نقش شهرسازان در نظام مهندسی مغفول مانده است

گفت: سه تخصص شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک وظیفه تمرکز بر کارکردهای بیرونی ساختمان را دارند؛ در دو دهه گذشته توجه کافی به این تخصص های پهنه نکر نشده و بسیاری از حقوق شهروندان تضییع شده است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، عباس صنیع زاده در نشست "اصفهان تمرکز بر ساختمان، غفلت از شهر" اظهار کرد: مدیران شهری اقدامات خوبی در شهر انجام می‌دهند، اما غفلت‌هایی نیز وجود دارد. بعضی مشکلات امروز ملی است و باید در این بعد بررسی شود.

وی ادامه داد: یک ساختمان خوب دو کارکرد درونی و بیرونی دارد؛ کارکردهای درونی یا داخلی شامل استحکام، ایمنی، نور مطبوع و سرمایش و گرمایش خوب است، کارکردهای بیرونی یا محیطی نیز شامل مکان یابی صحیح، هماهنگی با ساختمان های مجاور، حفظ چشم انداز شهر و... است، امروز ویژگی های داخلی ساختمان بسیار مطلوب است و پیشرفت های قابل توجهی در این راستا صورت گرفته، اما در کارکردهای بیرونی ساختمان دقت لازم وجود نداشته و این مسئله حقوق شهروندان را نیز به زیر سوال برده است.

این مدرس دانشگاه با اشاره به قوانین نظام مهندسی، تاکید کرد: هفت رشته عمران، معماری، تاسیسات مکانیکی، تاسیسات الکتریکی، شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک موظف هستند تا یک ساختان خوب در شهر ساخته شود و سه تخصص شهرسازی، نقشه برداری و ترافیک وظیفه تمرکز بر کارکردهای بیرونی ساختمان را دارند؛ اما در دو دهه گذشته توجه کافی به تخصص های پهنه شهر نشده است.

وی با بیان اینکه "برخی از ساختان‌ها حقوق شهروندان را تضییع کردند"، گفت: بعضی از ساختمان‌های ساخته شده در هویت شهرسازی شهر اغتشاش ایجاد کردند، بعضی دیگر به حریم میراث‌های فرهنگی تجاوز کردند و برخی فضاهای خدماتی را کاهش و مشکلات اجتماعی ایجاد کردند؛ اگر کارکردهای داخلی آسیب داشته باشد نهایتا چند خانواده آسیب می بینند. اما اشکال در کارکردهای خارجی ممکن است در مقیاس‌های ملی و بین المللی مشکل به وجود آورد.

تاثیر متقابل انسان و محیط

صنیع زاده با بیان اینکه شهر محیط زندگی و خانه دوم ما است به همین دلیل باید به آن توجه ویژه کنیم، انسان و محیط بر هم تاثیر گذار هستند، تصریح کرد: رابطه متقابل دارند، تفاوت بزه کاری‌های اجتماعی در دو خیابان با ظاهر زیبا و رفت و آمد کم و خیابانی با ترافیک سنگین و اختشاشات بصری بسیار قابل توجه است.

وی با اشاره به تاثیرات انسان در محیط خاطرنشان کرد: دو شهر یزد و نیویورک را در نظر بگیرید، دو اقلیم، فرهنگ، اقتصاد و سطح فناوری این دو شهر را تشکیل داده و این تاثیر انسان بر محیط است، نمادها و اِلمان شاخص شهر مانند گنبدهای مساجد و ساختمان های مذهبی نیز نشان از تاثیرات دیدگاه های انسانی بر محیط است.

این دکترای شهرسازی افزود: باتوجه به رابطه مستقیم انسان و شهر توجه به محیط زیست شهری بسیار مهم است، شهر را می توان به مثابه یک پازل دید که هر ساختمان تکه های آن هستند، حال اگر ساختمانی نتواند این رسالت را انجام دهد نظم شهری برهم خواهد خورد.

وی با اشاره به مصادیق کارکردهای محیطی ساختمان‌ها در شهر اصفهان، تصریح کرد: اولین این مصادیق ارگ جهان نما است، در این قطعه از زمین سرایی وجود داشت و در طرح تفصیلی نیز به عنوان فضای سبز پیش بینی شده بود. زمانی که از فراز شهر نگاه کنیم، این ساختمان فضای شهر را در چشم انداز اصفهان از بین برده و حتی ممکن بود میدان نقش جهان را از ثبت جهانی خارج کند. 

صنیع زاده مصداق دوم را ساختمان دادگستری در خیابان نیکبخت دانست و گفت: این ساختمان در یک بافت کاملا مسکونی قرار دارد و هیچ تناسبی با ساختمان های اطراف ندارد، این مجموعه مشکلات اجتماعی مختلف را برای محل به وجود آورده، همچنین جا نمایی غلط این ساختمان مشکلات ترافیکی، امنیتی و... ایجاد کرد. 

وی مصداق سوم را ساختمان مسکونی پزشکان در خیابان هزار جریب عنوان کرد و ادامه داد: در جنوب اصفهان و روی بلندی که چشم انداز شهر بود، این ساختمان ها تبدیل به دیواری برای چشم انداز شهر شد، به جای اینکه تمام شهروندان از این چشم انداز بهره مند شوند.

این دکترای شهرسازی افزود: ساختمان کاخانه صنایع پشم در خیابان چهارباغ بالا مصداق بعدی است که در محور دوران صفوی قرار داشت و یکی از باغات صفوی بود که در دوره پهلوی اول به یکی از کارخانه های بافندگی تبدیل شد، این محل در طرح جامع شهر با حفظ ساختمان کارخانه به عنوان یک فضای فرهنگی و موزه پیش بینی شده بود، اما ناگهان تبدیل به مجتمع های مسکونی و پاساژ شد و در اختیار افراد خاص قرار گرفت. 

وی افزود: اخرین مصداق، تعرض به حریم کوه سفید (کوه دنبه) بود، این کوه در غرب اصفهان اِلِمان ورودی شهر بود که ساختمان مسکونی چشم انداز آن را از بین برد البته این مصداق ها تنها به شهر اصفهان محدود نمی شود و در تمام شهرهای کشور از جمله تبریز، شیراز، تهران و... این مشکل وجود دارد. 

شهرسازان را وارد نظام مهندسی کنیم

صنیع زاده با بیان اینکه "تاریخ نشان داده هرگاه با دقت و نظر کارشناسی اقداماتی صورت گرفته توانسته ایم ساختمان زیبا و هماهنگ با شهر احداث کنیم، تاکید کرد: هزار سال پیش اجداد ما مسجد جامع اصفهان را کاملا منطبق با محیط پیرامون ساختند، یا در ۴۰۰ سال پیش میدان نقش جهان با ارتفاعی بیشتر کاملا هماهنگ با شهر ساخته شد، در دوران معاصر نیز نمونه های موفقی وجود دارد و حتی با دلسوزی می توان در کنار آثار تاریخی ساختمان های خوب ساخت.

وی با اشاره به راه حل ها در این باره اظهار کرد: با تدوین و ابلاغ آیین نامه کنترل شهرسازی، تهیه و ابلاغ مبحث شهرسازی ذیل مقررات ملی ساختمان، استفاده از تخصص های مغفول در نظام ساخت و ساز کشور (شهرسازی، ترافیک و نقشه برداری)، ارزیابی دوره ای عملکرد مدیران دستگاه های اجرایی می توان مشکلات شهری را کاهش داد.

کد خبر 392708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.