توافق تجاری آمریکا با چین

مهم ترین اخبار و تحولات سیاسی امروز جهان را در بسته خبری "بین الملل ایمنا" بخوانید.

به گزارش خبرنگار ایمنا، برگزیده اخبار و مرور تحولات خاص سیاسی منطقه طی بیست و چهار ساعت گذشته را می‌توانید در بسته خبری پیش رو مطالعه کنید:

ترامپ: فاز ۱ توافق تجاری مهم با چین حاصل شد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا جمعه گفت: ما به فاز ۱ توافقی اساسی دست یافته‌ایم. ما درباره مالکیت معنوی، خدمات مالی یک توافق فوق‌العاده برای کشاورزان، خرید ۴۰ تا ۵۰ میلیارد دلار محصولات کشاورزی توافق کردیم. ترامپ همچنین این مساله را بعید ندانست که بخش نخست این توافق در نشست آتی همکاری اقتصادی آسیا – پاسفیک (اپک) در شیلی به امضا برسد. این نشست از ۱۱ تا ۱۷ نوامبر (۲۰-۲۶ آبان ماه) برگزار می‌شود. او افزود: یک مساله بزرگ دیگر که ما روی آن توافق کردیم مبادله ارز خارجی است. ما همچنین پیشرفت خوبی در حوزه انتقال فناوری داشتیم و ما بخشی از انتقال فناوری را در فاز ۱ انجام می‌دهیم. پس از تکمیل فاز اول، آمریکا و چین مذاکرات برای فاز دوم توافق تجاری را به سرعت آغاز می‌کنند.

پامپئو: کردها را رها نمی‌کنیم

 با گردهمایی ساکنان کرد شهر نشویل (ایالت تنسی) در واکنش به اقدام دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در خارج کردن نیروهای آمریکا از شمال سوریه، مایک پامپئو، وزیر خارجه این کشور با حضور در این شهر اعلام کرد دولت آمریکا، به حمایت از هم‌پیمان خود (کردها) در خاورمیانه ادامه خواهد داد. پامپئو در مصاحبه با نشریه تنسین می‌گوید: "آن‌چه که آن‌ها باید بدانند، این است که این دولت به طرزی باورنکردنی حامی کردها نه تنها در سوریه، بلکه در عراق و دیگر کشورهای جهان بوده است". به باور پامپئو، داعش "در ژانویه ۲۰۱۷ و زمانی که دولت [ترامپ] روی کار آمد، به طور آزادانه در شمال سوریه و غرب عراق جولان می‌داد". پامپئو می‌گوید: "این دولت روی کار آمد و با همکاری با دوستان کرد ما، آن‌ها (داعش) را نابود کردیم. ما این خلافت را نابود کردیم". به گفته وزیر خارجه آمریکا، دولت این کشور در تلاش است تا رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه را متقاعد کند "که یورش این کشور -به شمال سوریه- که به تازگی آغاز شد، اقدام مناسبی نبوده است". پامپئو درخصوص تصمیم ترامپ در خارج کردن نیروهای آمریکا از سوریه گفت، این سیاست، جهت جلوگیری از وارد آمدن آسیب به سربازان آمریکا طی یورش ترکیه بوده است. او با بی‌اعتنایی به انتقادات جمع حاضر درخصوص رها کردن کردها گفت:‌ "بسیار مطمئن هستم که این دولت، به حمایت از این مردم که دوستان خوبی برای آمریکا بوده‌اند، ادامه خواهد داد".پامپئو می‌گوید: "به باور ما، کاری که رئیس‌جمهور اردوغان کرد، درست نبوده است، این [اقدام] مناسب نبوده و او باید آن را پایان دهد". ترامپ در روزهای اخیر از طرح‌های دولتش برای تحریم ترکیه خبر داده است. پامپئو در مورد این تحریم‌ها که واکنشی به عملیات اخیر ترکیه است، اظهار داشت پیام‌هایی واضح به ترکیه فرستاده شده و تاوان این اقدامات به آنها ابلاغ شده است.

معاون وزیر دفاع سابق آمریکا: اردوغان تلاش کرده ترامپ را به بازی بگیرد

 جیم تاونسند که در دولت باراک اوباما، رییس جمهور پیشین آمریکا معاون وزیر دفاع در امور سیاست اروپا و ناتو بود و اکنون یکی از کارشناسان ارشد برنامه امنیت ترنس‌آتلانتیک در "مرکز امنیت جدید آمریکایی" است، معتقد است که رجب طیب اردوغان، ریس جمهور ترکیه تلاش کرده رفتار دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا را در راستای دستیابی به تسلیحات هم از ناتو و هم از روسیه به بازی بگیرد. او در این باره گفت: برای مثال در مساله S-۴۰۰ شرایط به گونه‌ای بود که اردوغان نفع خود را در همکاری با پوتین دید. ترکیه و روسیه از یکدیگر برای منافع خود استفاده می‌کنند. وی افزود: اردوغان آمریکا را دست‌کم گرفت. او فکر می‌کرد می‌تواند ترامپ را به گونه‌ای به بازی بگیرد که هم سامانه S-۴۰۰ و هم جنگنده‌های F-۳۵ آمریکا را به دست آورد؛ ترامپی که خود استاد این کار است. تاونسند گفت: چنین اتفاقی نخواهد افتاد که S-۴۰۰ و جنگنده‌های F-۳۵ همزمان با یکدیگر به کار گرفته شوند و این سامانه روسی اطلاعات جنگنده‌های آمریکایی را ثبت کند. در این صورت روس‌ها راه‌های گوناگونی برای پی بردن به قابلیت‌ها و آسیب‌پذیری‌های جنگنده‌های F-۳۵ خواهند داشت. وی افزود: F-۳۵ برای نفوذ به S-۴۰۰ طراحی شده، پس این ایده که اجازه دهیم ترکیه‌ای‌ها همزمان با به پرواز درآوردن جنگنده‌های F-۳۵، سامانه دفاع موشکی روسیه را نیز در اختیار داشته باشند، احمقانه است. این کار به نفع اعضای ناتو نیست اما برای اردوغان تایید شدن از سوی پوتین مهم‌تر از انجام کار درست برای متحدان است. تاونسند اظهار کرد، با سیاست مشکل‌ساز اردوغان، جایگاه ترکیه در ناتو در خطر خواهد بود و متحدان ناتو با روش‌های گوناگونی می‌توانند با رفتار آنکارا مقابله کنند. او در ادامه گفت: من فکر نمی‌کنم ترکیه از ناتو اخراج شود. مساله تنها تحریم ترکیه در چارچوب ناتو است و به ترکیه خواهند گفت، بر مبنای کارهایی که انجام داده‌اید شما را به مانورهای ناتو دعوت نخواهیم کرد و به شما جایگاهی در سطح بین‌المللی نخواهیم داد، ما می‌توانیم اقداماتی صورت دهیم تا ترکیه در این اتحاد منزوی شود.

پوتین: آمریکا عمدا پیشنهاد تعلیق استقرار موشک‌ها در اروپا را نادیده می‌گیرد

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری آمریکا در نشست کشورهای مستقل مشترک‌المنافع در عشق‌آباد اظهار کرد، "پیامی در این باره به رهبران بسیاری از کشورها" فرستاده است. وی افزود: فکر می‌کنم آمریکا عمدا از پاسخ به این پیشنهاد امتناع می‌کند. به گزارش "رادیو اروپای آزاد"، واشنگتن اخیرا و پس از سال‌ها متهم کردن مسکو به ساخت و سپس استقرار یک موشک کروز که ناقض محدودیت‌های پیمان منع موشک‌های هسته‌ای میان‌برد بوده، به طور رسمی از این پیمان خارج شد. این اقدام که با واکنش متقابل مسکو همراه شد، نگرانی‌هایی را درباره بروز یک رقابت تسلیحاتی تازه میان روسیه و آمریکا برانگیخت. روزنامه کمرسانت روسیه ماه گذشته میلادی گزارش کرد که پوتین پیشنهاد تازه‌ای را برای تعلیق موقت استقرار موشک‌های کوتاه برد و میان برد در اروپا به مقامات ناتو، چین و اتحادیه اروپا ارائه کرده است. پوتین در نشست کشورهای مستقل مشترک‌المنافع اظهار کرد: متحدان آمریکا نیز نمی‌توانند از طرف خودشان به این پیشنهاد پاسخ دهند زیرا اختیارات آنان در این زمینه محدود است و نمی‌توانند چیزی در این باره بگویند و نظری شخصی در این زمینه داشته باشند. شاید نظری هم در این خصوص داشته باشند اما آن را بیان نمی‌کنند.

کد خبر 393040

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.