درخشش قیمت جهانی طلا/ وصال زاینده رود و تالاب گاوخونی

هفته‌ای که گذشت با اخبار و رویدادهای مهم اقتصادی همراه بود؛ از جمله مهمترین آنها افزایش ۱۵ درصدی حقوق کارکنان دولت در سال ۹۹، حل مشکلات استرداد مالیات ارزش افزوده در قبال بازگشت ارز، موافقت بورس با افزایش ۵۱ هزار میلیاردی سرمایه نفت اصفهان و افت ۱۰ پله ای رتبه رقابت پذیری ایران است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، در آخرین روز هفته ای که گذشت قیمت طلا در بازارهای جهانی به بالاترین سطح خود در یک هفته اخیر رسید. کاهش امیدواری ها درباره پیشرفت مذاکرات تجاری آمریکا و چین موجب شد تا شاخص سهام در بازارهای بین المللی با کاهش روبرو شده و این مسئله در نهایت به نفع قیمت جهانی طلا شود.

یک نشریه چینی در همین ارتباط فاش کرد که "مذاکرات آمریکا و چین در روزهای دوشنبه و سه شنبه در واشنگتن برای حل و فصل اختلافات تجاری، هیچ پیشرفتی نداشته و هیئت چینی روز پنجشنبه خاک آمریکا را ترک می کند."

در آستانه مذاکرات تجاری، دولت آمریکا برخی از استارتاپ‌های هوش مصنوعی چین را به فهرست سیاه و تحریم خود اضافه کرده است.

** زاینده رود:

  • روز شنبه - ۱۳ مهرماه - معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با بیان اینکه مخزن سد زاینده‌رود به ۴۵۴ میلیون مترمکعب رسیده است، گفت: خروجی این سد از روز گذشته کاهش یافته، اما بسته نشده است.
  • کشاورزان و حق آبه داران شرق و غرب استان اصفهان  دوشنبه - ۱۵ مهرماه - در اعتراض به طرح‌های برداشت آب جدید از زاینده رود به ویژه پروژه بن – بروجن و برگرداندن خط مرزی دو استان اصفهان و چهارمحال به خط مرزی قبل از سال ۱۳۷۰ در محل سد تنظیمی زاینده رود، تجمع کردند.

در همین ارتباط حسین محمدرضایی، عضو هیئت مدیره نظام صنفی کشاورزان شهرستان اصفهان به خبرنگار ایمنا گفت: به تازگی پیمانکار پروژه بن- بروجن برای ادامه این طرح و اجرای پروژه در استان اصفهان اقدام به برداشتن فنس کشی های محدوده این طرح کرده است. در حالی که پروژه بن بروجن با اعتراض نمایندگان و کشاورزان استان اصفهان از سال گذشته در این استان متوقف شده بود.

وی با بیان اینکه زاینده رود قربانی سوء مدیریت و حسادت های بیجا شده است، اعلام کرد: خواسته و اعتراض این جمع عظیم از کشاورزان و مردم اصفهان متوقف کردن بارگذاری جدید بر حوضه زاینده رود است زیرا این طرح ها مغایر با مصالح عمومی کشور و همچنین مغایر با مصوبات ۹ ماده ای شورای عالی آب برای احیای این حوضه آبریز است.

  • معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای استان اصفهان، نیز روز چهارشنبه - ۱۶ مهرماه - گفت: صبح امروز زاینده رود به ورودی تالاب بین المللی گاو خونی رسید، میزان آبی که از سد رودشت خارج می شود در حال حاضر حدود ۱۱ مترمکعب بر ثانیه است، پس از باران و سیلاب ابتدای سال ۱۳۹۸، این دومین مرتبه است که آب به تالاب بین المللی گاوخونی رسیده است.

** خدمات برای اربعین حسینی:

  • مدیر کل راه آهن منطقه اصفهان گفت: نخستین قطار زائران اربعین از اصفهان امروز بعد از ظهر حرکت کرد و بر اساس برنامه ریزی های انجام شده بیش از دو هزار نفر از زائران اصفهانی در این ایام از طریق خطوط ریلی به استان کرمانشاه منتقل می شوند.
  • در راستای ارائه خدمات ارتباطی ویژه به زائران اربعین، همراه اول و ایرانسل تعرفه رومینگ بین الملل خود در عراق را اعلام کردند، همراه اول امروز اعلام کرد که به منظور رفاه حال زائران اربعین حسینی، تعرفه تماس رومینگ بین‌الملل شامل «مکالمه»، «پیامک» و «اینترنت همراه» مشترکان خود در عراق را کاهش داده است.
  • ایرانسل اعلام کرده  است که از ۱۶ تا ۳۰ مهرماه علاوه بر۱۰ مگابایت اینترنت روزانه‌ای که به رایگان برای مشترکان ایرانسل قابل فعال‌سازی است، پنج بسته اینترنت هفتگی از ۷۵ مگابایت تا یک گیگابایت (۱۰۲۴ مگابایت) در نظر گرفته شده است تا زائران اربعین بتوانند به انتخاب خود از آن‌ها استفاده کنند
  • وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نام مراکزی که در پیاده روی اربعین مجهز به سرویس وای فای رایگان است را اعلام کرد.
  • معاون مسافری شرکت راه‌آهن ظرفیت‌های خالی قطارهای ویژه اربعین بر اساس آخرین آمار بدست آمده را اعلام کرد، بر این اساس ظرفیت قطارهای مسیر راه‌آهن جنوب تا بیست و چهارم در مسیر راه‌آهن کرمانشاه تا بیست و یکم و برای ایام بازگشت نیز از بیست و سوم تا بیست و نهم مهرماه تکمیل شده است. از بیست و دوم مهرماه به بعد در مسیر تهران- کرمانشاه و در مسیر همدان برای باقی ایام به غیر از تاریخ‌های فوق‌الذکر ظرفیت خالی تا این لحظه وجود دارد و زائران می‌توانند از طریق مراکز فروش و سایت‌های مجاز نسبت به تهیه بلیت اقدام کنند.

دیگر اخبار مهم اقتصادی به شرح زیر است:

** سازمان تجارت جهانی زنگ خطر را به صدا درآورد، این سازمان شدیداً هشدار می‌دهد که تنش‌های تجاری در حال صدمه زدن به اقتصاد جهانی به طرقی هستند که از زمان بحران جهانی یعنی یک دهۀ گذشته تاکنون مشاهده نشده است.

** مجمع جهانی اقتصاد اعلام کرد: رتبه رقابت‌پذیری ایران نسبت به سال گذشته ۱۰ پله سقوط کرده و در میان ۱۴۱ کشور به ۹۹ رسیده است.

** رئیس سازمان برنامه و بودجه با اشاره به اینکه به طور متوسط حدود ۱۵ درصد حقوق کارکنان دولت را در سال ۱۳۹۹ افزایش می‌دهیم گفت: البته این موضوع نیاز به تایید دولت و سپس تصویب مجلس دارد، اما با همه اوصاف این رقم به صورت متوسط است و برای حقوق‌های پایین این افزایش از ۲۰ درصد نیز بالاتر خواهد رفت.

** مدیرکل غله و خدمات بازرگانی استان اصفهان با اشاره به خرید ۸۳ هزار تن گندم توسط مراکز خرید شرکت و ۷۰ هزارتن توسط کارخانجات آردسازی، از تأمین نیاز مصرفی گندم اصفهان از ۹ استان خبر داد.

** کارشناس زیتون سازمان جهاد کشاورزی استان اصفهان گفت: بهبود وضعیت بارندگی زمستانه در سال گذشته و به تبع آن کاهش اثرات خشکسالی موجب افزایش ۱۵ درصدی میزان تولید زیتون در انواع مختلف زرد و روغنی، نسبت به سال قبل شده است.

** مدیرعامل شرکت توانیر با تاکید بر اینکه با حذف قبوض کاغذی هیچگونه تغییری در نحوه محاسبه و تعرفه برق مشترکان رخ نداده است، گفت: با اجرای این برنامه تنها قبوض پیامکی و الکترونیکی جایگزین قبوض کاغذی شده و هیچ تغییری در نحوه محاسبه قبض و یا نرخ‌ها اتفاق نیفتاده است.

** معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان اینکه در صنعت ساختمان تا حدودی عقب ماندگی وجود دارد، گفت: تاکید وزارت مسکن سابق و راه و شهرسازی کنونی در ۱۲ سال گذشته حرکت به سمت ساختمان سازی صنعتی بوده است.

** مدیر عامل شرکت پالایش نفت اصفهان از موافقت سازمان بورس اوراق بهادار با افزایش ۵۱ هزار میلیارد ریالی سرمایه شرکت پالایش نفت اصفهان خبر داد.

** مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران با اشاره به روند تکمیل زیرساخت‌های ایرتاکسی با هماهنگی وزارت راه و سازمان هواپیمایی، گفت: فعلا امکان پرواز ایرتاکسی به فرودگاه‌های پرتردد وجود ندارد.

** اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران اعلام کرد:‏ دولت با بخش خصوصی سالم هیچ زاویه‌ای ندارد و از آن حمایت می‌کند زیرا بخش خصوصی قانونمند می‌تواند ایران را در مسیر توسعه قرار دهد.

** کارشناس مدیریت باغبانی سازمان جهادکشاورزی استان اصفهان گفت: حدود ۸۰ واحد پرورش قارچ در اصفهان وجود دارد که ۷۰ واحد از آن فعال است و قارچ های دکمه ای تولید می کنند زیرا بیشترین مصرف استان این نوع از قارچ است.

** مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان اصفهان گفت: محدودیتی در معرفی افراد برای دریافت تسهیلات بافت‌های فرسوده نداریم و هرچند نفر واجد شرایط مراجعه کنند به آنها پرداخت می شود.

** رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران با گلایه از نحوه صدور ویزا از سوی سفارت آلمان برای فعالان اقتصادی گفت:‏ تسهیل در رفت و آمد فعالان اقتصادی، اولین شرط توسعه همکاری کشورها محسوب می‌شود.

**  دبیر انجمن صنفی دفاتر سفری استان تهران گفت: از آنجایی که بیشتر قیمت تور مسافرتی به پرواز و هتل آن است، باتوجه به نرخ دلار تمام سفرهای خارجی افزایش حداقل سه برابری داشته است.

** مدیرعامل بانک‌ مسکن در خصوص تمهیدات این بانک برای اجرای طرح اقدام ملی مسکن، گفت: تسهیلات ۲۴۰ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی از سوی بانک مسکن تامین و پرداخت می‌شود.

** رئیس کل بانک مرکزی گفت: گزارش پژوهشکده پولی وبانکی و بررسی ها نشان می دهد؛ از ابتدای سال ۹۸ روند رشد منفی صنعتی، به طور ماهانه کاهنده بوده و در شهریور ماه مثبت شده است.

** رییس سازمان انرژی اتمی از راه‌اندازی قسمت سنگین رآکتور آب اراک حدودا تا سه هفته آینده خبر داد.

** سخنگوی صنعت برق کشور گفت: برق به هیچ عنوان گران نشده و فقط صورت صدور قبض از حالت کاغذی و با همان جزئیات شناسه‌ها به الکترونیکی تغییر یافته است.

** وزیر راه و شهرسازی گفت: باید عقب‌ماندگی‌های تکمیل مسکن مهر و همچنین احداث واحدهای مسکونی طرح اقدام ملی جبران شود.

** وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: بیش از ۵۰۰ میلیارد تومان برای تولید نخ چادر مشکی سرمایه گذاری شده است.

** مدیرکل گمرکات استان اصفهان از ارائه تسهیلاتی همچون کمک به واحدهای تولیدی برای ترخیص بموقع و آسان کالاهای مورد نیاز آنها بویژه مواد اولیه خطوط تولید خبر داد.

** رئیس اتاق اصناف اصفهان گفت: افزایش قیمت نان در نانوایی های اصفهان قانونی و بر اساس مصوبه تنظیم بازار کشور و اصفهان است.

** معاون بازآفرینی شهری و مسکن اداره کل راه و شهرسازی استان اصفهان با بیان این که بودجه طرح بازآفرینی شهری تاکنون برای این استان تامین نشده است، گفت: برای توانمندسازی محله‌های اصفهان به مشارکت همه دستگاه‌های دولتی نیاز است و تنها وظیفه اداره راه و شهرسازی نیست.

کد خبر 392773

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عباس IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۹
    0 0
    زاینده رود ما را به ناحق از روی حسادت گرفتند و هیچ مدیری نتونسته این مشکل را حل کنه ما که تو کشور خودمون نمی تونیم عدالتا بر قرار کنیم چطور ادعای عدالت و دمکراسی جهانی داریم خنده دار نیست