باید مشخص شود امضای رئیس جمهور سابق پای مصوبه حصر است یا نه

تحولات امروز، فعالیت و اظهار نظر چهره‌های سیاسی در خصوص اتفاقات جاری کشور را در بسته خبری سیاسی امروز ایمنا دنبال کنید.

خبرگزاری ایمنا، در بسته سیاسی خود به ارائه گزیده اخبار منتشر شده طی بیست و چهار ساعت گذشته می پردازد:

پشت پرده تلاش آمریکا برای بازگشت به میز مذاکره با ایران از نگاه معصومه ابتکار 

معصومه ابتکار درباره سفر اخیر رئیس جمهور به سازمان ملل و دستاوردهای این سفر گفت: سفر اخیر رئیس‌جمهور به سازمان ملل در حالی انجام شد که دولت در این دوره در مقایسه با ادوار قبل در فشار حداکثری از سوی دولت آمریکا قرار داشت به طوریکه علاوه بر اعمال تحریم ها، در حال مدیریت جنگ روانی و فضای سیاسی علیه مردم ایران هم بود. وی ادامه داد: در چنین شرایطی مواضع آقای رئیس جمهور، ملاقاتها، نوع تعاملات و مصاحبههایی که با شبکههای مهم خبری همچون فاکس نیوز و ای بی سی داشتند به دقت کارشناسی شده و حاکی از آن بود که پشت تمام اقدامات استدلال و منطق قوی وجود دارد. وی با بیان اینکه ایران در این دور از نشست سازمان ملل نشان داد که با وجود همه مشکلات همچنان از ثبات برخوردار است، افزود: رفتار هیئت سیاسی ایران نشان داد که ایران نه تنها در آستانه تلاطم و آشوب نیست بلکه با وجود همه مشکلات از ثبات و وزن کافی در عرصه معادلات بین‌المللی برخوردار است به طوریکه در سفر اخیر به سازمان ملل شاهد بودیم که کشورهای مختلف خواهان گفت وگو با ایران و حضور ایران در گفت‌وگوهای بین‌المللی بودند.  ابتکار با اشاره به اظهارات رئیس جمهور مبنی بر تلاش آمریکا برای بازگشت به برجام، گفت: اینکه امروز خود آمریکا خواهان این است که به مذاکرات بازگردد نشان دهنده مواضع درست جمهوری اسلامی و اقتدار ایران است. این فعال سیاسی اصلاحطلب با بیان اینکه رئیس جمهور و ظریف در سازمان ملل مواضع ایران را بسیار شفاف و محکم بیان کردند، تاکید کرد: اینکه هیئت سیاسی ایران همه مسائل را در مصاحبهها، نشست ها و گفت وگوها شفاف و روشن بیان کردند نه تنها امتیاز خوبی برای کشور ما بود بلکه زمینه‌ساز مفاهمه بهتری خواهد شد تا آمریکا با فشار افکار عمومی و مواضع کشورهای مختلف دنیا مواضع خود در برابر ایران را اصلاح کرده و پای میز مذاکره بنشیند. ابتکار با تاکید بر اینکه فشار بین‌المللی علیه آمریکا در حال شکل‌گیری است، افزود: دلیل آن هم حضور موفق رئیس‌جمهور و وزیر خارجه در نشست سازمان ملل و دیدارهای جانبی آن است. حتی اینکه رئیس‌جمهور در موقعیت هایی می خندد امتیازی است که ایشان به درستی از آن در شرایط مختلف بهره گرفتند. این فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره انتقادهای منتقدان، گفت: اگرچه معتقدیم مواضع و مواجهه رئیس جمهور بسیار درست و کارشناسی بود اما منتقدان هم حق دارند نظر خود را بیان می‌کنند؛ امیدواریم با مواضع به جای هیات سیاسی ایران، کشورهای دنیا و سازمان‌هایی بین المللی و سیاست مداران آمریکایی به منطق و استدلال و مواضع متقن ایران بیشتر توجه کنند.

پاسخ مصباحی‌مقدم به ادعای دیدار پایداری‌ها با جامعه روحانیت

 غلامرضا مصباحی مقدم  درباره دیدار انتخاباتی جبهه پایداری با جامعه روحانیت مبارز گفت: من به یاد ندارم که چنین جلسه‌ای میان جبهه پایداری و جامعه روحانیت مبارز برگزار شده باشد. سخنگوی جامعه روحانیت مبارز در واکنش به اظهارات ابراهیم متقی‌فر گفت: جلسه‌ای تحت عنوان «جلسه میان جبهه پایداری و جامعه روحانیت مبارز» تشکیل نشده و چنین چیزی نبوده است. وی افزود: اما اگر میان بعضی از اعضای جبهه پایداری و بعضی از اعضای جامعه روحانیت جلسه‌ای برگزار شده باشد که این اتفاق را بعید نمی‌دانم، من از این جلسه بی‌اطلاع هستم. البته بسیار امیدوارم که جبهه پایداری از دعوت جامعه روحانیت استقبال کنند و حضور در جلسات را بپذیرند، اما تا کنون چینن جلسه‌ای میان جبهه پایداری و جامعه روحانیت برگزار نشده است. سخنگوی جامعه روحانیت مبارز تاکید کرد: ممکن است جلسه‌ای میان بعضی از اعضای جامعه روحانیت و برخی از اعضای شورای مرکزی جبهه پایداری برگزار شده باشد که در این صورت از من چینن جلسه‌ای اطلاعی ندارم.

انتقاد آیت‌الله جنتی از مسکوت ماندن طرح اصلاح قانون انتخابات

 آیت‌الله احمد جنتی دبیر شورای نگهبان صبح امروز چهارشنبه (۱۷ مهر ۱۳۹۸) در جلسه این شورا با تسلیت به مناسبت اربعین حسینی گفت: راهپیمایی میلیونی اربعین حسینی به لطف خداوند چند سالی است جهانی و موجب انجام وحدت در جهان اسلام به ویژه دو ملت ایران و عراق شده است. وی افزود: آشوب‌های اخیر عراق طراحی دشمنان این ملت برای کم اثر کردن کنگره بزرگ اربعین است که به فضل خدا و هوشیاری مردم این کشور، این فتنه ناکام خواهد ماند. دبیر شورای نگهبان در ادامه سخنان خود با انتقاد از مسکوت ماندن طرح اصلاح قانون انتخابات در مجلس شورای اسلامی گغت: در این طرح خلاء‌های قانون قبلی انتخابات تا حدود زیادی برطرف شده بود و پیشنهادات خوبی درباره شفافیت مالی نامزدها، جرائم انتخاباتی و غیره در آن وجود دارد که امیدواریم مجلس محترم با جدیت این طرح را به سرانجام برساند. وی تصریح کرد: در صورت اصلاح قانون انتخابات، کار مجریان و ناظران برای انتخابات آینده دقیق‌تر خواهد بود. جنتی در پایان با اشاره به بازدید روز گذشته رهبر انقلاب از نمایشگاه دستاوردهای شرکت‌های دانش بنیان اظهار داشت: شرکت‌های دانش بنیان نقطه امیدی برای رهایی کشور از اقتصاد نفتی هستندکه امیدواریم با حمایت مسئولان از این شرکت‌ها، اقتصاد منهای نفت هر چه بشتر رونق بگیرد.

آماده مقابله با تهدید دشمن در هر سطحی هستیم

امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی، فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی ایران در رزمایش غیر مترقبه نیروی زمینی ارتش در منطقه شمال غرب کشور گفت: بعد از تغییر ساختار نیروی زمینی ارتش، یگان‌های این نیرو به واکنش سریع و متحرک هجومی تغییر ماهیت داده‌اند. لازم بود ارزیابی از این یگان‌ها به عمل آید تا میزان آمادگی، تحرک و سرعت یگان‌ها سنجیده شود. وی با اشاره به ماموریت غیر مترقبه یگان‌های منطقه شمال غرب گفت: نیمه شب گذشته این ماموریت به یگان‌ها ابلاغ شد و آن‌ها بلافاصله وارد منطقه رزمایش شدند و برنامه‌های خوبی در حال اجرا است. امیر سرلشکر موسوی درباره پیام این رزمایش خاطرنشان کرد: این رزمایش برای ملت بزرگ ایران پیام خوبی است که سربازان و فرزندان آنها برای اجرای ماموریت‌های خود برای مقابله با هرگونه تحرک احتمالی دشمن، کاملا آماده هستند. وی تاکید کرد: یگان‌های ارتش در اوج آمادگی قرار دارند و هرنوع ماموریتی که به آنها ابلاغ شود، در سریع ترین زمان ممکن آن را انجام خواهند داد. فرمانده کل ارتش افزود: پیام رزمایش برای دشمنان این است که اگر دارای محاسبات غلطی شوند، بدانند که فرزندان این آب و خاک آماده هستند در هر مکان و زمانی لازم باشد با قدرت هرچه تمام‌تر ایستادگی ‌کنند. امیر سرلشکر موسوی با اشاره به اینکه با اشراف اطلاعاتی کار می‌کنیم، خاطرنشان کرد: برای هر سطحی از تهدید که دشمن طراحی کرده باشد، آماده‌ایم و مقابله می‌کنیم. وی آمادگی یگان های ارتش را بسیار مطلوب ارزیابی کرد و گفت: ما برای دفاع از آرمان‌های نظام، انقلاب، کشور و دفاع از مرز و بوم ایران اسلامی آمادگی کامل داریم. امیر سر لشکر موسوی درباره ارزیابی این رزمایش غیر مترقبه گفت: یگان‌ها آزمون خوبی از نظر سرعت عمل و رسیدن به اهداف رزمایش داشته‌اند و نمره قبولی را کسب کرده‌اند. امیدواریم به آنچه ستاد کل نیروهای مسلح برای این رزمایش ترسیم کرده، دست پیدا کنیم.

محمود صادقی: شفافیت یعنی مشخص شود امضای رئیس جمهور سابق پای مصوبه حصر است یا نه

محمود صادقی، رئیس فراکسیون شفافیت و انضباط مالی مجلس، درباره تصویب یک فوریت طرح «شفافیت آرای نظام تقنینی» که به منظور شفافیت برای همه ارکان نظام است و نمایندگان به آن رأی بالایی دادند، گفت: این طرح یک‌فوریتی رأی بالایی از مجلس گرفت که علامت و نشانه خوبی است و نمایندگان نشان دادند برخلاف فضاسازی‌های اخیر، طرفدار شفافیت‌اند. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی توضیح داد: اعضای جناح‌های مختلف و رؤسای هر سه فراکسیون سیاسی مجلس این طرح را امضا کردند و این‌طور نبود که مثل قبل برخی طرح را امضا کنند ولی در صحن به آن رأی ندهند. صادقی مطرح کرد: نمایندگان با این میزان رأی به یک فوریت طرح شفافیت نشان دادند امضاهایشان جدی بوده است و اگر جامعیت آن رأی بیاورد اتفاق خوبی افتاده است. این طرح متناسب با سیاست‌های کلی نظام است که رهبری ابلاغ کرده‌اند و نباید استثنایی درباره قانون وجود داشته باشد. عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: لازم است این شفافیت درباره همه ارکان و دستگاه‌ها وجود داشته باشد؛ مثلاً تصمیمات شورای عالی امنیت ملی هم نباید استثنابردار باشد و جز موارد امنیتی سایر مصوبات باید شفاف‌سازی شوند. باید مشخص شود که برای نمونه، امضای چه کسی پای مصوبه حصر است و آیا امضای رئیس‌جمهوری فعلی پای آن است یا رئیس‌جمهوری قبلی. رئیس فراکسیون شفافیت مجلس ادامه داد: مجلس با رأی بالایی که به یک فوریت این طرح داد تاکید کرد که طرفدار شفافیت است. نماینده مردم تهران در مجلس ابراز امیدواری کرد که شورای نگهبان با تایید این طرح زمینه شفافیت را در کشور فراهم کند، و در پایان توضیح داد: وظیفه شورای نگهبان بررسی مصوبات مجلس از نظر عدم مغایرت با قانون اساسی یا شرع است و درباره بخش شرعی آن رهبری حدیثی از امام علی (ع) بیان کردند که این اتفاق شرعی به مثابه حق مردم است. بنابراین به جز امور جنگی که محرمانه است، درباره سایر امور باید شفافیت حداکثری وجود داشته باشد. این موضوع مشکل قانونی هم ندارد و از نظر شرعی شفافیت سیره امام علی (ع) است، پس مغایرتی با شرع هم ندارد و امیدواریم این طرح به تایید شورای نگهبان هم برسد.

کد خبر 392725

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.