۱۸ مهر ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۰
شهر شاد برای پیر و جوان

یکی از مولفه‌های شهرهای دوستدار سالمندان، وجود امکانات رفاهی تفریحی متعدد و مناسب برای افراد با سنین مختلف است؛ در این شهرها امکان فعالیت و مشارکت سالمندان در اجتماعات مختلف وجود دارد و از همه مهمتر، رعایت حقوق آنان و احترام گذاشتن افراد و جامعه به آنان است.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، مدرن‌ترین و سالم‌ترین جوامع شهری با برنامه‌ریزی‌های حساب شده، ارائه امکانات و سرویس دهی مناسب به سالمندان را در راس برنامه‌های خود قرار می‌دهند. در این جوامع سالمندان از حقوقی برابر با دیگر اقشار جامعه برخوردار هستند. از این رو، چه بسا سالمندانی که نسبت به جوانان شادی و نشاط بیشتری را در وجود خود احساس می‌کنند.

یکی از مولفه‌های شهرهای دوستدار سالمندان، وجود امکانات رفاهی تفریحی متعدد و مناسب برای افراد با سنین مختلف است. در این شهرها امکان فعالیت و مشارکت سالمندان در اجتماعات مختلف وجود دارد و از همه مهمتر، رعایت حقوق آن‌ها و احترام گذاشتن افراد و جامعه به آنان است. جوامع دوستدار سالمندان با وجود اینکه درصد بالایی از جمعیتشان را سالمندان تشکیل می‌دهد، جوامعی شاد و پرانرژی هستند. برای مثال کشور دانمارک با وجود سالمندان بسیار، شادترین کشور جهان شناخته شده است.

بعضی معتقد هستند که شادی و آرامش این روزها مهم‌ترین فاکتور بقای انسانها در این دنیای پر هرج و مرج است. برخی جوامع این مهم را درک کرده اند و با روش‌های مختلف به شادی شهروندانشان اهمیت می‌دهند. مطالعه و آگاهی راهکارهایی که سالمندان و شهروندان دانمارکی را به شادترین مردم زمین تبدیل کرده، می‌تواند گره گشایی باشد برای جوامعی که این روزها آمار روزافزون افسردگی و ناامیدی گریبانگیر آنهاست. در ادامه مطلب با دو راهکار ساده اما کاربردی دانمارکی‌ها در جهت افزایش شادی و آرامش آشنا می‌شویم:

دوچرخه سواران، شهروندان درجه یک کپنهاگ

درحالی که در بعضی کشورهای جهان هنوز هم با دوچرخه سواران به عنوان شهروندان درجه دو برخورد می‌شود، در کپنهاگ وضعیت به گونه ای دیگر است. در این شهر دولت قوانین بسیاری در حمایت از شهروندان تصویب و عملی کرده است. مسیرهای ویژه دوچرخه سواران، پیست‌ها و اماکن مختص آن‌ها، امکان حمل و نقل دوچرخه‌ها با وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس، مترو و قطار و بسیاری از ویژگی‌های دیگر این شهر را به بهشت دوچرخه سواران روی زمین تبدیل کرده است.

به همین دلیل در شهر کپنهاگ تعداد دوچرخه‌ها بیشتر از اتومبیل‌ها است و تمام افراد اعم از زن و مرد، پیرو و جوان نه تنها برای تفریح بلکه برای انجام امور روزانه خود از دوچرخه استفاده می‌کنند. حتی تعداد افرادی که روزانه با دوچرخه به محل کار خود می‌روند از کسانی که از خودروی شخصی استفاده می‌کنند بیشتر است. به عبارتی دوچرخه سواری نه تنها برای جوانان بلکه برای سالمندان این شهر تفریحی محبوب و همچنین وسیله ای برای سفرهای کوتاه و رفتن به محل کار محسوب می‌شود.

معجزه رنگ‌ها در ساختمان‌های شهر

بعضی بر این اعتقاد هستند که کپنهاگ آرامترین پایتخت در منطقه اسکاندیناوی است. این شهر از آرامش خاصی برخوردار است که می‌توان ریشه آن را در فرهنگ و نگرش مردمانش به زندگی یافت. آنها معتقدند که می توان با کوچکترین دلخوشی‌ها هم شاد بود، با پوشیدن جوراب پشمی در یک زمستان سرد، یک نوشیدنی گرم و یا هم‌صحبتی با دوستان و عزیزان. شاید نگاه زیبای آن‌ها به زندگی از معماری و طراحی ساختمان‌های شهرشان نشات گرفته و یا شاید هم ساختمان‌های رنگی در این شهر محصول چنین افکار عمیقی است!

در هر حال ساختمان‌های رنگی و انعکاس آنها در آب تصویری بسیار رویایی را در این شهر ایجاد می‌کند، تصویری که بسیاری از مردم دنیا تصور می‌کنند تنها در نقاشی‌ها می‌توان یافت. گرچه در بسیاری کشورهای اروپایی، دوچرخه سواری به یک فرهنگ همگانی تبدیل شده است اما کمتر کشوری را می‌توان یافت که برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات شهری در آن در مرتبه اول برای رفاه و آسایش دوچرخه سواران باشد و اتومبیل در جایگاه دوم قرار بگیرد. همچنین اهمیت دادن به ظاهر و رنگ ساختمان‌ها از دیگر مواردیست که علاوه بر زیبایی شهر در داشتن روحیه شاد شهروندان بسیار تاثیرگذار است.

کد خبر 392767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.