زنان به «آزادی» رسیدند

بهترین مجلس تاریخ انقلاب اسلامی، ابعاد تشکیل هیئت منصفه رسیدگی به جرائم سیاسی و حضور زنان در ورزشگاه پس از چند دهه از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -شنبه ۲۰ مهرماه- است

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا،  مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز با تیتر «تجربه مجلس اول» به بررسی اظهارات رئیس جمهوری در جلسه هیأت دولت پرداخته و در ادامه نوشته است: رئیس جمهوری روز چهارشنبه در جلسه هیأت دولت گفت که «بهترین مجلس در طول تاریخ انقلاب اسلامی مجلس اول بود.» اظهار نظری که خیلی زود واکنش‌هایی را برانگیخت. بیش از بقیه منتقدان حسن روحانی بودند که نسبت به این سخنان معترض شدند. رئیس جمهوری در سخنان روز چهارشنبه دلیل این تفاوت مجلس اول با بقیه مجالس را این گونه بیان کرده بود؛ «در آن مجلس، نظارت به این شکل وجود نداشت و حتی شورای نگهبان و این همه دفاتر نظارتی وجود نداشت و همه از جناح‌های مختلف آمدند و ثبت نام کردند.» همین جملات و توصیه روحانی برای سختگیری کمتر در بررسی صلاحیت نامزدها باعث واکنش منفی منتقدان او و مدافعان شورای نگهبان به این سخنان شده است. خصوصاً اینکه این سخنان در فاصله کمتر از پنج ماه تا برگزاری انتخابات مجلس یازدهم مطرح شده. انتخاباتی که گروه‌های طرفدار دولت و اصلاح‌طلبان معتقدند برای مشارکت بیشتر مردم و حفظ منافع ملی باید با بررسی متفاوت صلاحیت‌ها توسط شورای نگهبان و امکان رقابت بیشتر گروه‌های سیاسی برگزار شود.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «یک گام تا اجرای یک قانون مغفول»به بررسی ابعاد تشکیل هیئت منصفه رسیدگی به جرائم سیاسی، پرداخت و نوشت: بیش از سه سال از ابلاغ قانون جرم سیاسی می‌گذرد اما هنوز مغفول مانده است. درواقع با وجود آنکه در قانون اساسی تصریح شده که رسیدگی به جرائم سیاسی و مطبوعاتی باید با حضور هیئت منصفه انجام شود اما تا به حال این قانون اجرا نشده است. در طول سه سال و نیم گذشته تنها یک بار زمزمه برگزاری دادگاه جرم سیاسی جدی شد؛ مهرماه سال ۱۳۹۵ و در جریان محاکمه عیسی سحرخیز. در آن زمان پرونده او با عنوان «اولین پرونده جرم سیاسی» به دادگاه کیفری استان تهران ارجاع شد اما درنهایت با مخالفت محسن افتخاری، رئیس دادگاه کیفری تهران مواجه شد که آن را مصداق جرم سیاسی نمی‌دانست. با این حال براساس اصل ۱۶۸ قانون اساسی جمهوری اسلامی، رسیدگی به جرایم سیاسی و مطبوعاتی باید به طور علنی و با حضور هیئت منصفه انجام گیرد. این یکی از مهم‌ترین امتیازاتی است که برای متهمان سیاسی لحاظ می‌شود.

با این حال به نظر می‌رسد مانع اصلی اجرای آن هم همین موضوع باشد؛ اینکه قضات اتهامات فعالان سیاسی را «سیاسی» تشخیص نمی‌دهند و برهمین مبنا امکان برگزاری دادگاه جرم سیاسی از بین می‌رود. در همین راستا نمایندگان مجلس شورای اسلامی طرحی را برای اصلاح این قانون دادند که یکی از اقدامات، حذف امکان تشخیص «انگیزه جرم سیاسی» متهمان توسط قضات است. در این طرح دیگر آنطور که منتقدان وضع موجود می‌گویند، تشخیص فردی قضات، تنها مرجع برگزاری دادگاه‌های جرایم سیاسی نباشد. این طرح از بهمن ماه گذشته در مجلس اعلام وصول شده اما بعد از گذشت حدود ۸ ماه هنوز سرنوشت آن مشخص نشده است. حالا با تاکید رئیس دستگاه قضا بر تشکیل هیئت منصفه جرایم سیاسی، به نظر می‌رسد امیدواری‌ها برای اجرایی شدن این قانون بیشتر شده است.‌

به دستور رئیس قوه قضائیه قرار است از این به بعد در رسیدگی به جرائم سیاسی هیئت منصفه تشکیل و حضور داشته باشد. یعنی اگر بعد از این کسی مرتکب جرم سیاسی شود، دادگاه با حضور هیئت منصفه تشکیل خواهد شد و به آن جرم سیاسی رسیدگی می‌شود. برخی کارشناسان این اقدام را گام خیلی ارزشمندی می‌دانند و معتقدند اجرا و رسیدگی به جرائم سیاسی با حضور هیئت منصفه برگزار شود و اینکه هر جرم سیاسی تحت عنوان امنیتی تعریف نشود، می‌تواند به کاهش هزینه فعالیت‌های سیاسی کمک کند.

روزنامه آرمان ملی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «لبخند آزادی به زنان» به بررسی حضور زنان در ورزشگاه پس از چند دهه پرداخت و در ادامه نوشت:  پنجشنبه ۱۸ مهر در تاریخ کشور ماندگار شد؛ روزی که زنان برای نخستین بار با خرید بلیت به ورزشگاه آزادی رفتند و به تماشای بازی فوتبال نشستند. ظاهرا از حضور غیرگزینشی زنان ۱۳هزار و ۸۸۰ روز گذشته بود و برخی حضورها در سال‌های قبل به‌صورت گزینشی و محدود بود. زنان به‌صورت جمعی و گروهی در حالی که نمادی از پرچم ایران در دست و چهره داشتند، از درشرقی استادیوم آزادی وارد ورزشگاه شدند و در محل تعیین شده نشستند اما کمی که گذشت خالی بودن بخش زیادی از صندلی‌هالی ورزشگاه سبب گله آنها شد چرا که بسیاری از زنان علاقه‌مند به حضور در ورزشگاه برای تشویق تیم ملی فوتبال کشور موفق به خرید بلیت نشده بودند و بر خلاف وعده‌های داده شده سایت فروش بلیت باز نشد!

از ساعت ۱۳:۳۰ در استادیوم به روی هواداران باز شد و زنان هم توانستند وارد استادیوم آزادی شوند و بازی تیم ملی را از نزدیک تماشا کنند. در این میان از آنها با قاچ‌هایی از هندوانه و شربت پذیرایی شد.به اذعان همگان روز پنجشنبه زنان با رعایت موازین اخلاقی و عرفی در ورزشگاه حضور پیدا کردند و تماشاگران مرد هم حرمت حضور بانوان راحفظ و از سر دادن شعارهای نامناسب خودداری کردند که این موضوع نشان داد نگرانی دلواپسانی مانند حسین ا...کرم که گفته بود «به لحاظ قانونی و شرعی و وضع فعلی ورزشگاه‌ها، امکان این حضور نیست چون کرامت و امنیت زنان حفظ نمی‌شود» با واقعیت همخوانی نداشت. حتی اگر حصارهای فلزی در اطراف جایگاه زنان کشیده نمی‌شد بازهم مردان بیش از تصور دلواپسان مراقب آن بودند که مشکلی پیش نیاید و زنان به راحتی به تشویق تیم ملی بپردازند.

مرد و زن در کنار یکدیگر این شادی را بدون هیچ حاشیه‌ای جشن گرفتند. یکصدا هورا کشیدند؛ یکصدا تشویق کردند و شعار پیروزی سر دادند. هیچ حرف ناسزایی رد و بدل نشد و هیچ حس ناامنی به دختران وارد نشد؛ به همین سادگی. به پایان بازی رسیدیم. همه یکصدا از بازیکنان تشکر کردند و با نور گوشی‌های خود رنگ و جانی تازه به آزادی بخشیدند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی چشم‌انداز اقتصاد ایران تا دو سال آینده پرداخته و در مطلبی با تیتر «خروج از رکود در ۲۰۲۰» نوشته است: بانک جهانی پیش‌بینی کرد اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۰ میلادی از رکود خارج شود. براساس ارزیابی‌های این نهاد اگرچه در پایان سال ۲۰۱۹ اقتصاد ایران رشد منفی تجربه خواهد کرد و در مجموع سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ بیش از ۱۰ درصد حجم خود را از دست می‌دهد، اما می‌تواند اولین رشد مثبت خود پس از تحریم‌های اخیر را در سال آینده میلادی تجربه کند. پیش‌بینی بانک جهانی بر مبنای فروش و صادرات ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز بنا شده است و انتظار می‌رود در سال آینده میلادی(۲۰۲۰)، اقتصاد ایران به میزان ۱ دهم درصد منبسط شود.

همچنین تخمین کارشناسان بانک جهانی نشان می‌دهد که اقتصاد ایران در سال ۲۰۲۱ می‌تواند یک درصد رشد مثبت را در پیش داشته باشد که به معنای خروج کامل از رکود است. با وجود این، همچنان تورم در سطوح بالای ۲۰ درصد باقی خواهد ماند. البته بانک جهانی معتقد است که کاهش ارزش ریال در سال‌های آتی، افزایش رقابت پذیری صادرات کالاها و خدمات ایرانی را در منطقه می‌تواند به دنبال داشته باشد. از طرف دیگر مسائلی همچون تحریم بیشتر بر حجم تجارت و مبادلات مالی فعلی، می‌تواند به‌عنوان ریسک در مسیر اقتصاد ایران وجود داشته باشند. توصیه این بانک برای انعطاف بیشتر در برابر شوک‌های خارجی، ایجاد تنوع در اقتصاد با تمرکز بر بخش غیرنفتی و درآمدهای دولتی است.

روزنامه همدلی، در صفحه نخست امروز با تیتر «جنایت به نام صلح» به بررسی زمینه‌ و پیامدهای عملیات «چشمه صلح» ترکیه در شمال سوریه پرداخته و درادامه نوشت است: ترکیه شمال سوریه را با اسم «چشمه صلح» به خاک و خون کشیده است. عملیاتی خون‌باری که با عنوان صلح چهارشنبه آغاز کرده‌اند و هدف آن را پاکسازی منطقه شرق فرات در شمال سوریه از نیروهای کرد و داعش و ایجاد یک منطقه امن جهت بازگشت آوارگان سوری به کشورشان معرفی کرده‌اند. از سوی دیگر، وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد، در درگیری‌ با تروریست‌ها در عملیات چشمه صلح در شرق فرات، یک سرباز ترکیه‌ای کشته شده و سه تن دیگر زخمی شدند. وزارت دفاع ترکیه به خانواده این سرباز و به نیروهای مسلح و ملت ترکیه تسلیت گفته و آرزوی شفای عاجل برای مجروحان کرد.

در همین حال، ستاد مشترک ارتش آمریکا اعلام کرد که جوزف دانفورد، رئیس این ستاد گفت‌وگوی تلفنی با خلوصی آکار، وزیر دفاع ترکیه‌ داشته است که در این تماس اوضاع امنیتی در سوریه و همکاری در منطقه مورد بررسی قرار گرفت.
همزمان، تجهیزات نظامی ترکیه روز پنجشنبه وارد خاک سوریه شد. ده‌ها تجهیزات و خودروی نظامی از مرزهای ترکیه عبور کرده و وارد خاک سوریه شدند تا در عملیات ترکیه در شرق فرات شرکت داشته باشند. خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) نیز گزارش داد که جنگنده‌های ترکیه به صورت فشرده و شدید حملاتی به شهر تل ابیض در شمال رقه انجام دادند. از سوی دیگر، یک مسئول در وزارت خارجه آمریکا گفت که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا برای ایجاد یک زمینه مشترک جهت آتش‌بس در سوریه تلاش می‌کند. وزارت دفاع ترکیه روز جمعه اعلام کرد که ۲۷۷ تروریست در عملیات نظامی این کشور در شرق فرات در سوریه کشته شدند.

دیروز همچنین ینس استولتنبرگ، دبیر کل ناتو در کنفرانس خبری با مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه گفت: انتظار خویشتن‌داری از ترکیه در سوریه داریم.استولتنبرگ با بیان اینکه حضور ترکیه در ناتو امر مهمی است، تصریح کرد: باید این امر تضمین شود که نیروهای داعش در حین عملیات نظامی در سوریه، تحت کنترل باقی بمانند. وی افزود: ما با تمامی گروه‌های تروریستی که تهدیدی امنیتی علیه ما هستند، رویارویی می‌کنیم. وی گفت: من نگرانی جدی خود را نسبت به عملیات نظامی ترکیه علیه گروه‌های کرد در سوریه و خطری که این عملیات با برهم زدن ثبات در منطقه ایجاد می‌کند، ابراز کردم.

کد خبر 392909

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.