چندگانگی تصمیم‌ درباره برنامه‌های هنری به ضرر همگان است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: هرگاه دستگاه مسئول، مجوز برنامه‌ای فرهنگی و هنری را صادر کرد و مسیرهای تعیین‌شده طی شد، دیگر دستگاه‌ها در استان‌ها باید از آن تصمیم دفاع کنند و به آن احترام بگذارند؛ در غیر این صورت چندگانگی در دراز مدت به ضرر همگان است.

به گزارش ایمنا، سید عباس صالحی عصر امروز -جمعه ۱۹ مهرماه- در نشستی خبری در جمع خبرنگاران شیراز در زمینه اعمال سلیقه دستگاه‌های موازی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در اعطای مجوزها یا لغو آن‌ها، اظهار کرد: در درجه نخست همکاران مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد باید در اعطای مجوزها مراقبت‌های کافی داشته باشند.

وی ادامه داد: حتی اگر این وزارتخانه در اعطای مجوز و طی مسیرها و فرایندها اشتباه کند، مبنا باید این باشد که مجوزهایی که مجموعه‌های حاکمیتی می‌دهند، مورد احترام باشد و اگر مشکلی هست باید آن را به گونه‌ای دیگر حل کرد؛ نه با لغو مجوز و برخوردهای آنچنانی.  

صالحی درباره حمایت از سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در توسعه زیرساخت‌های اقتصاد هنر تصریح کرد: نوع نگاه مقامات کشوری و استانی می‌تواند این مسیر را بهتر تبیین کند که چگونه می‌توانیم در حین مراقبت از اصول و قوانین سرمایه سالم را در محیط اقتصادی و فرهنگی خود فعال‌تر کنیم؛ چراکه به طور طبیعی این نقطه، نقطه تحرک اصلی خواهد بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در خصوص نحوه ارائه تسهیلات و کمک به اصحاب رسانه در حوزه خدمات خاطرنشان کرد: با توجه به شرایط، طی دو سال گذشته شاهد اختلالات کلی در منابع عمومی و در همه حوزه‌ها بوده‌ایم؛ اما در عین حال خواسته‌های خود را با سازمان برنامه و بودجه مطرح کرده‌ایم و بر این مسئله تاکید کردیم که شرایط اصحاب رسانه خاص است و باید به آن بیش از پیش توجه کرد.

وی گفت: ما شرایط کشور را درک می‌کنیم، شرایط اصحاب رسانه را نیز می‌فهمیم. منابع عمومی هم تزریقات خود را یافته و تاثیرات خود را گذاشته است؛ بر این اساس در  سال ۹۶ و ۹۷ وضعیت بیمه اصحاب رسانه مطلوب بود و تعداد بیمه‌شوندگان در سال ۹۷ دو برابر سال ۹۵ بوده است و حدود ۸۰ درصد افزایش یافته است؛ اما فاصله بین نیاز و این ارقام باعث شده فشارهایی به دولت و اصحاب رسانه وارد شود.

تسریع در تکمیل تالار مرکزی شیراز با منابع دولتی ممکن نیست

صالحی در پاسخ به پرسشی مبنی بر وضعیت تالار مرکزی شیراز که قریب به ۱۰ سال است روند ساخت آن ادامه داد، اضافه کرد: از آنجا که حجم سرمایه‌گذاری در این زمینه بالا است، اگر بخواهیم طرح را با منابع دولتی تکمیل کنیم، باید زمان بسیاری را طی کنیم؛ بنابراین مصوبه شورای شهر و حمایت شهرداری را جلب کرده‌ایم و جلسات بسیاری را برگزار کرده‌ایم که امیدواری‌هایی را برای تسریع در ساخت این مجموعه ایجاد می‌کند.

صالحی ابراز امیدواری کرد تالار مرکزی شیراز تا پایان دولت تدبیر و امید به سرانجام برسد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین درخصوص اجرای کنسرت در مجموعه تخت جمشید گفت: وظیفه فرهنگ و ارشاد اسلامی نظارت و بررسی شعر و محتوا و مجوز دادن به آن‌هاست و این وزارتخانه در خصوص مساله مکان که به وزارت میراث فرهنگی و گردشگری مربوط می‌شود، دخالتی ندارد.

وی اظهار کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است در این نوع موارد در حوزه موسیقی و اجرا فعالیت کند؛ اما در مجموع درخصوص برگزاری کنسرت‌ها در فضاهای یادشده مشکلی ندارد.

صالحی درباره موضع‌گیری مسئولان درخصوص هفتم آبان (مطرح شده درباره روز کوروش) که پیش از این در جلسه شورای فرهنگ عمومی فارس مطرح شده بود، گفت: امام جمعه شیراز و نماینده ولی فقیه در استان فارس نظریه‌ای را مطرح کرد که می‌توان با بهره‌گیری از آن مشکلات اینچنینی را حل کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: اینکه به ایران قبل از اسلام با چه نگاهی می‌نگریم، در نظریه "تکثرگرایی غیر فروکاهشی" که امام جمعه شیراز ارائه کرد، به منزله یک نظریه راهبردی عنوان شده و راهکارهای سه‌گانه آن مطرح شده است که براساس آن می‌توان آن را انکار یا تحمل کنیم و یا به کمک تفسیر دوره بعد از اسلام، آن دو را با یکدیگر پیوند دهیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درخصوص توقف تدوین قانون نظام جامع رسانه‌ای، گفت: کمیسیون فرهنگی و فضای دولت این قانون را تایید کرد و نگاه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این بود که اگر آن قانون تعقیب میشد به کمک اصحاب رسانه می‌آمد؛ اما چون مجموعه‌ای از اصحاب رسانه درباره آن سوالاتی داشتند، مسیر متوقف شد.

صالحی افزود: مجلس درحال تعقیب این موضوع است و و روح آنچه مجلس در دست بررسی دارد با آنچه مد نظر بوده است همخوانی‌ دارد.

منبع: ایرنا

کد خبر 392900

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.