نیم میلیون نفر در استان اصفهان درگیر اعتیاد هستند

کارشناس ستاد هماهنگی و نظارت بر شناسایی اموال قاچاقچیان گفت: براساس پژوهش های شیوع شناسی انجام شده میانگین شیوع اعتیاد در کشور ۵.۴ درصد و در استان اصفهان با ۲۴ شهرستان و پنج میلیون و ۱۲۰ هزار نفر جمعیت، ۲.۴ است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علی شهبازی در کارگاه توجیهی شناسایی اموال قاچاقچیان جهت مراجع قضایی و ضابطان دادگستری اظهار کرد: این آمار براساس جمعیت فعال کشور و شهرستان ها است که جمعیت فعال از سن ۱۵ تا ۶۴ سال محاسبه شده است. بر این اساس در استان اصفهان نود و شش هزار و ۸۰۰  نفر درگیر اعتیاد هستند که این میزان در کشور به دو میلیون و ۸۰۲ هزار و ۸۰۰ نفر می­رسد.

وی اظهار کرد: با توجه به این آمار در صورتی که هر خانواده را پنج نفر درنظر بگیریم و این عدد را در تعداد معتادان استان و هم چنین کشور ضرب کنیم، متوجه می­شویم که حدود نیم میلیون نفر در استان درگیر اعتیاد بیماری اعتیاد هستند و ذهن و تمرکز آنها را مشغول کرده است و از نزدیک با مشکلات اعتیاد برخورد دارند. این آمار در کشور به ۱۴ میلیون نفر می­رسد که طیف وسیعی را شامل می­شود.

کارشناس ستاد هماهنگی و نظارت بر شناسایی اموال قاچاقچیان ادامه داد: در صورتی که کف مبلغ ریالی صرف شده برای تهیه و مصرف مواد مخدر را در نظر بگیریم، که این مبلغ ۳۰ هزار تومان است، متوجه می­شویم که هزینه هر روز تهیه و استعمال مواد مخدر در استان نزدیک به سه میلیارد تومان است که در طول سال به رقم یک هزار و ۵۹ میلیارد و ۹۶۰ میلیون تومان می­رسد. این رقم برای معتادان سطح کشور روزانه ۸۴ میلیارد و ۸۴ میلیون تومان و در مجموع به صورت سالانه به رقم سرسام آور ۳۰ هزار میلیارد و ۶۹۰ میلیارد  و ۶۶۰ میلیون تومان می­رسد.  

شهبازی تصریح کرد: به طور معمول نرخ کشف مواد مخدر توسط متولیان مبارزه با مواد مخدر در سطح دنیا ۲۰ درصد است. این بدان معناست که از هرپنج محموله مواد مخدر یک محموله شناسایی می­شود و مورد برخورد قضایی قرار می­گیرد و فدای چهار محموله دیگر شده و سایر محموله ها توزیع می­شود و قاچاقچی به سود خود می­رسد. با توجه به این موضوع نیاز است که به جای برخورد با محموله های مواد مخدر تمرکز بر روی برخورد با سیستم باشد، برای رسیدن به چنین هدفی نیاز است که بجای اعلام مقدار گرمی مواد مخدر کشف شده بر روی منابع مالی مسدود شده قاچاقچیان تمرکز داشته باشیم.

کد خبر 392813

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.