بازار سرمایه در جست‌وجوی ثبات!

پس از چند ماه رشد شتابان شاخص کل، اکنون بازار سرمایه در جستجوی نقطه ای برای تعادل است تا مدتی را به ثبات بگذراند.

در هفته ای که گذشت شاخص پس از لمس رکورد ۳۳۰ هزار و ۴۴۷ واحد در روز شنبه، روند نزولی در پیش گرفت به نحوی که در ابتدای معاملات روز چهارشنبه به رقم ۳۰۹ هزار و ۹۶۱ واحد رسید و سپس با بیشتر شدن تقاضاهای خرید  پرونده معاملات این هفته در رقم ۳۱۳ هزار و ۰۴۹ واحد بسته شد به این ترتیب میزان تغییرات شاخص نسبت به هفته پیش کمی بیش از چهار درصد کاهش بود.

با افزایش سهم فعالان حقیقی در بازار که نقد شوندگی سهام و امکان معامله حجم زیاد آن را افزایش داده و همینطور رشد نمایان قیمت سهام نسبت به سال‌های قبل، بسیاری از کدهای حقوقی در حال چیدن ثمره سرمایه گذاری های پیشین خود و ارائه گزارشات چشمگیر از شناسایی سود حاصل از فروش سرمایه گذاری‌هاست. از این جمله می توان به لیزینگ صنعت و معدن و اعلام شناسایی ۱۷۲میلیارد ریال سود ناشی از فروش ۱.۴۴ درصد از سهام سرمایه گذاری آتیه دماوند در دو مرحله و همینطور گروه بهمن و شناسایی بیش از ۴۴۴ میلیارد ریال سود از فروش سهام صنایع ریخته گری ایران اشاره کرد.

سرمایه گذاری سبحان نیز در مقابل فروش بیش از ۲۲۰ میلیارد ریال از دارایی‌های مالی خود در شهریورماه و شناسایی ۸۴ میلیارد ریال سود در یک ماه، اقدام به خرید اوراق اسناد خزانه اسلامی و همچنین سرمایه گذاری در صندوق درآمد ثابت کرده است.

در شرکت صنایع ریخته گری عرضه‌های مداوم و صف خرید پیوسته سهام تبدیل به معمایی برای تحلیگران شده است. در شرایطی که گروه بهمن درصد مالکیت مستقیم خود در این شرکت را از بالای ۵۰ درصد در طول ۲۳ روز به کمتر از ۱۵ درصد رسانده است آینده مدیریت این شرکت ۲۸۴ میلیارد تومانی در هاله ای از ابهام قرار گرفته و باید دید آیا در هفته های پیش‌رو گروه مدیریت جدیدی کنترل شرکت را به دست خواهند گرفت یا گروه بهمن مالکیت خود را با افزایش سرمایه پیش رو ترمیم می کند؟ و آیا شرکتی که در سه ماهه به ازای هر سهم تنها ۹ ریال سود داشته و ۴۵۴ میلیارد ریال زیان انباشته دارد با بحران تمام عیار مدیریتی رو به رو می گردد؟!

آیا در اتاق‌های سازمان به چنین مسائلی اندیشیده می شود؟! آیا همگان همه چیزهایی که باید بدانند را می دانند یا از پس پرده هست گفت و گویی؟

گفته می‌شود سهام ریخته گری ایران در بازه یک ماهه شاهد رشد بیش از ۴۵ درصدی بوده است در حالی که از کنفرانس اطلاع‌رسانی آن چیزی جز فریاد ورشکستگی شنیده نمی شود.

سهام بانک ملت که در اوج هیجان پس از چند ماه انتظار هفته گذشته با بیش از ۵۰ درصد رشد قیمت بازگشایی شد این هفته و پس از ارائه اطلاعیه شفاف سازی در تعدیل قیمت رهبری بازار را به دست گرفت و پس از اینکه معاملات روز شنبه را با بیش از ۳۰۰ میلیون سهم صف خرید در نرخ ۶۶۶۱ ریال به پایان رساند تا پایان هفته شاهد نزدیک به ۱۰ درصد افت قیمت بود. مدیریت این بانک در اطلاعیه ای با اعلام اینکه درآمد قابل شناسایی توسط این بانک در اثر دریافت غرامت از خزانه داری انگلیس صرفا ۹۱ میلیون یورو است که براساس نرخ اعلامی بانک مرکزی (هر یورو معادل ۸۵ هزار ریال)  تسعیر شده و به مجموع مبلغ ۷۷۶۵ میلیارد ریال در صورت‌های مالی گزارش می شود. این بانک هیچ توضیحی در خصوص مغایرت رقم شناسایی شده با رقم اعلام شده در رسانه‌های داخل و خارج کشور مبنی بر توافق برای دریافت غرامت یک میلیارد و ۲۰۰ پوندی به جای ادعای خسارت بیش از سه میلیارد پوندی از دولت انگلیس نداد. همین امر موجب شد رئیس کانون سرمایه گذاران نهادی در مطلبی در کانال شخصی خود خواهان شفافیت این موضوع شود. در هر صورت با نا امید شدن سرمایه گذاران از احتمال شناسایی درآمد ناشی از دریافت غرامت هنگفت از دولت انگلیس سهام بانک ملت نیز همچون جو کلی بازار روند نزولی در پیش گرفت. با اینحال اخبار مربوط به افزایش سرمایه از محل تسعیر ارز از سویی و عملکرد قابل توجه بانک در شش ماه سپری شده از سال مالی موجب شده است کماکان این سهم مورد توجه بسیاری از فعالان بازار باشد به نحوی که در پنج روز معاملاتی هفته بیش از ۷۳۲۵ میلیارد ریال از سهام این بانک مورد داد و ستد در بازار قرار گرفت. گزارش فعالیت شش ماهه این بانک نشان از حدود پنج هزار میلیارد تومان تراز مثبت عملیاتی دارد که تقریبا برابر سرمایه ثبتی شرکت است و نوید بخش سودآوری مناسب تا پایان سال نیز می تواند باشد.

حواشی تغییرات دستورالعمل انجام معاملات در بازار پایه این هفته نیز ادامه داشت. این حواشی از یک سو نشانه هایی از جنگ قدرت در رده های مدیریتی و بازیگران کلان را نشان می دهد و از سویی دیگر با برگزاری جلسات بین مدیران فرابورس و تعدادی از معترضان به دستورالعمل جدید عقب نشینی جدی مسئولان از دستورالعمل اعلامی را می توان مشاهده کرد. در مجلس، نماینده مرندوجلفا باب تحقیق و تفحص در خصوص عملکرد سازمان بورس را گشوده و دامنه آن را به مسائلی نظیر پرونده کنتورسازی گسترانده است و با طرح سئوالاتی نظیر اینکه چه کسی در مصاحبه ای به دروغ تصویب قانون صندوق مکانیزه در مجلس را اعلام کرد و یا کدام سایت این خبرها را نشر می داد، چه کارگزارانی در میانه این بازی بودند، چرا نهاد ناظر در اعمال نظارت اهمال داشت و چرا کمیسیون اقتصادی مجلس واکنش مناسبی نشان نداد، میدان بازی را وسعت بخشید.

در صحنه تغییرات دستورالعمل اما، صورتجلسه ای که حاصل نشست تعدادی از معترضان تحت عنوان نمایندگان سهامداران با نمایندگان فرابورس و سازمان بورس بود نشان از پذیرش بخش مهمی از درخواست‌های این افراد بود به نحوی که در عمل چیزی به غیر از دامنه محدود نوسان از دستورالعمل جدید باقی نماند و حتی در خصوص نبود پذیرش سهام بازار پایه به عنوان تضمین اعتبار که پیش از اجرای دستورالعمل نیز وجود داشت، مدیران حاضر در جلسه عقب نشینی کرده و مقرر شد برای سهام بازار پایه نیز ارزش متناسب به عنوان وجه تضمین در نظر گرفته شود.

در این هفته در چهارچوب اصلاحات مدنظر مقامات بانک مرکزی در نظام بانکی، دستورالعمل جدید نحوه تملک سهام بانک‌ها نیز ابلاغ شد. نکات اساسی این دستورالعمل شامل تعیین سقف ۳۳ درصدی برای مالک واحد در مالکیت سهام بانک، لزوم اخذ تأیید بانک مرکزی برای مالکیت سهام بیش از ۱۰ درصد توسط مالک واحد، الزام سهامداران عمده به تعیین تکلیف سهام مازاد بر میزان مجاز تا پایان سال است. همچنین بانک مرکزی از باب ضمانت اجرای این دستورالعمل مواردی نظیر نرخ مالیات ۱۰۰ درصد بر سود توزیع شده مربوط به سهام مازاد بر میزان مجاز، اعطای حق رأی سهام مازاد به وزارت اقتصاد و دارایی و همچنین اختیار ابطال سهام بیش از ۱۰ درصد توسط بانک مرکزی با تصویب هیئت انتظامی را اعلام کرده است. انتظار می رود با اجرای این دستورالعمل به زودی شاهد تغییرات با اهمیت در ساختار سهامداری بانک‌های خصوصی باشیم و همچنین دسترسی به منابع برای فعالان کوچک‌تر اقتصادی شکل مناسب‌تری پیدا کند.

از نکات قابل تأمل در هفته جاری می توان به انتشار کنفرانس اطلاع رسانی شرکت داروسازی زهراوی اشاره کرد. این اطلاعیه در فاصله حدود دو هفته نسبت به اطلاعیه پیشین شرکت با همین عنوان منتشر شده است. وجه تشابه این دو اطلاعیه آن است که با کمترین میزان شفافیت که به تحلیلگران امکان محاسبه سود ناشی از داروها و قراردادهای جدید شرکت را بدهد فضای بازی را برای بازیگران سهم فراهم کرده است. سهام داروسازی زهراوی در فاصله دو ماهه بین ۱۳ مرداد تا ۱۳ مهر ماه سال جاری رشدی بالغ بر ۱۷۲ درصد داشته اما پس از اطلاعیه شفاف سازی اخیر که منتج به معامله بیش از ۵۹ میلیون سهم در روز بازگشایی و در قیمت‌های بالاتر از ۱۰ هزار ریال شد با افت و صف فروش سنگین مواجه شد، به نحوی که در پایان معاملات روز چهارشنبه سهم با بیش از ۲۷ میلیون صف فروش (بیش از یک درصد از کل سهام شرکت) در نرخ ۹۲۱۲ ریال بسته شد. نبود شفافیت حاکم بر معاملات از یک سو و جریان اطلاعات از سوی دیگر، عامل این است که در یک طرف افرادی در طول دو ماه راه صد ساله را طی کرده و افراد دیگر در پنج روز ضرر ۱۶ درصدی تجربه کنند و این همه در سایه اطلاعیه هایی تحت عنوان شفاف سازی و اطلاع رسانی صورت پذیرد.

جا دارد از میهمان جدید بازار سرمایه نیز ذکری شود که در روز چهارشنبه این هفته به جمع شرکت های قابل معامله پیوسته است. شرکت تولیدی فولاد سپید فراب کویر (سهامی عام) -نفس گیری- دومین عرضه اولیه از جنس بخش خصوصی حقیقی در سال جاریست که به قیمت هر سهم ۶۲۵۰ ریال معامله شد و با حضور بیش از ۸۷۲ هزار سرمایه گذار رکورد مشارکت در عرضه اولیه را شکست. مقدم این شرکت را گرامی می داریم و به سهامدران آن خیر مقدم عرض می کنیم.

قابل توجه است که این نوشته حاوی هیچ توصیه ای برای هرگونه تصمیم سرمایه گذاری شامل خرید و فروش نبوده و صرفا بیان رویدادهای مرتبط با بازار سرمایه و نظر شخصی نگارنده است بنابراین مسئولیت هرگونه تصمیم بر عهده سرمایه گذاران خواد بود.

** کارشناس ارشد مدیریت مالی، فعال و تحلیل گر بازار سرمایه و بورس

کد خبر 392792

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.