هپاتیت c قابل درمان است/  نوشیدنی‌های مفید برای درمان گلودرد

نقش ‌اختلالات ژنتیکی ‌در ناباروری، نوشیدنی‌های مفید برای درمان گلودرد، قابل ‌درمان بودن هپاتیت c، ابتلای سالانه ۱۰۰ هزار نفر به سرطان در ایران ‌و ‌خواص پسته ‌در پیشگیری ‌از دیابت و سلامت ‌چشم‌ها را در بسته خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ رئیس ‌انجمن رادیوتراپی ‌انکولوژی ایران، گفت: هرسال ۱۰۰ هزار مورد ‌جدید ابتلا ‌به انواع سرطان‌ در ‌کشور مشاهده می‌شود. ‌سرطان ‌در ‌همه ‌جای ‌دنیا رو به ‌افزایش است؛ مثلاً در کشورهای ‌پیشرفته ‌و ‌صنعتی ‌ما شاهد افزایش سرطان ‌در آمریکا و کانادا هستیم، همچنین افزایش سرطان را در کشورهای در ‌حال‌ ‌توسعه ‌مانند ایران مشاهده می‌کنیم و حتی سرطان در کشورهای عقب‌مانده نیز افزایش‌یافته است.

محمدرضا ‌قوام نصیری، افزود: هرسال ۱۰۰ هزار مورد ‌جدید ابتلا ‌به انواع سرطان‌ها ‌در ‌کشور مشاهده می‌شود که  ۵۰‌ درصد آنها ‌سبب ‌مرگ ‌بیمار می‌شود که ‌این عدد بالایی به شمار می‌رود.

وی ‌تاکید کرد: در شیوع این بیماری عوامل مختلفی ‌در آن دخالت دارد؛ زیرا عامل اصلی ‌هنوز ناشناخته است ‌ولی بیشترین دلایل آن زندگی ‌شهری و ‌فعالیت ‌خانم‌ها در ‌خارج از منزل است که باعث می‌شود ایجاد ناراحتی‌های عصبی ‌در بین زنان افزایش یابد و در نهایت استرس ‌بیشتری ایجاد شود.

رئیس ‌انجمن رادیوتراپی ‌انکولوژی ایران، گفت: ‌بنابراین استرس ‌در رأس عوامل سرطان‌زاست ‌که باعث می‌شود سیستم ایمنی افراد مختل شود و ‌باعث بیماری‌های ‌مختلف از جمله ‌سرطان شود.

قوام ‌نصیری ‌با تأکید ‌بر اینکه این رقم بسیار زیاد است ‌و درمان‌های ‌گران‌قیمتی هم برای درمان آن اعمال می‌شود، اضافه کرد:‌ در بسیاری از موارد نتیجه درمان ‌سرطان ‌صد در صد نیست و در حال حاضر بعد از بیماری‌های قلب ‌و عروق دومین عامل مرگ‌ومیر در کشور به شمار می‌آید.

وی ‌با ‌بیان ‌اینکه ‌سرطان ‌و ‌روش‌های ‌درمانی ‌باید ‌جایگاه ‌ویژه‌ای ‌داشته ‌باشد، ‌تأکید ‌کرد:‌ ‌تشخیص ‌زودهنگام ‌و ‌پیشگیری ‌از ‌سرطان ‌می‌تواند ‌در ‌کاهش ‌آن ‌نقش ‌تأثیرگذاری داشته باشد.

رئیس ‌انجمن رادیوتراپی ‌انکولوژی ‌ایران ‌با اشاره ‌به ‌عوامل ‌محیطی ‌سرطان، ‌اظهار کرد: تلاش ‌برای ‌کاهش ‌استرس، ‌کاهش ‌ترافیک، ‌کاهش ‌آلودگی ‌هوا ‌و ‌رفع ‌عادات ‌شخصی مانند مصرف دخانیات خصوصاً سیگار می‌تواند نقش مهمی ‌در کاهش انواع سرطان داشته باشد.

قوام نصیری ‌با ‌تأکید ‌بر ‌تسویه ‌بهتر بنزین ‌و پالایش ‌آن، گفت: ‌سربی ‌که ‌در دود اگزوز وجود دارد، ‌توسط ‌دستگاه تنفس ‌جذب ‌خون ‌می‌شود ‌و ‌می‌تواند ‌در ‌مغزاستخوان ‌اثر بگذارد ‌و ‌در برخی ‌از موارد ایجاد سرطان ‌خون ‌در کودکان به همین ‌دلیل ‌است.

وی ‌درباره ‌بحث ‌تغذیه ‌و ‌اهمیت آن ‌در کاهش ‌سرطان، اظهار کرد:‌ ‌در سال‌های اخیر تغذیه ‌نامناسب ‌نقش ‌مهمی ‌در ابتلا ‌به ‌سرطان‌ها ‌در ‌کشور ‌ ‌ایفا ‌کرده است ‌و ‌بسیاری ‌از سرطان‌های دستگاه گوارش فوقانی مثل مری و معده و در برخی از موارد سرطان روده بزرگ  به دلیل مصرف برخی از مواد غذایی ‌و سبک تغذیه نادرست است.

این ‌متخصص ‌آنکولوژی ‌تأکید کرد:‌ سمیناری در خصوص اورژانس آنکولوژی ‌یا فوریت‌های بیماران مبتلابه سرطان برگزار شد تا پزشکان ‌به ‌تبادل تجارب خود بر اساس علم روز دنیا بپردازند.  

وی افزود: اورژانس‌های انکولوژی ‌بسیار کم رخ می‌دهد اما این حالات وقتی ‌به وجود می‌آید، حیات مریض را تهدید می‌کند ‌و یا عوارض ‌دائمی برای بیمار به وجود بیاورد.  

قوام نصیری ‌با ‌تأکید ‌بر اینکه ‌روش‌های ‌درمان ‌سرطان نسبت به سال‌های گذشته تغییر چشمگیری ‌داشته است، خاطرنشان کرد:‌ با این‌وجود برخی سرطان‌ها ‌نیز تغییر ساختاری پیداکرده‌اند؛ به‌طور مثال سرطانی می‌تواند مرکزش در ارگانی باشد و انتشارش در قسمت دیگر بدن مثل استخوان‌های ‌ستون ‌فقرات باشد.

رئیس ‌انجمن رادیوتراپی ‌انکولوژی ایران، تصریح کرد: مثل سرطان ‌سینه که می‌تواند ‌در مهره‌ها انتشار و سبب شکستگی مهره شود ‌و بر نخاع فشار بیاورد، ‌بحث ‌اورژانس انکولوژی درواقع رفع این فشارها ‌و تکنیک‌هایی برای کاهش اثرات این عوارض است.

نوشیدنی های مفید برای درمان گلودرد

چای ‌یا نوشیدنی‌های ‌گرم می‌تواند ‌به تسکین التهاب، ‌پاک سازی مسیرهای بینی ‌و کاهش مقدار مخاط کمک ‌کند. ‌با وجود ‌این، یک نوع ‌چای را نمی‌توان ‌برای ‌تسکین ‌علایم سرماخوردگی و آنفلوآنزا نسبت به بقیه بهتر و مفیدتر دانست.

افراد ‌باید به این نکته توجه داشته باشند که انواع مختلف چای مانند سبز، سیاه، سفید، اولانگ و زرد همگی از یک گیاه تهیه می‌شود، از این رو، همه آن‌ گزینه‌ها سالم هستند. شما می‌توانید نوعی را که بیشتر از آن لذت می‌برید انتخاب کنید.

چای ریشه شیرین بیان

ریشه ‌شیرین بیان همان گونه که از نام آن مشخص است، مزه‌ای شیرین دارد. این نوع چای ‌به واسطه خواص تسکین دهنده مشکلات گوارشی، مانند سوزش سردل شناخته می شود.

چای ریشه مارشمالو

ریشه مارشمالو با نام علمی Althaea officinalis یک گیاه دارویی است که ماده‌ای چسبنده و ژل مانند به نام لعاب ترشح می‌کند. مطالعه‌ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که ریشه مارشمالو از خواص تسکین دهنده درد، به ویژه زمانی که با التهاب همراه است، سود می‌برد. التهاب از نشانه‌های بارز گلودرد است.

چای زردچوبه

زردچوبه که به خانواده‌ای مشابه با زنجبیل تعلق دارد، دیر زمانی است که به واسطه خواص ضد عفونی کننده خود در کشورهای آسیایی استفاده می‌شود. خواص ضد التهاب و ضد میکروب دارد. این چای توانایی خود در تسکین ناراحتی معده را نیز نشان داده است.

چای سبز

احتمالا موارد بسیاری درباره فواید فوق العاده چای سبز شنیده اید، اما تکرار آن‌ها همچنان می‌تواند ارزشمند باشد. این نوشیدنی محبوب سرشار از اسیدهای آمینه، ویتامین‌ها و مواد معدنی است. بر همین اساس است که چای سبز با پیشگیری از بیماری و سلامت بهتر قلب پیوند خورده است. خواص ضد التهاب، ضد باکتری و ضد ویروس این نوشیدنی برای بدن انسان معجزه می‌کند. برای بهبود عطر و طعم چای سبز می‌توانید اندکی عسل یا دارچین به آن اضافه کنید.

نقش اختلالات ژنتیکی در ناباروری

یک متخصص ژنتیک، گفت: بررسی اختلالات ژنتیکی تأثیر قابل توجهی در تعیین روش درمان ناباروری دارد و تشخیص آنها به شدت حائز اهمیت است.

مریم رفعتی، با اشاره به اینکه برای تشخیص موارد ناباروری با علل ژنتیکی نخستین قدم دریافت مشاوره ژنتیک است، اظهار کرد: در مشاوره ژنتیک، سوابق باروری زوج، موارد سقط مکرر، شکست مکرر لانه گزینی که بیمار ارائه می دهد، از نشانه های اولیه تشخیص ناباروری با علل ژنتیکی است.

وی ادامه داد: در مرحله بعدی، تست های ژنتیکی کمک کننده هستند، کاریوتایپ که نشان دهنده اختلالات کروموزومی است، مهم ترین ابزار تشخیص ژنتیکی در زوج های نابارور است که اختلال آن از علل اصلی سقط مکرر و ناهنجاری های ژنتیکی است. افرادی که کاریوتایپ ایشان دچار اختلال است در ظاهر ممکن است هیچ علامت بالینی نداشته باشند ولی باروری ایشان با مشکل مواجه خواهد شد.

رفعتی با بیان اینکه کاریوتایپ به عنوان یک تکنیک پایه ای و ابتدایی در تشخیص های ژنتیکی است، گفت: تکنیک هایی مانند NGS  وجود دارد که امکان بررسی جنین قبل از انتقال به رحم را فراهم می کنند.

عضو هیئت ‌علمی پژوهشگاه ابن سینا تاکید کرد: ثابت شده درصد قابل توجهی از جنین هایی که بعد از انتقال به رحم مادر، به بارداری منتهی نمی شوند، دارای اختلالات ژنتیکی هستند.  

وی در ادامه گفت: تکنیک های جدید مانند NGS این فرصت را می دهند که جنین ها بررسی کروموزومی شده و جنین دارای نقص کروموزومی منتقل نشود. در این صورت میزان موفقیت لانه گزینی افزایش چشمگیری خواهد داشت.

رفعتی اظهار  کرد: بررسی های ژنتیکی هم در افرادی که دچار ناباروری هستند کاربردی است و هم در زوجینی که بدلیل سابقه خانوادگی معلولیت و نگرانی از تکرار معلولیت اقدام به بارداری نمی کنند. در این صورت به کمک علم ژنتیک و روش های کمک باروری، می توانند فرزند سالمی داشته باشند.

وی افزود: با انعکاس این خبر به زوج مبنی بر اینکه ناباروری ایشان علت ژنتیکی دارد، بعضاً بسیار ناامید و افسرده می شوند و تصور می کنند که دیگر نخواهند توانست فرزند سالمی داشته باشند یا بچه دار شوند. در حالی که این تصور غلط است و در اغلب بیماری های ژنتیکی، شانس داشتن فرزند سالم بیشتر از فرزند معلول است. توضیح این امر این است که آستانه تعریف خطر در ژنتیک پایین و بر مبنای ۱۰ درصد است چرا که با بیماری های بسیار ناتوان کننده و غیرقابل درمان مواجه هستیم. با این وجود، چنانچه اختلال ژنتیک در خانواده اثبات شود همچنان جای امیداواری بسیار بالاست.

رفعتی ادامه داد: نکته بسیار قابل توجه این است که محور مشاوره ژنتیک، اطلاعاتی است که زوج در اختیار مشاور قرار می دهند. اگر اطلاعات، ناقص باشد، درمان مناسبی ارائه نخواهد شد پس خانواده باید اطلاعات کاملی دهد تا مشکل، شناسایی شود. در علم ژنتیک مشکلی که شناسایی شود، قابل پیشگیری است و در صورت شناسایی قطعی علت ژنتیکی با اطمینان ۱۰۰ درصد می توان اقدام به پیشگیری از تکرار بیماری نمود.  

عضو تیم تخصصی مرکز درمان ناباروری ابن سینا  با اشاره به تکنیک تشخیص ژنتیکی قبل از لانه گزینی (PGD) در خانواده های مبتلا به بیماری ارثی تکرار شونده که در پیشگیری از بروز معلولیت بسیار تعیین کننده خواهد بود، افزود: با تلفیق تکنیک NGS و PGS، در قسمت درمان ناباروری  و غربالگری جنین ها از نظر ناهنجاری های کروموزومی، احتمال موفقیت درمان افزایش چشمگیری خواهد داشت.

رفعتی ‌با تأکید بر اینکه گاهی اوقات ناباروری، انتخاب طبیعت برای پیشگیری از تکرار معلولیت است،  خاطر نشان کرد: طبیعت، جنین های دارای اختلال کروموزومی را به گونه ای هدفمند حذف می کند و لذا در صورت استفاده از روش های کمک باروری باید اطمینان حاصل کرد که جنین در معرض خطر این ناهنجاری ها نباشد. تکنیک های پیشرفته ای چون غربالگری ژنتیکی قبل از لانه گزینی یا NGS، PGS در این زمینه کمک کننده است.

وی با بیان اینکه دستکاری هایی که در استفاده از روش های کمک باروری بر جنین انجام می شود، به جنین آسیبی نمی رساند، گفت: این پرسش، دغدغه بسیاری از زوجینی است که از تکنیک های ژنتیکی برای درمان ناباروری خود استفاده می کنند در حالی که بیوپسی یا نمونه برداری از جنین در مرحله ای از تکثیر سلول انجام می شود که هنوز تمایز سلولی انجام نشده و این برداشت، نقصی را در جنین ایجاد نمی کند. خوشبختانه شیوع ناهنجاری های مادرزادی و معلولیت ها در فرزندان حاصل از این روش و فرزندانی که به صورت طبیعی به دنیا آمده اند، تفاوتی با هم نداشته و در حد همان ۲ تا ۲.۵ درصد است.

این متخصص ژنتیک با اشاره بر تصور غلط برخی از افراد مبنی بر لوکس بودن تست های ژنتیکی، افزود: وقتی زوجی برای درمان ناباروری به مرکز ابن سینا مراجعه می کنند، شرح حالی از ایشان توسط متخصص ناباروری دریافت می شود و اگر اشاره به اختلال ژنتیکی در خانواده خود داشته باشند، برای دریافت مشاوره زنتیک به کلینیک ژنتیک ارجاع می شوند، این امر بسیار لازم الاجرا است و در تضمین سلامتی فرزندشان بسیار موثر خواهد بود.

خواص پسته در پیشگیری از دیابت و سلامت چشم ها

در مجموع مغزیجات آجیلی از قبیل پسته حاوی فیبر بوده و به حفظ سلامت روده ها کمک می کنند. پسته هم با روان کردن عملکرد روده ها مرتبط است. آنها منبع سرشار از فیبر هستند که عملکرد روده ها را تسهیل می کنند. از سوی دیگر پسته سرشار از پروتئین است.

در مجموع مغزیجات آجیلی از قبیل پسته حاوی فیبر بوده و به حفظ سلامت روده ها کمک می کنند. پسته هم با روان کردن عملکرد روده ها مرتبط است. آنها منبع سرشار از فیبر هستند که عملکرد روده ها را تسهیل می کنند. از سوی دیگر پسته سرشار از پروتئین ها و آنتی اکسیدان ها است. در ادامه به برخی فواید پسته برای سلامت اشاره می شود.

سلامت چشم

پسته تنها مغزی است که حاوی کورونوئید است. کورونوئیدها مسئول کاهش خطرات بیماری های مرتبط با چشم ها هستند. پسته حاوی کورونوئیدهای مشابهی است که در شبکیه چشم و عدسی چشم یافت می شود. این ماده به کاهش احتمال ابتلا به آب مروارید و مشکلات چشمی مرتبط با سن کمک می کند. متخصصان مصرف کورونوئیدها را همراه با چربی برای جذب اسان تر در بدن توصیه می کنند که البته این چربی مناسب در پسته هم وجود دارد.

سلامت قلب

میزان بالا کلسترول بد LDL در بدن می تواند منجر به انسداد شریان های شود که در بلندمدت ممکن است منجر به حمله قلبی شوند. پسته حاوی چربی های مونواشباع نشده است که برای کاهش کلسترول بد مناسب هستند. افزودن پسته به رژیم غذایی کم چرب به افزودن چربی های خوب موردنیاز برای عملکرد سالم بدن کمک می کند.

سیستم ایمنی سالم

پسته منبع غنی از ویتامین B۶ است. ویتامین B۶ به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند. وجود آنتی اکسیدان ها در پسته به بدن در مقابله با انواع بیماری های میکروبی کمک می نماید در نتیجه سیستم ایمنی عملکرد مناسبی خواهد داست. پسته همچنین حاوی ویتامین های E و A هم است. هر دو این ویتامین ها دارای خواص کنترل آسیب و صدمه به بدن هستند. خوردن پسته قبل و بعد از عفونت به بهبود بهتر و سریع تر کمک می کند.

پیشگیری از دیابت

در بیماری دیابت، قند پیوندی با پروتئین تشکیل می دهد که برای بدن غیرقابل استفاده می شود. این فرایند گلیکاسیون نام دارد. اثبات شده است که آنتی اکسیدان های موجود در پسته برای کاهش نرخ گلیکاسیون مفید هستند. از اینرو این مغز برای کنترل دیابت مفید است.

کنترل و مدیریت وزن

چربی های مونواشباع نشده موجود در پسته موجب اضافه وزن نمی شوند. همچنین فیبر موجود در پسته به خروج مواد سمی از بدن کمک می کند. از سوی دیگر فیبرها موجب طولانی شدن احساس سیری شده و در نتیجه پرخوری کاهش می یابد.

هپاتیت c قابل درمان است

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله (عج)، بیماری هپاتیت C را قابل درمان دانست و گفت: فرد بیمار با استفاده از داروهای ایرانی بهبودی کامل پیدا می‌کند.

سید موید علویان، اظهار کرد: دانش فنی برای درمان این بیماری در کشور وجود دارد و بیماران با درمان می‌توانند زندگی عادی داشته باشند.

وی با بیان اینکه کنترل بیماری هپاتیت C در کشور به صورت جدی در حال انجام است، افزود: شیوع این نوع هپاتیت در ایران بسیار کم است که این کار حاصل سال‌ها زحمت و تلاش مجموعه‌هایی ماننند وزارت بهداشت است.

علویان، تعداد مبتلایان به بیماری هپاتیت C در کشور را حدود ۱۷۶ هزار نفر اعلام کرد و گفت: استفاده از سرنگ مشترک مهمترین راه انتقال این بیماری است که باید جلوی آن گرفته شود.

رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌ های گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی کبد بقیه الله (عج) به افراد معتاد که حتی یکبار از سرنگ مشترک استفاده کردند، توصیه کرد که حتما آزمایش هپاتیت C را انجام دهند تا در صورت ابتلا، درمان شوند.

وی، قمه زنی را یکی دیگر از راه های انتقال بیماری در ایران و کشورهایی مانند  عراق و لبنان اعلام کرد و افزود: خالکوبی غیر بهداشتی هم می‌تواند افراد را در معرض هپاتیت C قرار دهد.

علویان با بیان اینکه ایران کمترین شیوع هپاتیت C در منطقه را دارد، تصریح کرد: شیوع بیماری در ایران از کشورهای اطراف از جمله عراق، عربستان، ترکیه، آذربایجان، پاکستان، افغانستان، کمتر است.

وی درباره اینکه کبد چرب می‌تواند منجر به هپاتیت شود، گفت: کبد چرب را باید جدی گرفت و مراقب آن بود، این بیماری می‌تواند فرد را دچار التهاب کبد کند و به سیروز کبدی تبدیل شود.

علویان با اشاره به اینکه حدود ۴۰ درصد ایرانی‌ها دچار کبد چرب هستند، اظهار کرد: درصدی از این افراد با پیشرفت بیماری دچار التهاب کبدی یا سیروز کبدی می‌شوند. اگر کبد چرب درمان نشود، فرد در معرض بیماری‌هایی مانند فشارخون و دیابت قرار می‌گیرد.

کد خبر 392999

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.