آلودگی هوای محیط کار؛ تهدید جدی برای سلامت کارمندان

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد که انسان‌ها دلیل اصلی آلودگی هوای محیط‌های کاری هستند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، آلودگی هوا تاثیرات منفی زیادی بر سلامت افراد می‌گذارد و منجر به بروز سرطان، بیماری‌های ریوی و حتی امراض قلبی می‌شود. زمانی که در مورد آلودگی هوا صحبت می‌کنیم، ذهن ما بیشتر به سمت هوایی می‌رود که در خیابان‌های شلوغ و پر ازدحام استشمام می‌کنیم.

موضوع قابل توجه اینکه افراد بسیاری در سراسر دنیا هر هفته به طور میانگین حدود ۴۰ ساعت در محل کار خود به سر می‌برند، بنابراین کیفیت هوای محیط کار بسیار اهمیت دارد و می‌توان از طریق آن میزان سلامت عمومی افراد را پیش‌بینی کرد. اما در چه صورت می‌توان گفت که کیفیت هوای محیط کار مطلوب است و مهم‌ترین آلاینده‌های هوای محیط کار چیست؟

گروهی از محققان آمریکایی به منظور پاسخ‌دادن به این سوالات مطالعه‌ جدیدی انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف، یک سیستم حسگر پیچیده در فضای کاری مشترک یک اداره قرار دادند و  برای اطمینان از این موضوع که آیا حضور انسان‌ها بر کیفیت هوای داخل محیط تاثیر می‌گذارد یا خیر، سنسورهای ویژه دما را نیز روی صندلی‌های کارمندان قرار دادند. 

پژوهشگران برای آگاهی از وجود ذرات ریز یا ترکیبات آلی فرار  ناسالم از یک ابزار حرفه‌ای دیگر نیز استفاده کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد در محیط‌های کاری امروزی، انسان‌ها منبع اصلی ترکیبات آلی فرار محسوب می‌شوند.

به گفته محققان مقدار این ترکیبات در محیط بسته دفتر کار ۱۰ تا ۲۰ برابر بیشتر از ترکیبات موجود در محیط باز است. بنابراین اگر دفتر کار تهویه مناسبی نداشته باشد، این ترکیبات فرار تاثیر بدی بر سلامتی و میزان بهره‌وری کارمندان می‌گذارد.

یکی از اصلی‌ترین ترکیبات فرار که کیفیت هوا را کاهش می‌دهد، "ایزوپرن" (isoprene) است؛ ایزوپرن، ماده قابل اشتعال موجود در عطرها است که در هوای تنفسی دفتر کار نیز وجود دارد. آلاینده دیگر "اوزون" (Ozone) نام دارد که از محیط بیرون وارد دفتر کار می‌شود و بسیار خطرناک‌ است.

به گفته محققان مواد شیمیایی موجود در لوازم آرایشی، دئودورانت و محصولات مراقبت از مو  نیز بر کیفیت هوای محیط کار تاثیر می‌گذارد و تهدید جدی برای سلامت افراد محسوب می‌شود. 

کد خبر 392717

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.