توسعه همه جانبه شهر در مسیر دیپلماسی شهری

یک کارشناس شهرسازی گفت: دیپلماسی شهری رابطه‌ای دو طرفه میان شهروندان و مدیریت شهری است تا ساکنان شهر در انتخاب و تدوین سیاستگذاری‌های شهری مشارکت داشته باشند.

فرزاد مومنی در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: دیپلماسی شهری روشی است که به خصوص در سال‌های اخیر و در شهرهای بزرگ کشور دنبال می‌شود تا مدیریت شهری با در نظر داشتن چشم‌اندازهایی مشخص و تدوین سیاستگذاری‌ها به اهداف خود برسد.

وی افزود: این اهداف در حوزه‌های مدیریت شهری، مشارکت شهروندان، مباحث اقتصادی و جمعیتی، توسعه ساختاری شهر و مباحث محیط زیستی مصداق پیدا می‌کند.

این کارشناس شهرسازی با اشاره به اهمیت به روزرسانی سیاست‌گذاری‌های دیپلماسی شهری، خاطرنشان کرد: سیاست‌گذاری‌های مرتبط با دیپلماسی شهری در شورای اسلامی شهر تدوین و شهرداری به عنوان بازوی اجرایی شهر، بر طبق اهداف تعیین شده وارد عمل می‌شود.

مومنی با بیان اینکه دیپلماسی شهری راه گفت وگو را برای مردم باز می‌کند، تاکید کرد: دیپلماسی شهری رابطه‌ای دو طرفه میان شهروندان، شهرداری و شورای شهر است تا ساکنان شهر در انتخاب و تدوین سیاستگذاری‌های شهر مشارکت داشته باشند.

وی ادامه داد: مذاکرات دو طرفه و ملاقات‌های مردمی مدیران شهر با شهروندان راه گفت وگو و تعامل را باز می‌کند، هرچه این ارتباط نزدیک‌تر باشد اعمال سیاست‌گذاری‌ها و ارتباط میان مدیریت شهری و مردم در قالب مشارکت بهتر انجام می‌شود و رویکردها و راهبردهای در نظر گرفته شده برای توسعه و رشد شهری کارآمدتر خواهد بود.

این کارشناس شهرسازی افزود: البته منظور از توسعه، صرفا توسعه کالبدی نیست بلکه همه جنبه‌های یک شهر در بخش‌های مختلف باید مورد توجه قرار گرفته و رشد کند تا توسعه پایدار شهری محقق شود.

مومنی با بیان اینکه شوراهای محلی می‌تواند نقش موثری در تحقق دیپلماسی شهری داشته باشد، تاکید کرد: ساکنان هر محله از شهر شناخت کافی نسبت به مکان زندگی خود دارند و انطباق نظرات آنان با دیدگاه‌های مدیریت شهری می‌تواند مدیران شهر را در مسیر تحقق اهداف خود کمک کند.

کد خبر 392974

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.