مالیات غیرمجازی که بر قیمت افزوده!

در حالی که بسیاری از واحدهای صنفی معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هستند اما این واحدها در برخی موارد مبادرت به اخذ مبلغی با عنوان مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان خود می‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قانون مالیات بر ارزش افزوده مشتمل بر ۵۳ ماده و ۴۷ تبصره است که در جلسه اردیبهشت ماه سال ۸۷ کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی طبق اصل ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران تصویب شد، طبق ماده سوم قانون این مالیات، ارزش افزوده به معنای؛ "تفاوت میان ارزش کالاها یا خدمات عرضه شده با ارزش کالاها یا خدمات خریداری یا تحصیل شده در یک دوره معین است."

همچنین براساس ماده ۲۱ این قانون "مودیان مالیاتی مکلفند، اظهارنامه هر دوره مالیاتی را طبق نمونه و دستورالعملی که توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعیین و اعلام می شود، حداکثر ظرف ۱۵ روز از تاریخ انقضا هر دوره، به ترتیب مقرر تسلیم و مالیات متعلق به دوره را پس از کسر مالیات‌هایی که طبق مقررات این قانون پرداخت کرده اند و قابل کسر است، در مهلت مقرر مذکور، به حسابی که توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه داری کل کشور) تعیین و توسط سازمان امور مالیاتی کشور اعلام می شود، واریز نمایند." که این ماده قانونی خود دارای چهار تبصره است.

با وجود اینکه مالیات ارزش افزوده به تمامی خدمات و کالاهای یک کشور که درازای پول مبادله می شود، تعلق می گیرد اما کسب و کارهایی نیز هستند که به علت محدود بودن گستره فعالیت اقتصادی آن‌ها و با در نظر گرفتن میزان درآمد صاحبان این کسب و کارها از پرداخت این نوع مالیات طبق قانون معاف هستند.

کدام واحد های صنفی از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند؟

اغذیه‌فروشان خرد، واحدهای فروش غذای بیرون‌بَر، کبابی‌ها و بریانی ها، پیتزا فروشی ها، واحدهای صنفی فروشنده جگر، دل، قلوه و کله پاچه، آش و حلیم فروش‌ها و ساندویچ فروشی‌ها از جمله واحدهای صنفی هستند که قانون آنها را از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف کرده و صاحبان این کسب و کارها نباید در صورتحساب مشتریان خود، مالیات را اعمال کنند؛ اما در چند سال اخیر و با گسترش این دسته از کسب و کارها در نقاط مختلف شهر، تخلف در این حوزه افزایش چشمگیری داشته و اخذ مالیات بر ارزش افزوده توسط مغازه‌های فست فود به نوعی رسم در میان این حرفه تبدیل شده است.

مشتریان عادی نیز که نسبت به قوانین مالیاتی و نحوه پرداخت مالیات بر ارزش افزوده آگاهی لازم و کافی ندارند با پرداخت فیش اقدام به خرید از این واحدهای صنفی کرده و گمان می کنند مالیات بر ارزش افزوده ای که در صورتحساب آنها لحاظ شده، عادی و مرسوم است.

قشر خاصی فقط توانایی خرید فست فود دارند

یکی از مشتریان فست فود فروشی در خیابان شیخ صدوق شمالی در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: "مردم اطلاعات زیادی درباره این نوع مالیات ندارند و نحوه اخذ آن به نظرشان بی اهمیت است. دولت وظیفه دارد با آگاه سازی مردم نسبت به قوانین اقتصادی و مالیاتی آنها را از دام مغازه هایی که به صورت غیرمجاز مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌کنند، نجات دهد.

وی ادامه می دهد: اغلب مغازه‌های فروش فست فود در اصفهان، بیش از ۱۰ درصد مالیات بر ارزش افزوده را در صورتحساب مشتری اعمال می کنند و هیچ یک از آنها توضیحی برای این اقدام ندارند؛ البته این روزها تنها قشر خاصی توانایی خرید فست فود دارد که مالیات بر ارزش افزوده برایش اهمیتی ندارد."

بجای پول ظرف یکبار مصرف، مالیات بر ارزش افزوده می‌گیرم

یک فروشنده غذاهای سنتی که در خیابان آپادانای اصفهان، فعالیت می کند نیز می گوید: "تا پیش از اینکه مالیات بر ارزش افزوده را در صورتحساب مشتریان لحاظ کنم، هزینه ظروف یکبار مصرف را از مشتریان می گرفتم و آنها نیز همیشه به این موضوع معترض بودند؛ مشتری هایم روز به روز کمتر می شد و علت آن اخذ هزینه ظروف یکبار مصرف از مشتریان بود.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار می کند: قیمت ظروف یکبار مصرف بسیار زیاد است و برای مغازه دار فروش غذا بدون احتساب هزینه ظرف غیرممکن است بنابراین تصمیم گرفتم بجای هزینه ظروف یکبار مصرف در صورتحساب، نام مالیات بر ارزش افزوده را قرار دهم؛ این روش کاهش اعتراضات و افزایش تعداد مشتریان مغازه ام را در پی داشت و مردم دیگر به دولت معترض بودند نه به من."

بر اساس قانون، واحدهای بازرسی در استان ها و شهرهای کشور وظیفه دارند که با اخذ غیر مجاز مالیات بر ارزش افزوده برخورد کنند و تیم‌های بازرسی اتحادیه های غیر مشمول نیز باید به تحقیقات در این حوزه بپردازند.

مردم مراتب جرم را گزارش کنند

بهروز مهدلو، مدیر کل اداره امور مالیاتی استان اصفهان، در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: مردم باید نسبت به این اتفاق حساس باشند و بی شک اخذ مالیات بر ارزش افزوده غیر مجاز توسط واحدهای صنفی معاف از این مالیات، جرم است و باید به آن رسیدگی شود.

وی اضافه می کند: در صورتی که مردم اخذ مالیات غیر مجاز در واحدهای صنفی معاف از این نوع مالیات را مشاهده کردند با همکاران ما در اداره امور مالیاتی ارتباط برقرار کنند و آنها را از این جرایم، آگاه کنند؛ البته تیم‌های بازرسی اداره امور مالیاتی استان اصفهان به صورت روزانه فعالیت مالیاتی واحدهای صنفی را رصد می‌کنند.

مدیر کل اداره امور مالیاتی استان اصفهان خاطرنشان می‌کند: مردم اصفهان می توانند در صورت مشاهده این دریافت‌های غیرمجاز، موارد جرم را به صورت مکتوب به پایگاه اطلاعرسانی اداره امور مالیاتی استان اصفهان ارسال کنند و یا برای گزارش با شماره تلفن ۱۵۲۶ تماس بگیرند.

تعزیرات حکومتی با متخلفان برخورد می‌کند

جواد محمدی فشارکی، مدیر بازرسی و نظارت اصناف استان نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: آمار دقیقی از میزان جرایم گزارش شده در این حوزه در دست نیست، اما در واحدهای صنفی اتحادیه‌های معاف از مالیات بر ارزش افزوده، شاهد این نوع از تخلفات بوده ایم و با آنها به صورت جدی برخورد شده است.

وی با اشاره به حجم کاری فشرده تیم های بازرسی در این حوزه و نظارت دقیق بر فعالیت واحدی های صنفی از سوی مدیریت بازرسی اصناف اصفهان، اضافه می کند: پرونده تخلفات واحدهایی که اقدام به اخذ غیرمجاز مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان خود کرده اند را برای تعزیرات حکومتی ارسال می کنیم و این نهاد با متخلفان به صورت جدی برخورد می کند.

مدیر واحد بازرسی اتاق اصناف اصفهان خاطر نشان می کند: مردم می توانند با مراجعه حضوری به واحد نظارت و بازرسی اصناف یا تماس تلفنی با این نهاد یا این قبیل ثبت جرائم در پایگاه اینترنتی بازرسی اصناف اصفهان، تیم های بازرسی را از بروز این تخلفات در سطح شهر آگاه کنند و بی شک با این جرائم به سختی برخورد خواهد شد.

تداخل صنفی میان پیتزافروشان و رستوران داران

عبدالله نصری، رئیس اتحادیه پیتزافروشان اصفهان نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: واحدهای صنفی تحت پوشش این اتحادیه مجاز به دریافت مالیات بر ارزش افزوده از مشتریان خود نیستند و این اقدام یک جرم صنفی محسوب می شود، اتحادیه با صدور اخطاریه برای واحدهای صنفی به آنها در این زمینه هشدار می دهد.

وی ادامه می دهد: به نظر نمی رسد که این تخلف در میان پیتزا فروشان اصفهان گسترده باشد و رستوران داران بیشتر در این حوزه تخلف می کنند؛ برخی از واحد های صنفی فروش فست فود با مراجعه به اتحادیه رستوران داران از این اتحادیه مجوز کسب، دریافت می کنند و همین امر موجب بروز یک تداخل صنفی میان صنف پیتزا فروشان و رستوران داران شده است.

چلوکبابی‌ها از مالیات بر ارزش افزوده معاف نیستند

اصغر شیرانی الیادرانی، رئیس اتحادیه کبابی‌ و بریانی های اصفهان نیز در این باره به خبرنگار ایمنا می گوید: کبابی ها، بریانی ها و آشپزی ها از مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند اما چلوکبابی ها باید این مالیات را از مشتری اخذ کنند و به دولت بپردازند.

وی اظهار می‌کند: تاکنون گزارشی مبنی بر اخذ مالیات بر ارزش افزوده در واحدهای صنفی فروش کباب و بریانی اصفهان به اتحادیه کبابی و بریانی ها ارائه نشده است و بی شک اگر هر یک از واحدهای صنفی این تخلف را انجام دهند، با اخطار اتحادیه مواجه خواهند شد.

گزارش از: سپهر زارع- خبرنگار ایمنا

کد خبر 392858

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.