد گذاشت. «ویرجینیا گامب» نماینده ویژه سازمان ملل در امور کودکان، هشدار داده است که کودکان گیرافتاده در مناطق جنگی در برابر این درگیری پرخشونت بسیار آسیب پذیرند. با توجه به اینکه کودکان در شمال سوریه به علت وضعیت وخیم امنیتی در شرایط نا به سامانی به سر می برند خواستار این شد که عوامل درگیر این جنگ خویشتنداری بیشتری از خود نشان دهند.وی تاکید کرد که عملیات نظامی باید تحت قوانین بین المللی و با در نظر گرفتن حقوق کودکان و غیر نظامیان انجام شود.وی افزود کشتار و آسیب به کودکان، حمله به مدرسه‌ها و مراکز درمانی و سوءاستفاده از کودکان از موارد نقض شدید حقوق کودکان در شمال سوریه است که مسئولین باید با تمام توان در راه جلوگیری از آن بکوشند.

کد خبر 393060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.