۳۰ هکتار از شهر تیران در بافت فرسوده قرار دارد

شهردار تیران‌وکرون گفت: مساحت محدوده این شهر بیش از ۷۰۰ هکتار است که ۳۰ هکتار آن در بافت فرسوده قرار دارد.

حسن شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا از تیران‌وکرون، اظهار کرد: حریم این شهر که در مرکز شهرستان قرار گرفته، سه هزار و ۵۰۰ هکتار و محدوده آن ۷۰۰ هکتار است.

وی با بیان اینکه مساحت بافت فرسوده شهر تیران ۳۰ هکتار است، خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده و با توجه به قدمت مناطق مختلف این شهر، این مساحت در سالیان آینده به بیش از ۱۰۰ هکتار افزایش خواهد یافت.

شهردار تیران‌وکرون ادامه داد: اقدامات اولیه و تدابیر لازم برای بازآفرینی این بافت شهری انجام شده و با وزارت راه و شهرسازی رایزنی شده تا جانمایی‌ها و طرح‌های لازم اجرا و تدوین شود.

شفیعی با بیان اینکه فضای تاریخی و فرسوده شهر تیران‌وکرون در هم تنیده و تفکیک آن در بعضی موارد بسیار مشکل است، تصریح کرد: بیش از ۱۰ درصد مساحت این شهر در محدوده بافت فرسوده و تاریخی قرار گرفته که مقدار زیادی از آن در قسمت مرکزی و بافت میانی شهر قرار دارد.

وی گفت: مرکزیت بافت تاریخی این شهر از اهمیت خاصی برخوردار است و احیا و مرمت آن مهم است و وضعیت کنونی آن اجرای طرح‌های عمرانی و بهسازی را در این محدوده با مشکل مواجه می‌کند.

شهردار تیران‌وکرون اضافه کرد: با توجه به اینکه مهاجرت شهروندان از بافت تاریخی، هسته مرکزی و بافت فرسوده ویژگی غالب شهرها است در تیران و کرون نیز جمعیت زیادی در این مناطق ساکن نیستند و بسیاری از سکنه قبلی به دیگر مناطق مهاجرت کرده‌اند.

شفیعی ادامه داد: مهاجرت سکنه بافت فرسوده و میانی به سایر مناطق شهری سبب تغییر در توازن جمعیتی و شلوغی بعضی مناطق دیگر شده است؛ اما در صورت اجرای طرح‌های بازآفرینی و احیا، جمعیت زیادی از شهروندان متقاضی سکونت در آن هستند.

وی گفت: بافت تاریخی و آثار قدیمی شهر نماد هویت شهروندان است و جایگاه ویژه‌ای در فرهنگ هر منطقه دارد که باید حتما به آن توجه شود و این شهر نیز از این قاعده مستثنی نیست.

شهردار تیران‌وکرون افزود: بافت تاریخی نباید تخریب شود یا خسارت دیگری به آن وارد شود، احیای بافت تاریخی و توانمندسازی آن با استفاده از طرح‌های بازآفرینی تاثیر زیادی در رونق گردشگری شهری و جذب توریست دارد و از حاشیه‌نشینی جلوگیری می‌کند.

شفیعی خاطرنشان کرد: مدیریت شهری تخفیف‌هایی را برای صدور پروانه ساختمانی در بافت تاریخی و فرسوده در نظر گرفته و بسته‌های حمایتی و تشویقی برای سرمایه‌گذاری در این بخش از شهر قرار داده است.

وی با بیان اینکه سال گذشته طرح احیای بافت فرسوده و تاریخی شهر در کمیسیون شهرستانی تصویب و برای جذب اعتبار به ستاد بازآفرینی استان فرستاده شده است، گفت: در بودجه امسال احیای بافت فرسوده و تاریخی شهر با اولویت، در سرفصل عمرانی اعتبارات شهرداری در نظر گرفته شده است و در صورت اجرای طرح بازآفرینی شهری این اعتبار به صورت ویژه در سال آینده اختصاص خواهد یافت.

شهردار تیران‌وکرون اظهار کرد: احیای بافت فرسوده و تامین زیرساخت‌های آن مانند ساماندهی خیابان‌ها، ارائه تخفیف پروانه ساختمانی برای مالکان ساختمان در این منطقه و اعتبار بخشی به پروژه‌های مورد نیاز در بخش بافت فرسوده، جزو برنامه‌های مدیریت شهری است که پیگیری و دنبال می‌شود.

کد خبر 393055

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.