فم‌تریپ؛ از حواشی تا دستاوردها

حدود ۱۰ تن از معروف ترین سفرنویسان جهان در قالب پروژه "feel iran" و در تور "فم‌تریپ" به ایران سفر کرده‌اند و با حاشیه های زیاد در حال گشت و گذار در ایران هستند؛ فارغ از تمام حواشی نکته مثت اینجاست که این سفر به مطرح شدن بیشتر ایران کمک خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار ایمنا، گروهی از گردشگران خارجی با فالوورهای میلیونی در دنیای مجازی و تفریحات لاکچری سر و صدای زیادی به راه انداخته اند. این قضیه تبدیل به روندی شده که بسیاری از افراد بدون تخصص در حیطه فم‌تریپ و گردشگری اظهار نظر کردند و بسیاری از آن‌طرف آبی ها نیز حاشیه‌هایی به راه انداخته‌اند.

اینفلوئنسر کیست؟ سوالی که این روزها در ذهن‌های بسیاری نقش بسته است. از زمان ظهور فضای مجازی و شبکه‌های ارتباطی افرادی در این فضا مشهور شدند و بیشتر از دیگران دنبال کننده جذب کردند. آرام آرام و با همه‌گیر شدن فضای مجازی تاثیرگذاری این افراد بیشتر شد و حتی توانستند در برخی مسائل جریان ساز باشند. چند سالی می‌شود که این افراد با نام اینفلوئنسر شناخته می‌شوند و درآمدهای بالایی از حساب‌های کاربری خود در شبکه‌های اجتماعی دارند.

بیشتر بخوانید:

گردشگر در برابر گردشگر + فیلم

اینفلوئنسرها در فضاهای مختلفی از غذا گرفته تا مد و فشن کار می‌کنند، اما یکی از مهم‌ترین این گروه بلاگرهای سفر یا سفرنویسان هستند. سفرنویسان تجربیات شخصی خود از ماجراجویی‌ها و سفرهایشان در شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده و با این کار طرفداران زیادی پیدا کرده‌اند. این افراد که اغلب به شیوه‌های خاص و مکان‌های منحصربه فرد سفر می‌کنند، توانستند بسیاری از مقاصد ناشناخته گردشگری را مطرح و جریان سازی برای جریان سفر باشند.

فم‌تریپ چیست؟

فم‌تریپ (familiarization trip) یا تورآشنا سازی، به تورهای گردشگری خاصی اطلاق می‌شود که برای گروهی خاص از افراد و به منظور آشنایی آن‌ها با جاذبه‌های گردشگری طراحی می‌شود. فم‌تریپ یکی از رایج ترین تکنیک‌های بازاریابی در صنعت گردشگری است که معمولا برای تورلیدرها و افراد تاثیر گذار در چرخه سفر میزبان طراحی می‌شود. دعوت کننده در فم‌تریپ دولت، شرکت و یا افرادی خاص هستند ضمن اینکه دعوت شدگان نیز نه تنها برای شرکت در تور پولی پرداخت نمی‌کنند، بلکه ممکن است با توجه به میزان تاثیر گذاری‌ شان، درآمدی نیز از این تور داشته باشند.

فم‌تریپ‌ها معمولا بسیار پر طمطراق و لوکس برگزار می‌شود، حاضران به بهترین جاذبه‌ها رفته، در بهترین هتل‌ها اقامت و از بهترین غذا تغذیه می‌کنند؛ دلیل آن نیز ساده است بازاریابی سفر. برای بازاریابی و جذب گردشگر باید بهترین میزبانی را از اینفلوئنسر در فم‌تریپ داشت تا بهترین تجربه سفر را کسب و به دنبال کنندگان نیز انتقال دهند، پس انتقاد لاکچری بودن بر فم‌تریپ ایران وارد نیست!

فم‌تریپ ایران و حاضران در آن

هدی رستمی را می‌توان موفق‌ترین سفرنویس و اینفلوئنسر ایرانی در حوزه سفر بدانیم. او با حدود ۴۰۰ هزار دنبال کننده در اینستاگرام پس از سفرهای مختلف به کشورهایی در دورتادور دنیا به تهران بازگشت و تصمیم گرفت کاری برای گردشگری ایران انجام دهد. او پروژه فم‌تریپ و feel iran  را از حدود یک سال پیش آغاز کرد و پس از یکسال تلاش اکنون ۱۲ تن از مشهورترین اینفلوئنسرهای جهان در حوزه سفر در ایران هستند.

این فم‌تریپ در راستایی آشنایی با ایران و بر سر زبان‌ها افتادن کشور، در مقاصد مختلف و بین دنبال کنندگان این افراد است. هرکدام از این ۱۲ نفر با مطالعه دقیق دنبال کنندگان و میزان اثربخشی انتخاب شده‌اند. نفر اول لیست "چیلر"، مدیر معروف یک سالن کنسرت در استانبول است که ۷۰۵ هزار دنبال‌کننده دارد و اکثر آن‌ها ترک و آمریکایی هستند. "آلینا" اکراینی با ۶۵ هزار دنبال کننده دومین مهمان فم‌تریپ ایران است. این عکاس معروف که در آلمان زندگی می‌کند و عکس‌هایش در مجله‌های معروفی چاپ شده است. دنبال کنندگان او اکثرا آمریکایی، اوکراینی و آلمانی هستند و نمایشگاه‌های آلینا از عکاسی‌هاش در سفر بسیار پرطرفدار است.

نفر بعدی در تور "محمت" عکاس معروف ترک است که نوع "عکاسی در سفر" او باعث جذب ۱.۲ میلیون فالور در اینستاگرام شده است که بیشتر آنها از روسیه، گرجستان، ترکیه و آمریکا هستند. عکاس مشهور فرانسوی یعنی "ووتئارا" با ۱.۲ میلیون دنبال کننده‌ مهمان چهارم فم‌تریپ ایران است. او بیشتر به خاطر عکس‌های خیابانی با حال و هوای پاریسی شناخته می‌شود. از ووتئارا که سال ۲۰۱۳ کتابی به نام point of view  منتشر کرده، به عنوان تاثیرگذارترین اینستاگرامر فرانسوی یاد کردند.

مهمان پنجم این تور از روسیه می‌آید، "اکاترینا" عکاس و هنرمند روس با بیش از ۱.۳ میلیون مخاطب است که برنده‌ی جوایز عکاسی زیاده شده و با چندین هتل کار کرده است. دیگر مهمان فم‌تریپ نیز روسی است، "آلکس" که تا کنون عکسی از خود منتشر نکرده، اما با انتشار عکس‌های سفرش توانسته ۴۷۷ هزار دنبال کننده از ایتالیا، آلمان و فرانسه جذب کند.

دیگر عضو فم‌تریپ از شرق می‌آید،"کتی" نویسنده چینی که تا کنون ۱۲ کتاب پر فروش نوشته و پس از این تور قصد دارد کتابی درباره ایران بنویسد. "هارجیندر" بیزینسمن، فعال اجتماعی و رستوران‌دار معروف هندی که ۱.۶ میلیون دنبال کننده در توییتر و بیش از ۱۰۰ هزار مخاطب در اینستاگرام دارد دیگر مهمان شرقی فم‌تریپ است. دیگر شرقی تور دیگر از چین آمده،  "هوگو" که یکی از مشهورترین بلاگرهای سفر چین است و  بیش از دو میلیون دنبال کننده در سه شبکه‌ اجتماعی چینی دارد.

"ونسا" بلاگر حوزه مد ایتالیایی با حدود ۱۸۶ هزار نفر فالوور در اینستاگرام که ویدئوهای آموزشی فشن و زیبایی او در یوتیوب بیش از ۴۷ میلیون بار مشاهده شده نیز در فم‌تریپ ایران حاضر است. بیش‌تر مخاطبان ونسا از ایتالیا و آمریکا و با علایقی مثل زیبایی، فشن و گردشگری هستند.

یک اوکراینی دیگر به نام "آرتم" با حدود ۱.۱ میلیون دنبال کننده که در اینستاگرام که اغلب از کشورهای روسیه، آمریکا و ترکیه هستند، مهمان یازدهم فم‌تریپ است. آخرین مهمان نیز ‍‍‍‍«اِریکا» با ۱.۳ میلیون فالوئر در یکی از پیج‌های اینستاگرام خود است که محتوای سفر و فشن تولید می‌کند. بیشتر مخاطبان او از برزیل، آمریکا و فرانسه هستند و تلاش‌های "اِریکا" در سال برای او جایزه WorldTravel bloggers ۲۰۱۹ به ارمغان آورد.

حواشی فم‌تریپ

از زمانی که برگزاری چنین توری با حمایت ایران و از طرف چند تن از سفرنویسان مشهور ایران اعلام شد این خبر حواشی زیادی به دنبال داشت. با جستجو فم‌تریپ در شبکه‌های اجتماعی می‌توان عکس‌العمل‌های مختلف را در مقابل چنین توری دید. بسیاری از کاربران به خدمات و غذاهای لاکچری اعضا این تور انتقاد داشتند که همان طور که گفته شد، هدف فم‌تریپ نشان دادن مقصد رویایی و جذب گردشگر است و بسیار پر طمطراق برگزار می‌گردد.

از طرفی دیگر بسیاری از اشخاص به این مسئله اعتراض داشتند که چرا بخش مهمی از جامعه ایران دیده نمی شود و خروجی این تور تنها عکس‌های زیبا خواهد بود. این اشخاص اعتقاد دارند که این گردشگران را باید با لایه‌های مختلف اجتماعی آشنا کرد. اما باید در نظر گرفت که فم‌تریپ هدفی خاص را در توری بسیار فشرده دنبال می‌کند و در تمام دنیا نیز به همین رویه برگزار می‌شود.

یکی از جنجالی ترین اظهار نظرات درباره فم‌تریپ ایران را یکی از مجریان شبکه‌های ماهواره‌ای در لندن داشت، او برگزار کنندگان فم‌تریپ را متهم به نمایش ایران به عنوان کشوری بدون مشکل کرد و از آن‌ها خواست تا به سرپل ذهاب و لردگان بروند! اما گویا فراموش کرده بود که هر فردی در حیطه خود فعالیت می‌کند و تخصص این افراد نیز سفرنویسی است!

دستاورهای تور آشناسازی چه خواهد بود؟

بسیاری از گردشگران ایرانی و بسیاری از کسانی که در حال انتقاد از این تور هستند، بدون اینکه بدانند، تحت تاثیر همین فم‌تریپ‌ها به کشورها و مقاصد مختلف سفر کردند. آن چیزی که امروز بیش از هرچیزی دیده می‌شود، اظهار نظرات کارشناسی نشده و از افراد غیر متخصص است. گردشگری می‌تواند آرام بخش اقتصاد کشود باشد، مسائل اجتماعی بسیار مهم هستند، اما آیا باید از این مسائل در راستا تضعیف گردشگری استفاده کرد؟

کم‌ترین دستاورد تورآشناسازی ایران، آشنایی بخش مهمی از کاربران فضای مجازی با زیبایی‌های ایران است، وگرنه مسائل اجتماعی ایران که با تحریف در شبکه های غربی‌ به اندازه کافی نمایش داده می‌شود.

گزارش از: یزدان روحانی- خبرنگار ایمنا

کد خبر 392723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.