تشخیص سرطان مغز  با آزمایش خون جدید

بررسی‌های محققان انگلیسی نشان می‌دهد که با انجام یک آزمایش خون جدید می‌توان سرطان مغز را با صحت ۸۷ درصد تشخیص داد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، تقریبا ۰.۶ درصد مردم در سراسر دنیا در طول زندگی خود به سرطان مغز یا هر نوع سرطانی که به سیستم عصبی مرتبط باشد، مبتلا می‌شوند. تومور مغزی دارای علائم غیر اختصاصی مانند سردرد یا مشکلات حافظه بوده، به همین دلیل تشخیص این بیماری نسبت به بیماری‌های دیگر دشوارتر است. متاسفانه تا به حال هیچ آزمایش مقرون به صرفه‌ای وجود نداشته است که بتواند به پزشکان در تشخیص سرطان مغز کمک کند.

گروهی از محققان انگلیسی برای تشخیص سرطان مغز، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند؛ آن‌ها برای نیل بدین هدف، از روشی به نام طیف‌سنجی مادون قرمز (ATR-FTIR) استفاده کردند. این نوع طیف‌سنجی یک راه ساده، غیر تهاجمی و غیر مخرب برای بررسی متغیرهای بیوشیمیایی نمونه خون است و به محققان اجازه می‌دهد توسط اثر انگشت بیوشیمیایی (biochemical fingerprint)، سرطان مغز را بررسی کنند.

پژوهشگران به منظور تشخیص اثرانگشت‌های بیوشیمیایی، استفاده از الگوریتم یادگیری ماشین را آموخته بودند؛ شرکت‌کنندگان این مطالعه ۷۲۴ فرد مبتلا به سرطان اولیه یا ثانویه مغز بودند. گروه کنترل نیز شامل افرادی بود که به سرطان مبتلا نبودند. محققان از الگوریتم یادگیری ماشین استفاده کردند تا سرطان مغز را درمیان ۱۰۴ نفر پیش‌بینی کنند. ۱۲ نفر از  افراد به سرطان مبتلا بودند که از این تعداد  چهار نفر از "گلیوبلاستوما" رنج می‌بردند؛  گلیوبلاستوما بدخیم‌ترین نوع سرطان مغز محسوب می‌شود.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد که آزمایش خون جدید با ۸۷ درصد صحت و ۸۳.۳ درصد حساسیت، سرطان مغز را تشخیص می‌دهد. نتایج این مطالعه به پزشکان کمک می‌کند که این نوع سرطان را سریع تشخیص دهند و در مراحل اولیه آن را درمان کنند؛ در نتیجه از این طریق می‌توان جان بسیاری از افراد مبتلا به سرطان مغز را نجات داد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

کد خبر 392890

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.