دو میلیون و ۲۴۱ هزار مترمکعب آب وارد تالاب گاوخونی شد

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: از دوم تا بیستم مهرماه سال جاری دو میلیون و ۲۴۱ هزار مترمکعب آب به تالاب گاوخونی رسید که این حجم از آب نیز به همراه اندکی پساب و زه‌کش‌های کشاورزی بوده است.

حسین اکبری در گفت و گو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه حجم آبی که از یازدهم مهرماه با دبی ۱۴ مترمکعب بر ثانیه از سد رودشتین به سمت تالاب گاوخونی رهاسازی شد تا شانزدهم مهرماه به بند شاخ کنار ورودی تالاب گاوخونی نرسیده بود، اظهار کرد: سد رودشتین تا تالاب گاوخونی ۸۵ کیلومتر فاصله دارد و حجم آب رهاسازی شده به علت ناهمواری‌های مسیر  و خشکی بستر رودخانه زاینده رود در زمان طولانی، پس از حدود یک هفته، به تالاب گاوخونی رسید.

وی با اشاره به پایش‌های حضوری، میدانی و آنلاین وضعیت تالاب گاوخونی، ادامه داد: براساس گزارشی که محیط زیست در این مدت تهیه کرده است از یکم تا ۱۶ مهرماه سال جاری به طور میانگین در طول شبانه روز نیم مترمکعب برثانیه آب به همراه پساب و زه‌آب کشاورزی از ایستگاه شاخ کنار به سمت تالاب جاری شده است.

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان افزود: آب رهاسازی شده از سد رودشتین روز چهارشنبه هفدهم مهرماه با دبی ۳.۴ مترمکعب از ایستگاه شاخ کنار به سمت تالاب گذر کرد و در هجدهم مهرماه در بالاترین حجم خود به ۵.۲۵ مترمکعب رسید.

اکبری با بیان اینکه حجم آب ورودی به بند شاخ کنار در روزهای نوزدهم و بیستم مهرماه روند کاهشی داشته و به ۴.۳۷ مترمکعب برثانیه رسیده است، تصریح کرد: از دوم تا بیستم مهرماه سال جاری دو میلیون و ۲۴۱ هزار مترمکعب آب از بند شاخ کنار به سمت تالاب گاوخونی روانه شده که این حجم از آب نیز به همراه اندکی پساب و زه‌کش‌های کشاورزی بوده است. 

وی با تاکید بر اینکه معیار  سنجش میزان آب  ورودی به تالاب، ایستگاه پایش هیدرومتری واقع در بند شاخ کنار است، افزود: آب رهاسازی شده از سد رودشتین به معنای میزان آب تحویلی در ایستگاه شاخ کنار برای تالاب نیست زیرا بستر رودخانه زاینده رود سال‌ها خشک بوده است، براین اساس مقداری از آب رهاسازی شده قبل از رسیدن به بند شاخ کنار در طول مسیر بر اثر نفوذ صرف مرطوب و مشروب کردن بستر زاینده رود شده است و همین موضوع موجب اختلاف اعداد اعلام شده از سوی مسئولان مرتبط  و برخی رسانه ها در خصوص میزان حجم آب رهاسازی شده از سد و آب تحویلی به تالاب است.

امید برای استمرار جریان حیات در گاوخونی

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان در پاسخ به این سئوال که تا چه مدت رهاسازی آب برای تالاب گاوخونی ادامه دارد، گفت: هم اکنون از سد رودشتین حدود چهارمترمکعب بر ثاینه آب به سمت پایین دست و تالاب در جریان است، امیدوار هستیم که در چند روز آینده نیز استمرار جریان آب را به ایستگاه شاخ کنار شاهد باشیم.
اکبری با اشاره به کاهش حجم ورودی سد رودشتین، افزود: در روزهای آینده حجم ورودی به بند شاخ کنار کمتر از روز هجدهم مهرماه خواهد بود اما چند روز آینده نیز آب به تالاب خواهد رسید که ما نتایج را پس از جمع بندی در پایان مهرماه اعلام می کنیم.
 

رسیدن آب به تالاب در مهرماه امسال، رخدادی مبارک است

وی با بیان اینکه حقابه تالاب گاوخونی ۱۷۶ میلیون مترمکعب در سال است و حجم آب رهاسازی شده با نیاز آبی تالاب فاصله زیادی دارد، اظهار کرد: رهاسازی آب در مهرماه برای تالاب گاوخونی اقدامی ارزشمند و رخدادی بسیار مبارک است زیرا گامی رو به جلو در راستای احیا و نجات تالاب گاوخونی است.
 

سهم گاوخونی از رهاسازی سیلاب فروردین حدود دو میلیون مترمکعب بود

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان خاطرنشان کرد: تاثیر این مقدار آب رهاسازی شده بر بهبود وضعیت تالاب نسبت به بارش‌های بهاری بیشتر است چرا که پس از بارش‌های بهاری فصل گرم سال آغاز و سبب تبخیر رطوبت تالاب شد، اما اکنون با توجه به افت دما در فصل سرد سال و پشتوانه بارشی در پاییز، ماندگاری آب در تالاب بیشتر خواهد بود و این امر علاوه بر فراهم کردن شرایط نسبی برای میزبانی پرندگان مهاجر؛ در نفس گرفتن این زیست بوم ارزشمند، بسیار اثرگذار است.

وی با تاکید براینکه تاثیر رهاسازی آب در مهرماه از سیلاب فروردین ماه امسال بیشتر است، تصریح کرد: سهم گاوخونی از رهاسازی سیلاب فروردین امسال حدود دومیلیون مترمکعب بود که در ایستگاه شاخ کنار ثبت شد.

اکبری در پاسخ به سئوال علت کف آلود بودن آب در بند شاخ کنار، گفت: قبل از رهاسازی آب حدود ۵۰۰ لیتر برثانیه در اوایل مهرماه پساب زهکش های کشاورزی و فاضلاب به سمت تالاب می رفت؛ کف‌های پایین دست و کدورت آب به دلیل مخلوط شدن آب رهاسازی شده با میزان حداقل پساب زهکش های کشاروزی و شست‌وشوی مسیر به وسیله آب بالادست بوده است. 

نجات تالاب گاوخونی در سایه هم افزایی و همدلی

معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست استان اصفهان گفت: تالاب گاوخونی یک میراث گرانبهای طبیعی است و نجات آن منافع و حیات نسل امروز و نسل های آینده را حفظ خواهد کرد.  

اکبری با ابراز امیدواری برای استمرار جریان آب به سمت تالاب گاوخونی در روزهای آینده، ادامه داد: با همکاری، همدلی و هم افزایی تمامی مسئولان و مردم می توانیم حقابه  تالاب گاوخونی را به صورت مستمر در طول سال دریافت کنیم زیرا با پیگیری‌ و تلاش محیط زیست، رسانه‌ها و مسئولان تامین همین مقدار آب برای تالاب نیز اقدامی مبارک است.

وی با بیان اینکه رهاسازی آب برای تالاب گاوخونی نشان داد که پیگیری‌ها، باهم بودن‌ها و همدلی‌ها بسیار تاثیرگذار است، خاطرنشان کرد: راه نجات تالاب بین‌المللی گاوخونی، هماهنگی وهم‌افزایی مستمر بین دستگاه‌های ذی‌ربط دولتی و مردم است تا دست به دست هم دهیم و بتوانیم حقابه را به صورت مستمر تامین کنیم. 

به گزارش خبرنگار ایمنا، تالاب بین المللی گاوخونی با مساحتی حدود ۴۷ هزار هکتار در جنوب شرقی استان اصفهان و در قلب فلات مرکزی ایران قرار دارد. تالاب گاوخونی در تاریخ ۲۳ ژوئن ۱۹۷۵ میلادی (تیرماه ۱۳۵۴) به عنوان یکی از تالابهای مهم بین المللی در فهرست کنوانسیون رامسر معرفی و ثبت شد. حوضه آبریز گاوخونی یک اکوسیستم غنی از تنوع زیستی بوده و تاکنون حدود ۲۲۹ گونه جاندار و ۹۱۰ گونه گیاهی در آن شناسایی و ثبت شده است. اما با آغاز روند خشکی گاوخونی از سال ۱۳۷۸ حیات بسیاری از زیستمندانش تحت تاثیر قرار گرفت و برخی گونه ها از بین رفتند. گاوخونی تا همین ۲۰ سال پیش زیستگاه مناسبی برای انواع پرندگان مهاجر به ویژه در فصل زمستان به شمار می رفت.

اخبار مرتبط:

کد خبر 393006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.