۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۷:۰۱
گرگان، بهشت سبز شمال

توسعه فضای سبز با توجه به گسترش روزافزون شهرها ضرورتی انکارناپذیر است، زیرا در ایجاد تعادل اجتماعی، جسمانی و روحی تاثیر دارد و شهرها برای کاهش آلودگی‌های صوتی و آب و هوایی و استرس‌های محیطی شهروندان به فضای سبز نیاز دارند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، تأثیرات سازنده و شگرف طبیعت بر روح و روان بشر غیرقابل انکار است، اما انسان شهرنشین که در محیطی آکنده از مصالح و ادوات خشک و بی‌روح زندگی می‌کند و پیرامونی عاری از روح حیات دارد، باید مفرّی داشته باشد تا استرس و هیجانات روحی روزانه را با  آن کاهش دهد؛ از این رو مدیران شهری با درک این ضرورت پارک‌ها، فضاهای سبز، میدانگاه‌ها و استراحتگاه‌ها را احداث می‌کنند. اما ایجاد فضاهای سبز شهری مزایای دیگری نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به جلوگیری از فرسایش خاک حاصلخیز، تعدیل دما، افزایش رطوبت نسبی، تلطیف هوا، کاهش اثر تشعشعات خورشیدی و جذب گرد و غبار اشاره کرد.

برای آگاهی بیشتر از وضعیت پارک‌ها و فضاهای سبز شهر گرگان و مهمترین نیازهای شهروندان در این زمینه و برنامه مدیران شهری برای این منظور با "یحیی ستوده‌نیا"، رییس سازمان سیما، منظر و فضای سبز شهر گرگان گفت‌وگویی را انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید:

چه برنامه‌هایی برای افزایش سرانه فضای سبز شهری و ارتقای کیفیت خدمات در این اماکن در دست اجرا دارید؟

سرانه فضای سبز شهر گرگان ۷.۴۳ مترمربع است. از یکصد محله شهری تنها در ۵۳ محله پارک محله‌ای وجود دارد. برای جبران این کمبود توسعه پارک‌های خطی با مساحت ۳۰۰ تا ۱۵۰۰ مترمربع در دست اقدام است. از سوی دیگر شناسایی زمین‌هایی با قابلیت ایجاد مینی‌پارک‌ها توسط شهرداری‌های مناطق و واحد عمران به دلیل استقبال خوب مردم از این نوع پارک‌ها، پیگیری نصب ست‌های ورزشی در پارک‌های فاقد این امکانات، ایجاد و اصلاح سیستم روشنایی پارک‌ها، احداث میز پینگ‌پنگ و فوتبال دستی در پارک‌ها جهت استفاده شهروندان به ویژه نوجوانان، جوانان و کودکان و ادامه طرح‌های مناسب‌سازی پارک‌ها جهت رفاه معلولان و جانبازان از جمله اقدامات پیش‌روی سازمان است که در قالب برنامه‌های مدون و زمانبندی شده اجرا می‌شود.

آیا خدمات ویژه‌ای برای کودکان درنظر گرفته شده است؟

در جهت استانداردسازی تجهیزات بازی کودکان خرید مجموعه‌های بازی از شرکت‌های معتبر انجام می‌شود؛ این در حالیست که طرح خرید کفپوش‌های گرانولی استاندارد به مساحت چهار هزار و ۲۰۰ مترمربع در دستور کار قرار دارد. البته طرح مطالعاتی پروژه‌های احداث سورتمه در جنگل صیاد شیرازی، زیپ لاین در هزار پیچ، سایت بالن در بلوار صیاد شیرازی و ناهارخوران، سایت پرورش مرال در النگدره، ایجاد نقاشی‌های دیواری بر روی دیوارهای شهر برای ارتقای کیفیت سیمای شهری، نصب پنل‌های خورشیدی و بادی در پارک‌ها، ایجاد پارک واقعیت مجازی، باز آفرینی پارک ملت با هدف بازسازی تاسیسات عمومی و خدمات‌رسانی، انجام شده است.

مهمترین طرح‌هایی که تاکنون برای بهسازی و ساماندهی فضای سبز شهری گرگان اجرا شده کدام است؟

شهرداری دو کار اساسی در دستور کار خود قرار داده است، یکی احداث باغ گل در بلوار صیاد شیرازی به مساحت سه هکتار و دیگری احداث مجموعه پارک‌های موضوعی در بلوار مریم که شامل پارک بانوان، معلولان، ژوراسیک و امید زندگی به مساحت ۹ هکتار است که در حال حاضر در مرحله مناقصه قرار دارد و تا پایان سال ۹۹، دو فاز آن به بهره‌برداری می‌رسد. 

بر اساس بند ج ماده ۱۴۷ از برنامه توسعه پنجم شهرداری‌ها مکلفند پارک‌های جنگلی محدوده و حریم  شهری را در قالب کتابچه طرح از منابع طبیعی تحویل بگیرند؛ شهرداری از سال ۹۱ اقدام به تهیه کتابچه کرده است که در آن تمام تعهدات مدیریت شهری نسبت به احداث تجهیزات و خدمات رفاهی که در یک پارک نیاز است، آمده است.

نگهداری ۱۸۵ هکتار از مساحت پارک جنگلی النگدره از سال ۹۱ و حفاظت ۶۰۲ هکتار از پارک جنگلی ناهارخوران از سال ۹۶ به شهرداری واگذار شد و همچنین ساماندهی ۲۰۰ هکتار از پارک هزار پیچ  و ۷۰ هکتار از اراضی جنگلی صیاد شیرازی در دستور کار است. برای ساماندهی فضای سبز در سال ۹۷ بالغ بر ۱۳ میلیارد و ۴۳۸ میلیون تومان و امسال ۱۸ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان اختصاص داده شد که یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان از این مبلغ، صرف زیباسازی شهر خواهد شد.

چه مقدار از پارک‌های شهر برای معلولان مناسب سازی شده است؟

در هر ماه اکیپ ایمنی این سازمان برای مناسب‌سازی پارک‌ها و رفع موانع فیزیکی برای معلولان از فضاهای سبز بازدیدهای دوره‌ای انجام می‌دهد؛ این گروه متشکل از نماینده معاونت خدمات شهری، نماینده واحد شهرسازی و نماینده سازمان فضای سبز با همراهی یک معلول است که مسائل ایمنی و بهسازی پارک‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند.

در سال جاری ۱۴ آبخوری و ۱۲ میز ناهارخوری ویژه معلولان و جانبازان در پارک‌ها نصب شده است. در پارک جانبازان ست‌های ورزشی حرفه‌ای ویژه معلولان و جانبازان نصب شده است و پارک خطی گل‌ها به ست‌های ورزشی نیمه حرفه‌ای برای معلولان و افراد کم‌توان جسمی – حرکتی  مجهز شده است.

مهم‌ترین پروژه‌های پیش‌بینی شده برای اجرا در حوزه فضای سبز شهری در سال ۹۸ چیست؟

امسال نورپردازی میدان سرخواجه با اختصاص اعتباری بالغ بر ۵۰ میلیون تومان توسط پیمانکار بومی منطقه انجام شده است. کمپ مسافر النگدره به مساحت پنج هکتار تکمیل و تحویل بخش خصوصی شده است؛ همچنین تعداد ۲۰۰ عدد کباب‌پز دردار درمحل کمپینگ‌ها و پنج عدد کباب‌پز به صورت مجتمع در اطراف میدان النگدره نصب شده است. مجموعه این اقدامات با هدف ایجاد محیطی آرام و راحت برای شهروندان و گردشگران و تسهیل استفاده آنان از امکانات موجود انجام شده است.

کد خبر 392939

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.