حسابداری تعهدی مشکلاتی برای معاملات نسیه ایجاد کرده است

مدیرکل دفتر امور اقتصادی و سیاستهای تجاری وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: حسابداری تعهدی به عنوان مبنای حسابداری در قانون مالیات بر ارزش افزوده منجر به بروز مشکلاتی برای معاملات نسیه و فعالیت‌های پیمانکاران شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از شبکه تولید و تجارت ایران، احمد تشکینی اظهار کرد: تاریخ تعلق مالیات، تاریخ صدور صورتحساب (ثبت در دفاتر) است، یعنی پس از صدور صورتحساب، مالیات بر ارزش افزوده بر معامله مذکور تعلق می گیرد و طرفین معامله باید تکالیف قانونی خود را انجام دهند.

وی افزود: در قانون مالیات بر ارزش افزوده تمایزی میان تاریخ تعلق مالیات و تاریخ پرداخت مالیات به سازمان امور مالیاتی وجود ندارد (ماده ۱۱ مالیات بر ارزش افزوده).

تشکینی گفت: در معاملات نسیه مؤدی موظف است همزمان با ارائه صورتحساب یا تحویل کالا (ارائه خدمت) مالیات بر ارزش افزوده را به سازمان امور مالیاتی پرداخت نماید. این امر به تشدید مشکل نقدینگی واحدهای تولیدی منجر می‌شود، به این دلیل که دریافت وجه معامله در آینده؛ اما پرداخت مالیات به هنگام انجام معامله صورت می‌گیرد.

وی خاطر نشان کرد: انجام اصلاحاتی در ماده ۱۱ قانون مالیات بر ارزش افزوده (تعلق مالیات) مبنی بر لحاظ شرایط لازم و فرصت کافی برای معاملات نسیه و پیمانکاران کمک شایانی به حوزه تولید خواهد کرد.

کد خبر 392981

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.