کارگاه‌های غیر مجاز؛ زالوهایی به جان مجازها

عضو هیئت رییسه صنف نان‌های حجیم و نیمه حجیم استان اصفهان گفت: مرکز بهداشت محیط و سازمان صنعت و معدن باید گشت‌های بازرسی خود را افزایش دهند تا از فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز تا حدود زیادی جلوگیری شود چراکه این کارگاه‌ها مانند زالو دست‌وپای تولیدکنندگان مجاز را بسته‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، محمد قجاوند امروز (چهارشنبه) در نشست خبری «بررسی مشکلات و چالش‌های سیب سلامت برای تولیدکننده‌ها و عدم حمایت از تولیدکنندگان بخش خصوصی در سال رونق تولید» اظهار کرد: در استان اصفهان حدود ۲۵۰ کارگاه فعال و بهداشتی صنف نان‌های حجیم و نیم حجیم فعالیت می‌کنند و به صورت استانی مداوم رصد می‌شوند.

وی با بیان اینکه حدود ۷۰۰ کارگاه زیرزمینی و غیرمجاز پخت دونات، شیرینی و باقلوا در استان اصفهان وجود دارد که حدود ۲۱۰ کارگاه فقط در شهر سین فعالیت دارد، افزود: متاسفانه مرکز بهداشت محیط و سازمان صنعت‌ومعدن در جمع‌آوری کارگاه‌های غیر مجاز  کوتاهی می‌کنند.

عضو هیئت رییسه اتحادیه نان‌های حجیم و نیمه حجیم استان اصفهان ادامه داد: بعضی از توجیهات در خصوص این کوتاهی به خاطر ترس از افزایش بیکاری است، البته نباید فراموش شود که اشتغال یعنی تولید خوب و سالم پس باید از افرادی که مجوز و سیب سلامت می‌گیرند حمایت شود.

وی با بیان اینکه  مرکز بهداشت محیط و سازمان صنعت و معدن گشت‌های بازرسی خود را افزایش دهند تا از فعالیت کارگاه‌های غیرمجاز تا حدود زیادی جلوگیری شود چراکه این کارگاه‌ها مانند زالو دست‌وپای تولیدکنندگان مجاز را بسته‌اند، اضافه کرد: کارگاه غیر مجاز هزینه‌هایی مانند بیمه، هزینه آزمایشگاه، مسئول فنی، مالیات و هزاران هزینه جانبی دیگر را ندارند و محصول را با قیمت متفاوت‌تری به بازار عرضه می‌کنند.

قجاوند با تاکید بر اینکه مردم باید با هوشیاری خرید کنند، خاطرنشان کرد: مصرف‌کننده باید با آگاهی از شناسه تولید، سیب سلامت و سایر مجوزهای بهداشتی محصول را خریداری کند و به فکر سلامت خود باشد، البته منظور کارگاه‌های صنفی که محصول خود را تولید می‌کنند و در محل به فروش می‌رسانند، نیست چرا که آن‌ها مجوز دارند، منظور کارگاه‌های غیرمجاز است که هیچ مجوزی از ارگان‌های ذی‌ربط ندارند.

وی خاطرنشان کرد: در کارگاه‌های مجاز صنف نان‌های حجیم و نیمه حجیم افراد خبره‌ای و با کارت بهداشت فعالیت دارند، اما در کارگاه غیر مجاز علاوه بر محیط غیر بهداشتی و کثیف با مواد غیر سالم و مضر در حال تولید نان و دونات هستند.

نیازمند حمایت کلان هستیم

علی اسماعیلی، عضو انجمن صنفی مسئولان فنی صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی استان اصفهان در ادامه این نشست اظهار کرد: نداشتن اطلاع از برخی مسائل بهداشتی باعث می‌شود، در صورت برخورد ارگان‌های ذی‌ربط با کارگاه‌های تولیدی غیرمجاز در صنف نان‌های حجیم و نیمه حجیم با حجمه‌هایی از طرف برخی دیگر که می‌گویند" اشتغال کم می‌شود، آماربیکاری افزایش می‌یابد و..."  مواجه می‌شوند، حمایت تمام ارگان‌های مسئول نیاز است تا برخورد با غیرمجازها درسطح کلان اتفاق بیافتد.

وی ادامه داد: استاندار باید با جدیت بر شناسه و پروانه ساخت سیستم توزیع تمام واحدها نظارت داشته باشد، چراکه داشتن سیب سلامت به این معنا است که یک مسئول فنی متعهد، مواد اولیه، محصول و ... را کنترل می‌کند و نظارت‌ بر آن واحد صنفی وجود دارد و تولید مطمئنی در حال انجام است، اما به دلیل نداشتن نظارت و برخورد کافی با کارگاه‌های غیرمجاز سایر کارگاه‌های مجاز هم معترض می‌شوند که داشتن شناسه با وجود هزینه‌هایی مانند هزینه‌های مسئول فنی، آزمایشگاه و ... نه نتها باری از دوش تولیدکننده برنمی‌دارد بلکه اوضاع را بدتر نیز خواهد کرد.

این عضو انجمن صنفی مسئولان فنی صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی استان اصفهان اضافه کرد: شرایط ایده‌آل نیست و پایش باید مدام در حال اجرا باشد، اگر معتقدیم که باید کنترل بر روی تولید و تولید کننده وجود داشته باشد، پس قطار خارج شده از ریل را برگردانیم و شرایط را ایده‌آل کنیم.

وی با ابراز گلایه از محول کردن مسئولیت‌ها و اجرای نظارت از سوی بهداشت محیط و غذا و دارو به یکدیگر تصریح کرد: این دو سازمان باید در یک جهت حرکت کنند؛ نان یکی از اصلی‌ترین غذاها است و بیش از ۶۰ درصد کالری روزانه، نیمی از آهن و ۳۰ درصد کلسیم را از طریق نان و محصولات آردی دریافت می‌کنیم و سلامت در تولید و توزیع آن بسیار اهمیت دارد.

مافیای دونات در اصفهان بی تقصیر نیستند

آرش ادهمی، نخستین تولیدکننده دونات با سیب سلامت و بدون مواد نگه‌دارنده در ادامه افزود: در سال ۹۷ با گرفتن پروانه کسب و مجوز آغاز به کار کردیم، اما بعد از ۹ ماه هنوز نتوانسته ایم حتی به یک آبمیوه فروشی محصولی را که با رعایت تمام نکات بهداشتی و سالم تولید می‌کنیم را بفروشیم، چرا که دونات‌های غیربهداشتی برای آنها حاشیه سود بیشتری دارد و سلامت برای برخی فروشندگان مهم نیست.

وی تصریح کرد: مافیای پخش دونات هم بی‌تقصیر نیستند و اجازه نمی‌دهند حتی به آبمیوه فروشی‌ها دونات مجانی برای فروش بدهیم، کارگاه‌های غیرمجاز علاوه بر دونات، گوشفیل، کیک یزدی و باقلوا هم تولید می‌کنند و خیابان‌های اصفهان را بین خود تقسیم کرده‌اند و اجازه کار به کسی نمی‌دهند.

این تولید کننده ادامه داد: باوجود اینکه امروز ظرفیت دستگاه‌های تولید دونات در کارگاه ما روزانه حدود ۱۵ هزار قطعه دونات است، اما بعد از دو ماه با چالشی به اسم دونات‌های فله‌ای روبرو شده‌ایم‌ و نتوانسته‌ایم با آن رقابت کنیم، چرا که قیمت تمام شده دونات‌های غیربهداشتی به علت نداشتن فضای بهداشتی و استفاده مواد اولیه نامرغوب حدود ۴۰ درصد کمتر از محصول تولیدی سالم است و بعد از پیگیری‌های بسیار در ارگان‌های ذی‌ربط که نتیجه‌ای نیز نداشت.

کد خبر 392727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.