ایران ،با چالش جدی مهاجرت به شهرها روبروست

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور با بیان اینکه در حال حاضر ایران با چالش جدی مهاجرت روستائیان به شهرها روبروست،گفت: نهادهای ذی‌ربط نتوانستند بنیان‌های اقتصادی را دوام ببخشند و پس از آن شغل ایجاد کنند.

به گزارش ایمنا، سعیدرضا جندقیان عصر پنجشنبه در گردهمایی گرامیداشت روز روستا در اردکان با تاکید بر اینکه توسعه بر سه عامل جمعیت، تولید و هنر متکی است ،افزود: در این مود باید رویکردها را نسبت به روستاها تغییر دهیم.

وی افزود: در حال حاضر ۳۷ هزار و ۵۹ دهیاری به ۱۹ میلیون نفر جمعیت روستایی خدمات ارائه می‌کنند و روستاهای ایران علاوه برجمعیت، وسعت زیاد، از پراکندگی و ظرفیت‌های بالایی برخوردارند، زیرا تمدن ایران برخواسته از روستاهاست.
معاون معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها گفت: در سال ۱۳۵۹ برای اولین بار در ایران جمعیت شهری از جمعیت روستایی پیشی گرفت، بررسی‌های آماری نشان می‌داد که جمعیت روستایی کشور رو به کاهش است.

نسبت جمعیت روستایی به شهری در کشورهای توسعه یافته ۴۰ به ۶۰ درصد است در حالیکه این عدد در ایران با ۸۳ میلیون نفر ، ۲۵ به ۷۵ درصد است و در استان یزد در حال حاضر  ۱۳ به ۸۷ درصد رسیده است. 
وی افزود: به دلیل ضعف مبنایی در اقتصاد روستایی، فرار مغزهای متفکر از روستا و آبادی‌ها، افزایش سطح تکنولوژی در شهرها و افزایش مراکز اندیشه ورزی مانند دانشگاه‌ها موجب شد که بار توسعه در حوزه شهرها متمرکز شود و روستاها به مرور با کاهش جمعیت مواجه شوند.
جندقیان اظهارداشت : خروج نخبگان از روستاها آرام آرام بر زندگی و رفتار اجتماعی روستائیان تاثیرگذاشت و نبود نگاه توسعه‌ای به روستاها و توجه بیشتر به شهرها یکی از علل عمده این مهم است.

معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های وزارت کشور اضافه کرد: ۲۷ دستگاه اجرایی خدمات‌رسان به روستاها در کشور فعالیت دارد که برنامه‌های خود را طوری عرضه می‌کنند که نتیجه آن مهاجرت از روستاها شده است.

جندقیان ادامه داد: مهاجرت از روستاها بی‌رویه نیست بلکه بارویه است و اگر شان انسان‌ در روستاها حفظ شود هیچگاه مهاجرت نخواهند کرد، اگر امکانات زیربنایی و زیرساختی در روستاها موجود باشد هیچ وقت مهاجرت انجام نمی‌شود.

منبع:ایرنا

کد خبر 392830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.