نوروزی: سبک شناسی استاد تاج تا ۵۰ سالگی او در دسترس نیست

پژوهشگر موسیقی و گردآورنده آثار استاد تاج اصفهانی، گفت: آنچه که تا امروز از استاد تاج به گوش ما رسیده است آوازهایی در دوران پیری است که البته صدای تاج در پیری نیز جوان بوده است، اما نمی توان با استفاده از آن سبک این هنرمند را مشخص کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، نوید نوروزی شامگاه گذشته -جمعه ۱۹ مهر ماه- در ویژه برنامه رونمایی از مجموعه آوازهای منتشر نشده استاد جلال تاج اصفهانی، اظهار کرد: پیشکسوت دیسکوگرافی در کشور ما آقای امیر منصور است که سالیان پیش آرشیو بزرگی را خریدند و با استفاده از اطلاعاتی که در دسترس داشت، بنای نوع شناخت و پژوهش در مورد آثار قدیم را در اختیار ما گذاشت. 

وی افزود: آوازهایی که در مجموعه آثار منتشر نشده استاد تاج اصفهانی قرار گرفته بعد از ۱۰۰ سال منتشر می‌شود.

گردآورنده آثار استاد تاج اصفهانی گفت: اگر بخواهیم به سبک شناسی آثار یک هنرمند بپردازیم مطالعه در مورد او باید از ابتدایی ترین روزهایی که نوع و شیوه آواز خوانی او شکل گرفته است تا پایان عمرش در را نظر بگیریم.

نوروزی افزود: از مجموع تحولاتی که سبک یک هنرمند در طول زمان داشته است می‌توانیم بگوییم او چه سبکی داشته است، اما به دلیل در دسترس نبودن آثار استاد تاج نمی‌توانستیم چنین اظهار نظری داشته باشیم. 

وی اضافه کرد: آنچه در سال های اخیر از استاد تاج شنیده ایم، به سنین کهنسالی او بر می‌گردد، آثاری است که در مراسم‌های خصوصی ضبط شده و از زمانی است که دستگاه های فرستنده و ضبط کننده در اصفهان آمده و تعداد کمی از این آثار در دسترس است.

گردآورنده آثار استاد تاج اصفهانی گفت: آنچه که تا امروز از استاد تاج به گوش ما رسیده است آوازهایی در دوران پیری است که البته صدای تاج در پیری نیز جوان بوده است، اما نمی توان با استفاده از آن سبک این هنرمند را مشخص کرد.

نوروزی افزود: دیسکوگرافی به معنای مستند سازی آثار منتشر شده صوتی در قالب لوح فشرده از یک هنرمند به صورت گزارشی نظام یافته و حاوی حداکثر اطلاعات ممکن از مراحل ضبط و تولید اثر است.

وی اضافه کرد: اولین بارتوسط یک کمپانی خارجی  در سال ۱۳۰۶ صدای استاد تاج ضبط می‌شود، برای یافتن و بازنشر آثار استاد تاج، لیست آثار اجرا شده توسط آقای تاج را از کمپانی هایی که استاد با آنها همکاری کرده بود پیدا کردیم و با تبدیل آنها به شکلی اصلاح شده از صدای آقای تاج رسیدیم.

گرد آورنده آثار استاد تاج اصفهانی گفت: در کمپانی پلی فورم ۲۰ ردیف صفحه آواز از آقای تاج ضبط شده است، همه آوازهای خوانده شده در این کمپانی در آلبومی که امروز رونمایی می‌شود وجود دارد.

نوروزی افزود: پس از جمع آوری قالب ها و اطلاعات صفحات ضبط شده، باید تمام افرادی که در این ضبط شرکت داشته اند، خاطراتشان، نوشته های موجود در باره این افراد، کتاب‌ها و سفرنامه های موجود را بررسی کنیم تا بدانیم در تدوین، آثار با چه اطلاعاتی ضبط شده است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۱۲ صدای استاد تاج در ایران شناخته شده است و فرم خوانندگی استاد از این سال تغییر کرده و دچار استقلال هنری شده و شخصیت جدیدی به خود می‌گیرد.

گرد آورنده آثار استاد تاج اصفهانی گفت: کمپانی "هیز مسترز ویس" نیز تعداد هشت صفحه صدا از آقای تاج ضبط کرده است که این آثار را نیز توانستیم باز سازی کنیم، این مجموعه اولین تجربه های تصنیف خوانی آقای تاج به آهنگسازی آقای برازنده است.

نوروزی افزود: از ۱۳۱۴ در ایران به واسطه شروع جنگ جهانی امکانات ضبط صدا در ایران مهیا نبوده است و هنرمندان به ناچار برای ضبط مجبور بودند به سایر کشورها سفر کنند، کمپانی "سودوا" در ۱۳۱۷ بهترین آوازهای استاد تاج را ضبط کرده است، اما هیچ لیست دقیقی از این کمپانی در دسترس ما نیست، بسیاری از آوازهای آقای تاج در صفحه بندی از بین رفته است.

وی اضافه کرد: در مجموع ۱۷۷ دقیقه آواز از استاد جمع آوری کردیم که بخشی از آن در این آلبوم منتشر شده است، اما هنوز هم بخشی از سبک شناسی آقای تاج تا ۵۰ سالگی ایشان در دسترس نیست.

کد خبر 392906

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.