خانه و میراث پدری را گم نکنیم

یک عضو شورای شهر تهران از بی‌توجهی شهرداری تهران به خانه‌های سید عبدالله بهبهانی و شیخ فضل‌الله نوری گلایه کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، احمد مسجد جامعی با انتشار یک پست در صفحه اینستاگرام خود نوشت:

"خانه و میراث پدری را گم نکنیم"

خانه های سید عبداله بهبهانی و شیخ فضل اله نوری در انتظار اقدام شهرداری.

در مراسم تجلیل از حافظان بناهای تاریخی تهران در منطقه ۱۲ در جمع معماران، شهرسازان و مدیران شهری گفتم: مشکل این منطقه خالی شدن آن از زندگی است به نحوی که در بخش‌هایی زندگی جریان پیدا نمی‌ کند، لبه ها در تجارت و خدمات فعال است ولی وقتی به عمق می رویم خانه‌ ها به انبار، خوابگاه و مسافرخانه تبدیل شده است و ساختن یکی دو مکان جدید یا بازسازی برخی خانه های تاریخی به تنهایی کافی نیست.

این مراسم در خانه مدرس برگزار شد و به همین مناسبت از یک عبارت تاریخی مدرس یاد کردم و گفتم: «بلدیه استبداد در برابر بلدیه مشروطه». این تعبیر را مدرس زمانی بکار گرفت که عوامل رضاخان کم کم بر امور شهری مسلط می شدند و سال ها گذشت تا همه ببینند و به معنای این حرف پی ببرند؛ زمانی که قانون بلدیه انتخاب شهردار را از نمایندگان مردم گرفت.

در شهر تهران باید نمونه هایی از خانه های پدری و نیاکان اعم از سیاستمدار و بازرگان و مراجع ماندگار باشد تا با سبک معماری و شیوه زندگی آنها بیشتر آشنا شویم و به قول قدما «خانه و میراث پدری را گم نکنیم». در دو دوره پیشتر شورای شهر مصوبه ای داشتیم که خانه سید عبدالله بهبهانی در سرپولک تملک و بازسازی گردد و در اختیار شهر قرار گیرد. در سال اول شورای پیش که ریاست شورا را عهده دار بودم تصویب شد که خانه‌ های سید حسن مدرس و شیخ فضل اله نوری تملک و حفظ و بهره برداری شود. در آن دوره شهرداری اقدامی نکرد. ولی خانه مدرس به همت بخش خصوصی تملک و بازسازی شد و اکنون یک پایگاه میراثی و قرآنی است اما متأسفانه درباره خانه های سید عبدالله بهبهانی و شیخ فضل‌الله نوری شهرداری اقدامی نکرده نه آن دوره ها و نه پس از آن. هر سه بنا در منطقه ۱۲ واقع شده، امسال درباره اجرای هر دو مصوبه پیشین تذکر دادم و اکنون نیز از شهردار محترم می خواهم توفیقی را که دیگران از دست دادند ایشان درک کنند.

عودلاجان در واقع برگرفته از «او» به معنای آب است به قرینه سرچشمه که در کنار آن قرار دارد و امیدوارم قلب تهران یعنی همین منطقه ۱۲، همچنان سرچشمه بالندگی باشد"

کد خبر 392753

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.