فساد در کشور سیستماتیک نیست

معاون اول قوه قضاییه با تاکید بر این که امروز در کشور فساد سیستماتیک نیست، تصریح کرد: فساد هست، ولی حتی اگر کم باشد در جمهوری اسلامی بخشیدنی نیست.

به گزارش ایمنا، همایش شورای عالی استان‌ها با حضور حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضائیه در ساختمان قدیم مجلس شورای اسلامی برگزار شد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محسنی‌اژه‌ای در این مراسم اظهار کرد: خداوند بزرگ را به خاطر نعمات مختلف از جمله نعمت جمهوری اسلامی و ولایت فقیه و اینکه زیر چتر اسلام و ولایت فقیه هستیم شکرگزاریم و ضمن تسلیت این ایام امیدوارم که بتوانیم پاسداران خوبی برای خون‌هایی باشیم که از صدر اسلام تا به امروز به ناحق ریخته شده است.

وی بیان کرد: آنچه امروز به دست ما رسیده و از شهدای چهل سال و در طول تاریخ و صدر اسلام شاهد بودیم یا شنیده‌ایم زمینه‌ای را فراهم کرده که بتوانیم در خدمت به مردم تلاش کنیم و سعی نماییم این فرصت را برای خدمت‌رسانی به نظام و اسلام از دست ندهیم.

معاون اول قوه قضائیه گفت: در مکتب اسلام برای حقوق و احترام به آرای مردم و کمک گرفتن از آن‌ها توجه بسیاری شده است و در اسلام حق‌الناس، خدمت به مردم و روحیه تعاون و یاری رساندن به دیگران به خصوص در مورد ضعفا مورد اهتمام قرار دارد. اسلام به اجتماعات ارزش قائل شده، چون توانی که در کارهای عمومی و اجتماعی هست هیچ وقت در کارهای انفرادی وجود ندارد. در قانون اساسی ما که از آموزه‌ها و مباحث اسلامی منبعث شده نسبت به حضور مردم در موضوعات مختلف و به خصوص در سرنوشت خودشان در مشارکت در موضوعات اقتصادی، فرهنگی، سیاسی و اداره جامعه عنایت شده است.

اژه‌ای ادامه داد: یک پای اقتصاد ما این است که امور توسط مردم و تعاونی‌ها اداره شود و همه می‌دانند در همه امور مردم باید با واسطه یا بی‌واسطه شرکت کنند. تجربه نشان می‌دهد هرگاه که مردم و نظرات آن‌ها را در کارها مشارکت دادیم، بسیاری از مشکلات پیش نیامد یا مشکلات پیش آمده با کمک مردم و بسیج عمومی حل شد. کارهایی که با مشارکت مردم حل می‌شود کم هزینه است.

وی گفت: مگر نه اینکه جنگ را یک پایه اصلی در آن اقدامات نظامی و پشتیبانی و بخش دیگر آن حمایت‌های سیاسی، معنوی و مالی مردم اداره کرد.مشاهده کردید که با کمک مردم در میدان و پشت جبهه هشت سال دفاع کردیم و پیروزمندانه یک وجب از خاک‌ کشورمان را از دست ندادیم و در نهایت ثابت شد متجاوز چه کسی است. هرکاری که با مردم و با کمک آنها انجام دادیم کم هزینه و پرفایده پیش رفت و آنجا که خودمان خواستیم انجام بدهیم مقداری نشد یا دیر انجام شد یا پرهزینه بود.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: در جای جای قانون اساسی ما به موضوعات مختلف برای احترام به نظر مردم، تشریک مساعی، اجرای عدالت به صورت گسترده و رفع تبعیض‌های ناروا اشاره شده است. این از افتخارات قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است که از بسیاری از کشورها و گذشتگان در برخی زمینه‌ها جلو هستیم، از جمله در زمینه مشارکت‌ مردم در سرنوشت خود و حل مشکلاتی که پیش می‌آید.

اژهای با اشاره به فتنه‌هایی که در سنوات گذشته پیش آمده بود، گفت: فتنه سال ۸۸ را چگونه دفع کردیم به کمک چه کسانی دفع شد؟ آیا فتنه‌ای که از بیرون سر گرفت و برخی آگاهانه یا غیرآگاهانه در آن شرکت داشتند به غیر از حضور پرشور مردم در خیابان‌ها، دفع شد.

وی افزود: ختم غائله فتنه ۸۸ در نهم دی وقتی انجام شد که مردم به میدان آمدند. یا از سویی در سال‌های اول انقلاب و همزمان با جنگ تحمیلی در داخل کشور گروهک‌های وابسته در نقاط مختلف جنگ‌های داخلی به راه انداختند، در حالی که در آن زمان وزارت اطلاعات قوی و اطلاعات منسجم سپاه را نداشتیم در این دوران بود که مردم جمع شدند و به میدان آمدند و همزمان با یک جنگ داخلی با دشمن خارجی مبارزه کرده و با این جریانات ضد انقلاب در داخل مقابله کردند و موفق شدند.

معاون اول قوه قضائیه تصریح کرد: امروز قانون اساسی و اسلام و مردم هستند و اگر به فکر حقوق مردم و احترام به آن هستیم، باید سعی کنیم از این آموزه‌ها برای حل معضلات کشور استفاده کنیم. ما می‌توانیم به کمک مردم تحریم‌های ظالمانه را دور بزنیم و با هدایت مسئولین و یاری مردم از این مشکلات که به دلیل تحریم‌های ظالمانه به کشور تحمیل شده بگذریم و آن را حل کنیم.

اژه‌ای با تاکید بر اینکه افق را خیلی بالاتر از این می‌بینم ادامه داد: ثابت شد که مردم ایران هوشیار با ذکاوت و وقت‌شناس هستند و استقامت دارند و ثابت کرده‌اند که می‌توانند و این شعار نیست. امروز در برخی از مولفه‌ها و شاخص‌ها، جمهوری اسلامی ایران در رده‌های اول و مهم جهانی قرار گرفته است. در حالی که چهل سال تحریم بودیم امروز نفوذ کلام جمهوری اسلامی ایران بیشتر است و آیا با چهل سال قبل قابل مقایسه است؟ این به خاطر آموزه‌های اسلامی و دینی و تکیه بر مردم و قرار داشتن زیر بیرق مقام معظم رهبری است.

معاون اول قوه قضائیه با تاکید بر دو اصل اطاعت از ولی فقیه و تکیه بر مردم گفت: این دو اصل توانست جمهوری اسلامی ایران را امروز به این عزت و قدرت برساند و همین راه می‌تواند ادامه دهنده تعالی کشور و پشت سر گذاشتن همه مشکلات باشد.

اژه‌ای ضمن اشاره به همایش شورای عالی استان‌ها گفت: شوراها جایگاه بسیار بسیار مهمی در قانون اساسی ما دارند و حقیقتا به این میزان از اهمیتی که در قانون اساسی برای شوراها قائل شده، عنایت نداشته‌اید.

وی ادامه داد: در آغاز این جلسه به برنامه سوم و چهارم و موارد دیگر اشاره شد، مهم ترین عاملی که هر دستگاه و نهادی را در جهت موثر واقع شدن آن، تحکیم جایگاه آن و توسعه و پیشرفت قرار می‌دهد کارکرد آن نهاد است و باید ببینیم که اگر شوراها در جایگاهی که قانون اساسی تعریف کرده نیستند منشا آن خودمان یا دیگران یا هر دو است.

معاون اول قوه قضائیه تاکید کرد: برخی قوانین، جایگاه شوراها را تقویت کرده یا تضعیف می‌کند شما حتما این آسیب‌شناسی را کرده‌اید، کارکرد هر دستگاه مهم‌ترین عامل برای تثبیت، تقویت، توسعه و تضعیف آن است و اگر معتقد هستیم این نهاد در آن جایگاهی در قانون اساسی به آن اشاره شده قرار ندارد باید این موضوع را در عملکرد خودمان جستجو کنیم.

اژهای تصریح کرد: یکی از مسائلی که در برنامه تحول، قوه قضاییه به آن اهتمام دارد این است که ما بسیاری از امور را به شورای حل اختلاف واگذار کنیم و این شورا را آسیب‌شناسی و اصلاح نماییم. خوشحال می‌شویم که از ظرفیت شوراها برای حل بسیاری از امور استفاده کنیم؛ چرا که برکتی که در صلح و سازش وجود دارد در برخی رسیدگی‌های قانونی چه بسا که نباشد. از این موضوع استقبال می‌کنیم و حتما می‌خواهیم جلسه‌های متعددی با شوراها و شهرداری‌ها بگذاریم و از ظرفیت آن برای آنچه که امروز در قوه قضاییه به دنبال آن هستیم استفاده کرده ببینیم کارکردها اشکالی دارد یا خیر.

وی گفت‌: درباره ارتباط ما در قوه قضاییه نسبت به شوراها و شهرداری‌ها باید بگویم چند آسیب از اول انقلاب تا به حال در شوراها و شهرداری‌ها می‌بینم که قدری به جایگاه شوراها لطمه زده است یکی از آن‌ها بودجه است.

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه برای اداره شهر نیاز به بودجه داریم، گفت: آیا بودجه به هر شکلی و کیفیتی و از هر راهی باید تامین شود؟ که پاسخ خیر است و اگر پول و درآمدزایی برای ما اصل شد، آسیب می‌رساند. البته در اداره شهر بودجه مورد نیاز است، اما از چه راه‌هایی و به چه طرقی. یک زمانی در تهران شایع شده بود پول بده در هر منطقه‌ای هر چه می‌خواهی بساز، که این‌ها آسیب می‌رساند.

اژه‌ای تصریح کرد: شاید بودجه بیشتر بتواند خدمات عمرانی را بهتر انجام دهد؛ اما اگر بیشتر شد می‌تواند زیر پای فرد را خالی کند و آسیب برساند. نکته دیگری که در پرونده‌ها نیز به آن برمی خوریم این است که برخی از قوانین شهرداری و شوراها متعلق به سال‌های گذشته است که ما باید کمک کنیم، قوانین متناسب با زمان را دنبال و قانون جدید وضع کنیم. یکی دیگر از آسیب‌ها که باید مورد توجه قرار گیرد در خصوص اختلافاتی است که متاسفانه برخی اوقات پیش میآید. در برخی از مقاطع اختلافات سنگینی بود و این اختلافات هرکجا باشد بد است.  

وی تصریح کرد: در برخی از مقاطع اختلافات شوراها بالا گرفت و رسانه‌ای شد که بحمداله اکنون اینگونه نیست. اصلا اختلافی مخصوصا در این دوره حداقل بنده چیزی نشنیدم که رسانه‌ای شود و شورا و شهرداری با هم اختلاف داشته باشد، ولی در مقاطعی این اختلافات بود که رفع شد و باید به جد به دنبال این باشیم که دوباره تکرار نشود.

معاون اول قوه قضائیه ادامه داد: مردم انتخاب می‌کنند که چه کسی عضو شورا باشد، ولی کسی که می‌خواهد شهر تهران، اصفهان، شیراز، مشهد و کلانشهرها را اداره کند باید از یک آگاهی، تجربه و سنخیت با اداره شهر و یک موضوعاتی برخوردار باشد. اگر این موضوع نباشد چگونه می‌شود کلانشهر را اداره کرد و در شورا که می‌خواهند شهردار را انتخاب کنند باز همینطور. یکی دیگر از آسیب‌ها این است که گاهی وقت‌ها که البته در برخی از مقاطع ممکن است زیاد نباشد، ولی وجود داشته است این است که از امکانات و جایگاه شورا در جهت رسیدن به مقاصد دیگری استفاده شود که این آسیب است.

اژه‌ای با اشاره به وظایف دستگاه‌ها در قبال مبارزه با فساد تاکید کرد: به عنوان کسی که چهل سال یکی از کارهای مستقیمم مبارزه با فساد بوده است باید بگویم برخلاف آنچه که امروز می‌گویند همه فاسد هستند، این خلاف است. بنده نمی‌خواهم بی وجه دفاع کنم؛ اما واقعیت را بیان می‌کنم. متاسفانه گاهی اوقات خود ما و زبان خیلی از افراد خود ما هم کمک می‌کنیم به آن احساسی که امروز متاسفانه بعضا افراد غافل و دشمن در جامعه به وجود آورده که همه فاسد هستند، ولی اینگونه نیست. اکثر قریب به اتفاق مدیران ما پاک هستند، البته برخی برای پیشبرد کارهایشان دست به اقداماتی می‌زنند که نادرست است و مطابق با قانون نیست.

وی با تاکید براینکه امروز در کشور جمهوری اسلامی فساد سیستماتیک نیست، تصریح کرد: فساد هست، ولی حتی اگر کم باشد در جمهوری اسلامی بخشیدنی نیست. ما در نظام جمهوری اسلامی هستیم و به عنوان مدیر این نظام خدمت می‌کنیم، هیچ نوع فسادی از هیچ کسی پذیرفته نیست و نباید در کشور جمهوری اسلامی فساد باشد و کم آن هم خیلی زیاد است. هر دستگاهی خودش باید با فساد برخورد کند و نگذارد به دستگاه دیگر و قوه قضاییه برسد.

معاون اول قوه قضایئیه با بیان اینکه آیا شهرداری حراست و بازرسی و نظارت دارد یا خیر، بیان داشت: چرا باید چه در شهرداری و چه در هر دستگاه دیگری بگذاریم کار به جایی دیگر برسد، حراست برای چه در هر دستگاهی تعبیه شده و کلی بودجه، نیرو و امکانات برای آن در نظر گرفته شده است.

اژه‌ای با تاکید بر لزوم آسیب شناسی در عملکرد حراست‌ها، افزود: باید آسیبب شناسی صورت گیرد که حراست‌ها در این سال‌ها و در این دو دهه اخیر چه کاری انجام داده‌اند. چرا متوجه برخی از مسائل نشده‌اند. اگر حراست‌ها و بازرسی‌ها و نظارت‌های داخلی بیشتر باشد این موضوعات به دستگاه قضایی منتقل نمی‌شود.

منبع: میزان

کد خبر 392782

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.