از توزیع ناعادلانه یارانه‌ها تا نبود کلانتری در مرداویج

فعالیت نمایندگان اصفهان طی هفته گذشته در صحن علنی مجلس را در بسته خبری پیش رو می خوانید.

به گزارش ایمنا، اظهار نظرها، تذکرات و نطق میان دستور، بخشی از فعالیت نمایندگان اصفهان در مجلس شورای اسلامی طی هفته گذشته بود که در یک نگاه اجمالی به مرور آن می پردازیم؛ 

سه شنبه ۱۶مهر

 وزارت علوم در تأمین امکانات رفاهی دانشجویان به خود نمره خوبی می‌دهد؟

زهرا سعیدی مبارکه در جلسه علنی سه‌شنبه مجلس در توضیحات سوال خود از وزیر علوم و تحقیقات و فناوری در رابطه با اقدامات انجام شده برای ارتقاء کیفی رفاهی دانشجویان و اساتید بیان کرد:‌ وزیر علوم به عنوان فردی که یک وزارتخانه کلیدی را در مسیر توسعه کشور اداره می‌کند باید یکی از قوی‌ترین وزرای کابینه باشد. بنده سوالم از ایشان این است که آیا در زمینه وضعیت کیفی دانشجویان و اساتید به خود نمره خوبی می‌دهند؟

وی در ادامه اظهار کرد: وزارت علوم یکی از وزارتخانه‌هایی است که ریل‌گذاری اصلی را در مسیر توسعه کشور انجام می‌دهد. به وضعیت نامناسب خوابگاه‌های دانشجویی چه کسی باید رسیدگی کند. براساس استاندارد جهانی به هر دانشجو باید ۵.۵ متر محل اقامت داده شود. ما در این فضا چند دانشجو را جا می‌دهیم؟

نماینده مردم مبارکه در مجلس تصریح کرد: آیا خبر دارید که برخی از اعضای هیئت علمی و نخبگان کشور با مرخصی بدون حقوق به خارج از کشور رفته و چندین سال است که به کشور بازنگشته‌اند؟ امروز اعضای هیأت علمی از وزارت علوم مکدر هستند.

وی در ادامه تأکید کرد: بنده شخصا دو تن از اعضای هیأت علمی دانشگاهی را می‌شناسم که کشور فرانسه از آن‌ها تقدیر کرده و نشان ویژه به آن‌ها داده است اما در داخل حتی یک لوح تقدیر نیز به آن‌ها داده نشده است.

سعیدی مبارکه در ادامه با تأکید بر اینکه وزیر علوم باید تمام تلاش خود را برای تأمین رفاه دانشجویان و اساتید به کار گیرد، اظهار کرد: آیا امروز یک دانشجوی دکترا امکان خرید یک لپ‌تاپ را دارد؟ چه اقداماتی برای باقی ماندن نخبگان در کشور انجام شده است؟ آیا دانش‌آموختگان ما امروز از امنیت شغلی برخوردار هستند؟

وی افزود: براساس آمارها امروز نرخ بیکاری دانش‌آموختگان دانشگاهی بین ۲۰ تا ۳۰ درصد است. برای بهبود وضعیت معیشتی آنان چه اقداماتی انجام شده است؟

نماینده مردم مبارکه با تأکید بر اینکه فرهیختگان کشور نیاز به حمایت معنوی دارند، بیان کرد:‌ بعضا شاهد هستیم که تبعیض‌های ناروا دل آن‌ها را اندوهگین می‌کند. برنامه تحصیلات تکمیلی مبتنی بر چه نیازسنجی انجام شده است؟

وی در ادامه با اشاره به پایین بودن مبلغ وام دانشجویی بیان کرد: بنده از همین جا از تمام دانشجویان کشور به خاطر خوابگاه‌ها و امکاناتی که در اختیار آنان قرار می‌دهند عذرخواهی می‌کنم. اگر به هیأت علمی و اساتید دانشگاه توجه شود می‌توانیم مسیر توسعه را طی کنیم. دانشگاه‌ها باید در خدمت جامعه باشد و در راستای رفع نیازهای جامعه حرکت کند.

وی در ادامه با طرح این سوال که آیا واقعا ارتباط بین صنعت و دانشگاه تقویت شده است، بیان کرد: ما باید دانشگاه‌ها را به سطح کارآفرینی برسانیم. اگر در منابع بودجه‌ای کمبود وجود دارد باید از خیرین استفاده کنیم. وزارت علوم باید بیش از هر جایی دلش برای دانشگاه‌ها بسوزد. امیدوارم دیپلماسی علمی آن گونه که باید و شاید اجرایی شود.

دوشنبه ۱۵مهر

انتقاد «حاجی‌دلیگانی» از توزیع ناعادلانه یارانه‌ها

حسینعلی حاجی دلیگانی در نطق میان دستور جلسه علنی امروز مجلس اظهار کرد: در آستانه حماسه عظیم اربعین حسینی، بزرگترین حرکت معنادار جهان هستیم. ضمن خدا قوت به مسئولان دست اندرکار ، انتظار است که مسئولان خدمات خود را تا بازگشت زائرین به وطن خود ادامه دهند.

وی خطاب به وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: در راستای اصل ۳۰ و برای جبران کمبود بیش از ۱۰۰ هزار معلم بهترین راه اجرای سیستم  ۲-۲ است. یعنی این که هنگامی که دو سال از آموزش فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان گذشت مشغول تدریس شوند و دو سال بعد آموزش را به صورت تدریجی بگذارنند. همچنین اجرای کامل قانون تعیین تکلیف استخدامی حق التدریس‌ها و نهضتی‌ها مورد توجه باشد.

حاجی ادامه داد: آقای رئیس جمهور مشکل اساسی در موضوع یارانه‌ها، توزیع است این برخورداری‌ها در این حوزه براساس نیاز نیست. آنهایی که درآمد کمتری دارند از یارانه کمتر بهره مند می‌شوند و آنهایی که درآمد بیشتری دارند و ثروتمند هستند بیشتر از یارانه استفاده می‌کنند. نمی‌شود که جاده یکطرفه باشد. چرا یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی در ۱۰ سال افزایشی پیدا نکرد اما شرکت‌های وابسته به دولت قیمت محصول و خدمات خود را افزایش می دهند.

این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: یکی از نکات اساسی در ابلاغ سیاست‌های کلی نظام قانونگذاری از سوی مقام معظم رهبری اجرای اصولی از قانون اساسی است که تاکنون هنوز به صورت کامل اجرا نشده که به بخشی از آن اشاره می‌کنم. برای مثال اصل ۴۳ قانون اساسی در خصوص تامین نیازهای اساسی و معیشت مردم است. اصل ۲۸ تامین شغل برای جوانان و دیگر اقشار مطابق با شأن آنها، اصل ۸ و ۱۰ در ترویج و اشاعه خوبی‌ها از جمله سبک زندگی و مقابله با تهدیدهایی که با نهاد خانواده مواجه می‌شود.

یکشنبه ۱۴ مهر

سلیمی: قیمت سیب باید مناسب شود

اصغر سلیمی در جلسه علنی عصر یکشنبه مجلس شورای اسلامی در تذکری شفاهی با بیان این که امنیت منطقه به عهده کشورهای منطقه است، اظهار کرد: حمله پهپادی انصارالله یمن را تبریک می‌گویم. به ابرقدرت‌های جهان اعلام می‌کنم که شما حمله پهپادی انصارالله یمن را هضم نکردید و آن را به جمهوری اسلامی منتسب کردید. امروز می‌بینیم که انصارالله هزاران نظامی سعودی را اسیر کرده است. این را چطور توجیه می‌کنید؟

نماینده مردم سمیرم در مجلس خطاب به رئیس‌جمهور گفت: با این وضعیت اقتصادی کشور جاده‌های روستایی و معابر و زیرساخت‌هایی که آماده آسفالت هستند دوام نخواهند آورد. قیر سال ۹۸ هنوز توزیع نشده است. اگر تا یک ماه آینده توزیع نشوند این زیرساخت‌ها از بین خواهند رفت. مگر ما خودمان قیر تولید نمی‌کنیم؟ چرا آن را از مردم دریغ می‌کنیم؟

سلیمی در ادامه تذکر خود خطاب به وزیر جهاد کشاورزی گفت: سمیرم یکی از بهترین تولیدکنندگان سیب در جهان است. هزینه‌های تولید برای کشاورزان این منطقه سرسام‌آور است. امروز تولید یک کیلو سیب برای کشاورز ۱۵۰۰ تومان درمی‌آید ولی سیب کشاورز را ۱۵۰۰ تومان نمی‌خرند. قیمت سیب باید مناسب شود. اگر وضعیت به همین منوال پیش رود کشاورز دیگر محصول نمی‌کارد.

حاجی دلیگانی: چرا قیمت هر قرص نان ۱۵۰ تومان افزایش پیدا کرده است؟

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر در تذکری به وزیر نیرو و وزیر کشور بیان کرد: این هرج و مرج است که عده‌ای فنس‌های میان مرز دو استان را خراب کنند، چرا آرامش دو استان را به هم می‌ریزید؟ نکند منافع شما در ناامنی است؟

وی افزود: صبر مردم اصفهان هم حدی دارد، وای به روزی که  مردم در مقابل شما بایستند، تمام مسئولیت این تشنج ها در این خصوص بر عهده شما است، چرا آرامش استان اصفهان را به هم می‌زنید؟

حاجی بیان کرد: چرا نسبت به افزایش قیمت نان بی تدبیری شد؟ چرا به یکباره قیمت یک قرص نان ١٥٠ تومان افزایش پیدا کرد؟ این در حالی است که ٧ سال است یارانه ها افزایش پیدا نکرده است، دولت ١٤٠ هزار میلیارد تومان از طریق هدف‌مندی یارانه ها درآمد کسب می کند اما کمتر از یک سوم آن را توزیع می کند.

ابطحی: در مرداویج اصفهان کلانتری نداریم

سیدجواد ابطحی در جلسه علنی عصر امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی ضمن گرامی داشت هفته نیروی انتظامی گفت: با توجه به گسترش جمعیت و فسادهایی که هر روزه صورت می‌گیرد، نیازمند تقویت پاسگاه و کلانتری هستیم. مجلس و دولت نیز باید کمک کنند. هم‌اکنون در خمینی‌شهر نیازمند چهار کلانتری هستیم. در مرداویج اصفهان کلانتری نداریم.

وی افزود: خبر آمده است که سیب‌زمینی تراریخته عرضه می‌شود. امیدوارم دولت و وزارت جهاد و وزارت صنعت، معدن و تجارت جلوی این حرکت‌ها را بگیرد.

نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس خطاب به رئیس دستگاه قضا گفت: مبارزه با کسانی که باعث آشفتگی در بازار کالای اساسی شده‌اند ضروری بوده و ریشه این اتفاقات در شاخه معاونت بازرگانی داخلی ایران است. گزارش‌های حسابرسی مستقل و بازرسان قانونی نشان می‌دهد که وضعیت این معاونت وضعیت خوبی نبوده است. امیدوارم قوه قضائیه به این مهم رسیدگی کند.

تذکرات کتبی نمایندگان که در صحن علنی قرائت شد به شرح ذیل است:

دوشنبه ۱۵مهر

ناهید تاج الدین، اولادقباد، جلودارزاده، ربیعی فرادنبه و ساعی به وزیر اقتصاد: اجرای بند ب ماده ٨ قانون هدفمندی یارانه‌ها و تخصیص اعتبارات از محل صرفه جویی تبصره ۱۴ منابع قانون بودجه سال ٩٧ به شهرداری‌ها برای پرداخت حقوق معوق کارکنان شهرداری‌های سراسر کشور.

سید ناصر موسوی لارگانی به وزرای اقتصاد و صنعت: خروج حدود یک و نیم میلیون دلار ارز از کشور برای واردات مربا و ژله در این شرایط اقتصادی چه دلیلی دارد؟

به رئیس جمهور و وزرای کشاورزی و صنعت: علت افزایش حداقل ۴۰ درصدی قیمت نان در شهرهای مختلف خصوصاً استان اصفهان چیست؟

به وزیر کشور: لزوم جلوگیری از افزایش کرایه تاکسی های اینترنتی به بهانه واریز ٢ درصد به حساب شهرداری تهران.

حاجی دلیگان به وزیر صنعت: چرا شرکت ذوب آهن اصفهان از اعاده به کار جانبازان بازنشسته برابر بند چ ماده ٨٧ قانون برنامه ششم توسعه امتناع می کند.

به رئیس جمهور: دستور دهید سازمان تامین اجتماعی پرونده لیست صورت مزد حقوق بیمه شدگان شرکت پالایش نفت اصفهان را  به مراکز استان اصفهان به شعبه تامین اجتماعی شاهین شهر انتقال دهند.

به وزیر ارتباطات: ضرورت واگذاری تلفن ثابت و رفع مشکل آنتن دهی تلفن همراه روستای حوزه انتخابیه.

ناهید تاج الدین و ۲۶ نفر از نمایندگان به رییس جمهور: الزام دستگاه های اجرایی به اجرای ماده ٥١ قانون جامع ایثارگران و بند ٢ ماده ٦٨ قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص پرداخت فوق العاده ایثارگری به فرزندان شاهد، جانبازان و ایثارگران.

حسن نوروزی و احمد سالک یه رییس جمهور: چرا به پرستاران آسایشگاه شهید مطهری اصفهان در حال اشتغال و خدمت به جانبازان بر اساس قرارداد حقوق نمی دهید؟

یکشنبه ۱۴ مهر

محسن کوهکن به وزیر کار و صنعت: رسیدگی به وضعیت نابسامان شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان از نظر تامین مواد اولیه و اجرای قانون در تامین حقوق قانونی کارکنان.

حاجی به وزیر کار: چرا به مفاد بند ب ماده ١٢ قانون برنامه توسعه ششم در خصوص متناسب سازی حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران سازمان تامین اجتماعی عمل نمی کنید؟

به وزیر راه: لزوم عدم به کارگیری بازنشستگان در قالب شرکت‌های مختلف در اداره کل راه آهن استان اصفهان.

اصغر سلیمی به وزیر میراث فرهنگی: عدم نصب علائم هشدار دهنده به گردشگران در حوزه انتخابیه و نداشتن ایمنی لازم که باعث حوادث ناگوار گردیده است.

کد خبر 392851

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.