پای ‌دیابتیک ‌و ‌احتمال ‌بالای ‌قطع عضو/آنتی‌بیوتیک‌ها پرمصرف‌ترین داروی ایران

درمان ۶۰۰ هزار معتاد در مراکز بازپروری کشور، آنتی‌بیوتیک‌ها پرمصرف ‌ترین داروی ایران، ارتباط وزن پایین نوزاد و بروز مشکلات سلامت در سنین بالا، پای دیابتیک ‌و احتمال بالای ‌قطع عضو و توصیه‌های بهداشتی برای زائران اربعین ‌در هنگام سرماخوردگی را در ‌بسته ‌خبری سلامت ایمنا بخوانید.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا؛ مجید ‌رضازاده، معاون توسعه ‌و پیشگیری سازمان ‌بهزیستی با اشاره به پذیرش ‌و درمان ۶۰۰ هزار معتاد ‌در سال گذشته و افزایش ‌مدت زمان نگهداری ‌معتادان در کمپ‌ها ‌تا ‌یک سال، اظهار کرد: مدت زمان نگهداری معتادان در کمپ‌ها نمی‌تواند منجر به بهبود و درمان کامل معتادان شود ‌و در این مورد با نقص ‌قانون مواجه ‌هستیم و معتقدیم مدت زمان نگهداری معتادان در کمپ‌ها و مراکز بازپروری ‌باید ‌افزایش ‌یابد.
وی با بیان اینکه بسیاری از معتادان شرایط روحی مناسبی ندارند، افزود: طبیعی است که بعد از گذراندن یک دوره ۶ ماهه، دوباره به سمت مصرف مواد مخدر می‌روند، لذا باید ‌حمایت‌های ویژه‌ای از معتادان و ‌خانواده‌های آنها صورت گیرد ‌و از طرفی اگر به اشتغال آنها توجه شود و این افراد وارد بازار کار شوند، دیگر به سمت مواد مخدر نخواهند رفت.
معاون ‌توسعه ‌و ‌پیشگیری ‌سازمان ‌بهزیستی، تصریح کرد: سازمان ‌بهزیستی ‌حمایت‌های ‌خوبی ‌از معتادان انجام داده ‌و ‌تازه‌ترین ‌اقدام ‌هم راه‌اندازی مرکز ‌جامع درمان ‌اعتیاد مبتنی ‌بر تداوم درمان در استان اصفهان بود که قرار است این طرح در تمام استان‌های کشور اجرا شود.
وی ‌با بیان اینکه دومین مرکز جامع درمان اعتیاد در کرمانشاه راه‌اندازی ‌خواهد شد، گفت: ‌در این مرکز دوره ‌درمان ‌معتاد ‌به ‌مدت ‌یک ‌سال ‌طول ‌می‌کشد، به‌طوری ‌که معتادان ‌ابتدا در ۱۵ روز اول سم‌زدایی شده و با توجه به نوع اعتیادی و بیماری ‌که دارند، به مکان‌های اقامتی ‌خواهند رفت ‌و در این مدت می‌توانند از خدمات ویژه مرکز جامع درمان اعتیاد استفاده کنند.
رضازاده ‌با تاکید بر اینکه ‌در سال گذشته ۶۰۰ هزار معتاد در کمپ‌های بازپروری پذیرش شدند، خاطرنشان کرد: اقدامات پیشگیرانه مهمترین اقدامی است که می‌تواند جلوی افزایش معتادان را بگیرد و در این زمینه رسانه ملی ‌و سازمان‌های مردم نهاد باید به کمک بهزیستی بیایند ‌و با تولید محتواهای ‌فرهنگی، جوانان و خانواده‌ها را از خطرات ناشی از مصرف مواد مخدر آشنا سازند.
معاون توسعه و پیشگیری سازمان بهزیستی گفت: مصرف یک‌بار مواد مخدر می‌تواند خسارات جبران‌ناپذیری را روی بدن انسان داشته باشد.
پای دیابتیک و احتمال بالای قطع عضو
افراد دیابتی ‌در مقایسه ‌با سایر افراد مشکلاتی با پاهایشان دارند، مهمترین روش برای پیشگیری از آسیب به پاها، حفظ قندخون در محدوده طبیعی، تغذیه صحیح و رعایت بهداشت فردی است.
به طور عادی هنگامی ‌که پای ما آسیب می‌بیند یا عفونتی برای آن به وجود بیاید، درد برایمان هشداری برای مراجعه پزشک ‌و آمادگی برای شرایط خطر خواهد بود. در افراد دیابتی اعصاب پا، تحت تاثیر دیابت قرار گرفته و درد کمتری در پاها حس می‌شود؛ این یعنی افراد دیابتی ممکن است درد ناشی از یک بریدگی کوچک یا تاول در پایشان را احساس نکنند.
احساس کرختی یا سوزن سوزن شدن می‌تواند نشان از عدم خون رسانی کافی به این عضو باشد. در فرد دیابتی، عروق پا تحت تاثیر قرار گرفته تنگ و سخت می‌شوند بنابراین، حجم خون کمتری را به سمت پاها هدایت می‌کند. از نشانه‌های اختلال در خون‌رسانی به پا سرد شدن، رنگ‌پریدگی و کبود شدن پاها خصوصا انگشتان است.
چه زمانی قطع پا ضروری می‌شود؟
نکته قابل توجه آن است که اگر بریدگی‌ها درمان نشوند عفونت کرده و می‌تواند باعث سیاه شدن پا شود. «گانگرن» یا سیاه شدن پا عارضه‌ای است که در صورت عدم درمان، می‌تواند به قطع پا منجر شود تا از آسیب به بخش‌های بالاتر جلوگیری کند.
در بیماران دیابتی که اعصاب و عروق با یکدیگر درگیرند، حتی زخم‌های کوچک‌ هم باید مهم تلقی شوند چرا که ممکن است عفونت سریعا گسترش پیدا کرده و تمام طول پا و حتی کل بدن را درگیر کند. قرمزی، تعریق و داغ شدن پا از نشانه‌های عفونت در این عضو هستند.
هنگامی که خون کمتری به پا می‌رسد، این عضو به اندازه کافی اکسیژن و غذا دریافت نمی‌کند و همین سبب می‌شود نتواند در مقابل عفونت‌ها جنگیده و به درستی زخم‌ها را ترمیم کند. مهم‌ترین روش برای پیشگیری از آسیب به پاها حفظ سطح قندخون در محدوده طبیعی، تغذیه صحیح، ورزش و رعایت بهداشت فردی است. همچنین بیمار دیابتی باید روزانه پای خود را معاینه کند تا مشکلات کوچک را سریعا متوجه شده و جلوی آسیب‌های بزرگ را با روش‌های ساده شستشو و درمان موضعی، بگیرد.
توجه به برخی نکات می‌تواند باعث کاهش آسیب دیدن عضو در افراد دیابتی باشد:
هرروز پاهایتان را با آب گرم و صابون ملایم بشویید. به هر نوع ترک، تاول، پوسته پوسته شدن، بریدگی، خراش و قرمزی توجه کنید. دقت کنید که پس از هر بار شست‌وشو، پاها بویژه میان انگشتان به خوبی خشک شوند. در صورتی که پایتان دچار خشکی شده است می‌توانید از کرم‌های مرطوب کننده استفاده کنید اما، باید دقت کنید کرم را میان انگشتان پا استفاده نکنید. در صورتی که پایتان دارای میخچه و پینه است به هیچ عنوان شخصا اقدام به برداشتن آن نکنید و موضوع را با پزشک خود در میان بگذارید.
نشانه‌های عفونت را بهتر بشناسیم
تب و لرز یکی از نشانه‌های عفونت است که در صورت مشاهده باید آن را با پزشک در میان بگذارید. عفونت‌های کوچک با رعایت بهداشت روزانه و مراقبت‌های ساده و مصرف آنتی‌بیوتیک تجویز شده از سوی پزشک قابل درمان است اما، درصورتی که درمان به تاخیر بیفتد، عفونت وسعت یافته و می‌تواند تا استخوان پا نفوذ کرده و شخص را نیازمند به جراحی کند.
چه نوع کفشی برای افراد دیابتی مناسب است؟
پنجه کفش باید به گونه‌ای باشد که انگشتان پا به راحتی حرکت کنند از آنجایی که پای شما از اعضای آسیب‌پذیر بدن شماست، کفشی که قسمت پنجه و پاشنه‌ آن باز است، انتخاب مناسبی برای شما نیست دقت کنید همواره جوراب به پا داشته باشید.
توصیه های بهداشتی برای زائران اربعین در هنگام سرماخوردگی
مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: اگر مسافران به سرفه و عطسه مبتلا و علائم سرماخوردگی داشتند، جلوی عطسه و سرفه را بگیرند تا بیماری بین دیگران پخش نشود.
رضا فدایی با اشاره به اینکه پیاده‌روی اربعین حدود سه روز طول می‌کشد، اظهار کرد: زوار اربعین حتماً در طول روز حداقل پنج تا ۱۰ لیوان آب بنوشند. غذا در حد نیاز از موکب‌ها دریافت کنند و در خوردن افراط نکنند و غذاهای پخته را به شرطی میل کنند که همچنان گرم باشد و از غذاهای پخته سرده شده پرهیز کنند، چرا که موجب مسمومیت غذایی می‌شود.
وی با بیان اینکه مسافران باید از کفش‌های مناسب استفاده کنند، افزود: هنگام پیاده‌روی اربعین از کفش مناسب پا و راحتی و کلاه آفتاب‌گیر استفاده کنید. همچنین زائران از عینک آفتابی و کرم ضد آفتاب درجه SPF۳۰ استفاده کنند.
مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، گفت: با توجه به احتمال وجود گرد و غبار در منطقه، بیمارانی که آسم و مشکلات ریوی دارند حتماً ماسک به همراه داشته باشند و هنگام بروز گرد و خاک به یک فضای بسته رفته و حلق و بینی خود را قرقره کنند تا گرد و خاک بلعیده شده خارج شود.
فدایی ادامه داد: اگر مسافران به سرفه و عطسه مبتلا و علائم سرماخوردگی داشتند، با آستین لباس خود جلوی عطسه و سرفه را بگیرند تا بیماری بین دیگران پخش نشود. در صورتی که مسافران با عطسه و سرفه دیگران مواجه شدند از آن افراد یک تا دو متر فاصله بگیرند تا ترشحات وارد حلق‌شان نشود.
وی در خصوص اینکه زائران ممکن است در طی مسیر با دام ذبح شده مواجه شوند، اظهار کرد: مسافران اربعین اگر در طی مسیر با دام ذبح شده روبرو شدند، بدون دستکش و پوشش حفاظتی به امعا و احشاء آن دام دست نزنند.
مسئول بیماری‌های واگیر دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خطاب به زوار اربعین تاکید کرد: در بین موکب‌ها واحدهای خدمات پزشکی مستقر شده، بنابراین با بروز هر گونه علائم بیماری از جمله مسمومیت غذایی، اسهال و استفراغ و تب، بلافاصله خود را به مراکز خدمات درمانی برسانند و از خدمات همکاران استفاده کنند و خودسرانه هیچگونه اقدامی انجام ندهند.
ارتباط وزن پایین نوزاد و بروز مشکلات سلامت در سنین بالا
مطالعات نشان می دهد اگر نوزاد با وزن کم متولد شود با احتمال بیشتر قرارگیری در معرض فاکتورهای پرخطر قلبی-عروقی روبه روست. محققان هشدار می دهند وزن کم هنگام تولد نه تنها در همان کودکی مشکلاتی را برای سلامت همراه دارد بلکه در سنین بالاتر هم موجب بروز مشکلات مزمن می شود.
محققان دانشگاه ویرجینیای غربی در این مطالعه داده های بیش از ۲۰ هزار دانش آموز مقطع پنجم را بررسی کردند. این کودکان بین سال های ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۰ متولد شده بودند. آنها دریافتند اگر کودکی در زمان تولد وزن کمی داشته باشد بیشتر با فاکتورهای پرخطر قلبی عروقی روبروست.
«آمنا عمر»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «قبلا تصور می شد که فاکتورهای پرخطر قلبی عروقی فقط در افراد بزرگسال مشاهده می شود چراکه بیماری قلبی عروقی عمدتا در بزرگسالان وجود دارد، اما در چندسال گذشته ما شاهد وجود این فاکتورهای پرخطر در کودکان هم بودیم.» محققان میزان تری گلیسیریدها، چربی در حال گردش در خون و انواع گوناگون کلسترول را در کودکان اندازه گیری کردند.
به گفته عمر، «وزن کم هنگام تولد با میزان بالاتر کلسترول بد و میزان کمتر کلسترول خوب مرتبط بود. همچنین میزان تری گلیسیرید در این کودکان بیشتر بود. این خصوصیات از فاکتورهای پرخطر حمله قلبی، سکته، بیماری عروق پیرامونی، تصلب شریان و سایر اختلالت است.»
آنتی بیوتیک ها پرمصرف ترین داروی ایران
مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو گفت: بررسی بیش از ۱۰۶ میلیون نسخه بیمه تامین اجتماعی در سال ۹۷ و شاخص‌های نسخه‌نویسی نشان می‌دهد که انواع آنتی‌بیوتیک در بیش از ۴۸ درصد نسخ ایرانی‌ها تجویز می‌شود و بر این اساس آنتی‌بیوتیک‌ها پرمصرف‌ترین داروها در کشور هستند.
مهرناز خیراندیش در خصوص پرمصرف‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها در کشور اظهار کرد: در گروه آنتی‌بیوتیک‌ها، به ترتیب قرص مترونیدازول، قرص سفیکسیم و کپسول آموکسی سیلین تجویز بالاتری داشته‌اند.
وی تصریح کرد: سرانه مصرف عددی دارو در سال‌های ۹۱ تا ۹۶ به ترتیب از ۵۰۷ به عدد ۵۲۱ رسیده و  این در حالی است که جمعیت کشور در سال ۹۱ به ۷۶ میلیون نفر می‌رسید و  در سال ۹۶ جمعیت کشور  ۸۱ میلیون نفر بود.
خیراندیش ادامه داد: داروهای تزریقی در بیش از ۵۶ درصد نسخ یافت می‌شود.  بیش از ۱۶ درصد نسخ حاوی داروی کورتیکوستروئید (کورتون) هستند که تجویز داروهای کورتون، به خصوص فرم تزریقی آنها در ایران شایع است، به طوری که درصد نسخ حاوی داروهای کورتیکوسترویید و سردسته آن‌ها آمپول دگزامتازون، بتامتازون و بتامتازون LA پر تجویزترین داروهای دسته کورتون ها هستند همچنین مصرف فرآورده‌های تزریقی مانند سرم ۳/۱-۳/۲ و سرم نرمال سالین ۰.۹ درصد تجویز بالاتری دارند.
مدیرکل دفتر نظارت و پایش مصرف فرآورده‌های سلامت سازمان غذا و دارو، خاطرنشان کرد: برخی فرآورده‌های دارویی نیز وجود دارند که به لحاظ اهمیت،  بار اقتصادی بالایی به نظام سلامت تحمیل می‌کنند. یکی از این فرآورده‌ها، آلبومین است که به‌عنوان یکی از ۱۰ داروی پرهزینه در سطح بستری شناخته می‌شود.  بررسی مقایسه‌ای مصرف آلبومین در ایران در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۴ نشان داد که مصرف آلبومین در ایران در سال مورد بررسی از متوسط جهانی یعنی ۲۲۳ کیلوگرم در یک‌ میلیون نفر، کمتر است.

کد خبر 392797

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.