شناسایی ۴۸۰۰ دانش‌آموز بازمانده از تحصیل در استان/توزیع شیر تنها در مناطق محروم

معاون ‌آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان؛ گفت: بر مبنای اعلام وزارتخاته تعداد چهار هزار و ۸۰۴  نفر دانش آموز بازمانده از تحصیل در استان شناسایی شدند.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا، شهین ‌جوانی معاون ‌آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ‌استان اصفهان در نشست خبری آموزش و پرورش با اصحاب رسانه امروز (چهارشنبه) با اشاره به اینکه برای ‌تحقق سند تحول بنیادین ‌و اجرایی کردن ‌آن معاونت ابتدایی چشم اندازی برای خود ترسیم کرده است، اظهار کرد: آموزش و پرورش ‌ابتدایی استان ‌با این ‌چشم انداز تلاش می کند تا محیطی اخلاقی، پرنشاط را با بهره گیری از کارکنان متعهد با رویکرد مبتنی بر نقد پذیری و مشارکت جویی را داشته تا بتواند  دانش آموزان خلاق، پاسخگویی تربیت کند.
وی با ‌بیان اینکه آموزش ابتدائی ‌تلاش می کند تا در همه ساعات تعلیم و تربیت شش ‌گانه به هدف فرا ساعتی مد نظر برسد، افزود: هدفی که با کسب مهارت های مربوط به خواندن، نوشتن، تولید ظرفیت ها و مهارت های ابتدائی بتوانند مشکلات خود را شناسایی، کرده و دانش آموز را برای ورود به جامعه آماده کند.
معاون ‌آموزش ابتدایی آموزش و پرورش ‌استان اصفهان گفت: در این خصوص تلاش هایی صورت گرفته و پرداختن به کتب درسی ‌فقط مد نظر نیست، کتاب های درسی ‌به عنوان منبعی ‌در اختیار دانش آموزان است و همه فرصت های یادگیری را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد تا یادگیری برای آنها لذت بخش باشد.
آموزش شهروندی در ۴۰ مدرسه اصفهان به شکل پایلوت
وی ‌ادامه داد: در همین زمینه در روز شکوفه ها تفاهم نامه ای با سازمان فرهنگی ‌اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان منعقد شد که این تفاهم نامه مبنی بر توسعه و ترویج مهارت های شهروندی در گروه نوآموزان و دانش آموزان است و بر این اساس تعداد ۴۰ مدرسه به شکل پایلوت اجرای این برنامه را دارند و با بررسی نقاط قوت و ضعف این طرح در آینده در همه استانعملیاتی خواهد شد.
جوانی در خصوص ریشه کنی بیسوادی در استان، اظهار کرد: بر مبنای اعلام وزارتخانه تعداد چهار هزار و ۸۰۴  نفر دانش آموزی ‌که در استان به عنوان تارک تحصیل و بازمانده از تحصیل شناسایی شدند و اقدامات بسیار خوبی در سطح استان با حمایت مدیرکل آموزش و پرورش برای شناسایی این دانش آموزان انجام شد تا آنها در مدارس مشغول به تحصیل شوند.
معاون ‌آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان، تاکید کرد:‌ در مناطق دوردستی مانند منطقه حیران فریدون شهر به ناچار مدارس ‌کانکسی را ایجاد کردیم و خوشبختانه قریب به تعداد هزار و ۵۸۰ نفر از این بچه ها شناسایی شدند و تعداد ۴۲۳ نفر را توانستیم برای تحصیل جذب کنیم و بچه هایی که در مراکز توانبخشی بهزیستی آموزش ناپذیر هستند و بچه های مدارس استثنایی را نتوانسیم جذب کنیم. علاوه بر این شناسایی فرزندان کار، انجام مشاوره و پرداخت هزینه های آنها انجام شد و اکنون این دانش آموزان مشغول به تحصیل هستند.
جوانی با بیان اینکه برای سنجش و مداخله به هنگام در دوره پیش دبستانی فقط مراکزی که مجوز لازم از آموزش و پرورش دارند، مورد تایید هستند، گفت: مراکز دیگری که ‌مجوز لازم را از آموزش و پرورش ندارند دانش آموزان آنها مورد سنجش قرار نمی گیرند و حق آنها ضایع می شود و با نشناختن مشکلات آنها امر مداخله به هنگام در مورد آنها عملیاتی نمی شود.
معاون ‌آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اصفهان  با اشاره به اینکه پراکندگی منازل دانش‌آموزان استثنایی امکان دایر کردن مدرسه در هر مکانی را سخت می‌کند، اظهار کرد: اما کلاس ضمیمه برای دانش آموزان استثنایی خواهیم داشت، در خصوص آمار دانش آموزان استثنایی شاخص استان اصفهان بالاتر از شاخص کشوری است. بهمن ماه  امسال تعداد دو  مدرسه استثنایی در استان افتتاح خواهد شد، علاوه بر این یک مدرسه برای نابیناها در بهارستان در حال نقشه‌برداری است و  رونمایی از تعدادی از مدارس در جندق و شهرستان چادگان در دستور کار است.
استان اصفهان رتبه اول سواد آموزی در کشور
همچنین بهمن امید قائمی معاون نهضت سواد آموزی آموزش و پرورش استان اصفهان در این نشست خبری با اشاره به اینکه اصفهان از استان های برتر در حوزه سواد آموزی کشور است، اظهار کرد: اجرای طرح های مختلفی در استان در روند کار است. مطابق سرشماری سال ۹۵ حدود ۱۰۲ هزار نفر بیسواد در سنین ۱۰ تا ۴۹ سال وجود داشتند که هر سال در سه دوره سواد آموزی، انتقال و تحکیم در حال آموزش  به آنها بودیم.
وی تاکید کرد: فعالیت های سواد آموزی ‌در راستای برون سپاری انجام می شود و حدود ۹۰۰ نفر آموزش دهنده سواد آموزی در سطح استان در حال فعالیت هستند و در طی دو سال گذشته استان اصفهان در بحث سواد آموزی رتبه اول کشور  را کسب کرده است.
 اجرای طرح نماد به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی
در ادامه مهدی اسماعیلی معاون ‌پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان اصفهان نیز با اشاره به اینکه انجام کارهای متنوع در حوزه پرورشی در دستور کار بوده است، اظهار کرد: در تابستان ۹۷ به عنوان دستگاه برتر اوقات فراغت دانش آموزان شناخته شدیم، تعدا هزار و ۶۲۱ پایگاه اوقات فراغت و ۱۰ هزار و ۵۶۷ کلاس را در این خصوص داشتیم. در این کلاس‌ها قریب به  ۲۵۱ هزار دانش‌آموز در ۱۲۳ رشته ثبت نام کردند  که ۳۵ درصد دانش‌آموزان استان را در بر گرفت.
وی با تاکید بر اینکه در اول آبانماه انتخابات شوراهای دانش‌آموزی را خواهیم داشت، گفت: "شورای دانش‌آموزی طلایه‌دار بیانیه گام دوم" شعار این انتخابات است. از نیمه دوم آبان اعزام به راهیان نور انجام می شود و حدود ۹ هزار نفر از دانش‌آموزان استان به راهیان نور اعزام می‌شوند.
وی تصریح کرد: اجرایی کردن بیانیه گام دوم انقلاب به اتحادیه انجمن‌های اسلامی سپرده شده است. طرح توانمند سازی اردوها و اجرایی کردن بیانیه گام دوم در چهار تشکل دانش آْموزی خواهد بود.
اسماعیلی با بیان اینکه اجرای طرح نماد به منظور پیشگیری از آسیب های اجتماعی است، گفت:‌ در  هزار و ۴۵۷ مدرسه در چهار ناحیه و در ۱۴ شهرستان طرح پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را اجرا می‌کنیم. علاوه بر این طرح تاب‌آوری نیز طرحی استانی است که در ۲۰ مدرسه شهر اصفهان اجرا می‌شود همچنین  نقشه سلامت روانی و اجتماعی دانش‌آموزان متوسطه اول هم تهیه شده است.
وی خاطرنشان کرد: سازمان آموزش و پرورش طی تعامل با دستگاه ‌هایی مانند بهزیستی، نیروی انتظامی، ستاد مبارزه با مواد مخدر و دادگستری در حوزه اعتیاد کارهای خوبی انجام می دهد و برگزاری نماز جماعت در بیش از ۲ هزار مدرسه اجرا می‌شود و اکنون در هزار و ۸۵۰ مدرسه نماز جماعت با حضور روحانیان برگزار می‌شود.
معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان ‌اصفهان، اظهار کرد: مراکز مشاوره و هسته مشاوره در ۴۱ ناحیه و منطقه آموزش و پرورش وجود دارد و اکنون قریب به ۸۰۰ نفر مشاور در استان فعال هستند.
 توزیع شیر در مناطق محروم با تخصیص اعتبارات
سید محمد میرپور معاون ‌توسعه مدیریت پشتیبانی آموزش و پرورش استان اصفهان در این نشست با اشاره به رتبه بندی معلمان اظهار کرد: در این خصوص منتظر مصوبه هیأت دولت به وزارت آموزش و پرورش هستیم، این مصوبه هفته آینده در صحن هیأت دولت مصوب می‌شود.
وی با تاکید بر اینکه ثبت سفارش کتب درسی و اصلاح آن با تغییر در سامانه انجام می شود، افزود: در مورد ثبت سفارش کتب درسی دانش آموزان استان اصفهان جزء سه استان اول کشور بوده است با توجه به مشکلات موجود در بخش کاغذ مباحث مدیریت شده است و ثبت سفارش کتب درسی برای دانش‌آموزان خاص و دسترسی آنها به کتاب انجام  می شود.
وی اضافه کرد: در مورد ارائه بسته‌های حمایتی برای دانش آموزان مشارکت دستگاه‌های متفاوتی مانند ادارات آب و برق و شهرداری‌ها را داشتیم و سازمان صنعت و معدن با در اختیار گذاشتن دفاتری برای مدارس این امکان را فراهم کرد تا توزیع این بسته ها را بین دانش‌آموزان نیازمند اجرایی کنیم.
معاون ‌توسعه مدیریت پشتیبانی آموزش و پرورش استان اصفهان؛ تاکید کرد: مصوبه جدید هیأت دولت توزیع شیر در مدارس است، اما هنوز مصوبه اجرایی آن به دست همکاران فرهنگی در ادارت آموزش و پرورش نرسیده و ابلاغی صورت نگرفته است و فقط توزیع شیر در مدارس مناطق محروم با تخصیص اعتبارات انجام می گیرد.
وی در خصوص ارائه آموزش های لازم برای نیروهای خرید خدمات آموزشی،  تاکید کرد: ارائه آموزش های لازم برای نیروهای خرید خدمات آْموزشی در دستور کار است و آنها روزهای پنجشنبه و جمعه این آموزش ها را با شرکت در دوره ها فرا می گیرند.

کد خبر 392700

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.