هیچ نهادی نباید بر استقلال کانون‌های وکلا تاثیرگذار باشد

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری کشور (اسکودا)، گفت: کارشکنی‌ در مورد کانون وکلا نتیجه‌ای جز تضعیف دستگاه قضایی ندارد و همه ما باید تلاش کنیم تا استقلال کانون‌ وکلا حفظ شود و این کانون تحت تاثیر هیچ عامل بیرونی قرار نگیرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، مرتضی شهبازی‌نیا در چهل و یکمین آئین تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای استان اصفهان با تبریک به وکلای جوان با اشاره به اینکه ذات وکالت امری بسیار خطیر است، اظهار کرد: وکالت دادگستری امری خطیر و حساس است و علاوه بر اینکه بار امانت در رابطه با موکل بر دوش وکیل است بار مسئولیت اجتماعی سنگینی هم برای وکیل ایجاد می‌کند.

حاکیمت قانون مهمترین دستاورد بشری است

وی با بیان اینکه در سوگند حرفه وکالت و قضاوت هر دوی این افراد به شرافت این شغل قسم یاد می‌کنند، افزود: آنچه این دو شغل که در بسیاری موارد هم در مقابل هم قرار می‌گیرند را به هم پیوند می‌زند واژه عدالت است و این امر گمشده خلقت در تمام دنیاست و همه جهانیان خواهان عدالت هستند چرا که خواهان عدالت بودن امری فطری و ذاتی است.

رئیس اتحادیه سراسری کانونهای وکلای دادگستری کشور (اسکودا) تصریح کرد: مهمترین رسالت این شغل پایبندی به رسالت قانون است، حاکمیت قانون مهمترین دستاورد بشر تاکنون است چرا که در سایه استقرار قانون که در دو سده  اخیر اتفاق افتاده همه تحولات زیرساختی و انسانی بشر رخ داده است.

وی با بیان اینکه حاکیت قانون نیازمند ساختاری است که افراد زورگو را سرجای خود بنشاند، اظهار کرد: باید افراد ضعیف بدانند که جایی هست که احقاق حق کند و حق آنها را از متعرضین به قانون می‌گیرد و این کار در حیطه وظایف وکیل و قاضی است.

احقاق حق وظیفه کانون‌های وکلاست

شهبازی‌نیا با اشاره به اینکه استقلال کانون‌های وکلا در چنین زمانی که احقاق حق وظیفه آنهاست، جلوه می‌یابد و پررنگ‌تر می‌شود، افزود: وجود این استقلال برای وکیل و قاضی یک تعهد اجتماعی است که تمام شهروندان آن را از این دو شغل می‌خواهند و به همین خاطر در قانون اساسی هم به لزوم وجود استقلال در مشاغل حقوقی اشاره شده است.

وی با تاکید بر اینکه استقلال تعهد ماست، اظهار کرد: وکلای دادگستری در ابتدا باید مطالبه‌گر حاکمیت قانون باشند و این استقلال را به او داده‌اند که پای حاکمیت قانون بایستد.

رئیس اتحادیه سراسری کانون‌های وکلای دادگستری کشور با بیان اینکه وکیل و قاضی هر دو یار و یاور هم هستند، تصریح کرد: دشمنان استقلال قاضی و وکیل زورمندانی هستند که نمی‌خواهند حاکمیت قانون را قبول کنند و باید بدانیم اگر حاکمیت قانون نباشد مردم سالاری هم وجود نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه هیچ عنصری برای یک جامعه ضروری تر از وکیل و قاضی مستقل نیست، خاطرنشان کرد: یکی از تعهدات وکیل تعهد به موکل است همچنان که باید تلاش کند به دادگاه دروغ نگوید و آن را از مسیر صحیح دادرسی خارج نکند و تعهد دیگر اینکه به کشور خود و منافع ملی آن پایبند باشیم.

وکیل باید به صنف خود متعهد باشد

شهبازی‌نیا با تاکید بر اینکه یک وکیل باید به صنف خود متعهد باشد، افزود: به یاد داشته باشید عملکرد هر کدام از ما را به حساب کل صنف می‌گذارند همچنان که گرفتن حق‌الوکاله‌های کلان که تنها وکلای محدودی دارند را به پای همه وکلا می‌گذارند.

وی با بیان اینکه هیچ نهادی نباید بر استقلال کانون‌های وکلا تاثیرگذار باشد، یادآور شد: کانون‌های وکلا باید خوداتکا باشند و همه وکلا باید به استقلال این نهاد کمک کنند و در کنار آن پایبندی به اخلاق حرفه‌ای و ارتباط صحیح با جامعه را نباید فراموش کرد.

رئیس اسکودای کشور با انتقاد از برخی رسانه‌ها اظهار کرد: به جای اینکه مدیران کانون‌های وکلا وقت خود را صرف ارتقاء و رفع نقایص کنند هر روز درگیر کارشکنی‌های جدیدی هستند که برخی رسانه‌ها و صداوسیما هم بر علیه این نهاد وارد شده و با انگیزه‌های شخصی یا سیاسی باعث آزار و مکدر شدن آن می‌شوند بهتر است بدون برجسته کردن ضعف‌ها و اشکالات در همه موارد گفتگو را اولین اولویت بدانیم.

وی با تاکید بر اینکه چنین کارشکنی‌هایی لطمه و نتیجه‌ای جز تضعیف دستگاه قضایی ندارد، افزود: همه ما باید تلاش کنیم تا استقلال کانون‌ وکلا حفظ شود و این کانون تحت تاثیر هیچ عامل بیرونی قرار نگیرد.

کد خبر 392848

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.