آموزش‌ها از حافظه محوری به سمت مهارت محوری پیش می‌رود

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان، گفت: یکی ‌از تکالیف عمده‌ای که برای سند تحول بنیادین بر ‌عهده آموزش و پرورش است اینکه آموزش‌ها از حافظه محوری به سمت مهارت محوری پیش برود و اینکار در مدارس آغاز شده است.

به گزارش ‌خبرنگار ایمنا، محمدرضا ناظم‌زاده ظهر امروز (چهارشنبه) در نشست خبری با اشاره به فرایند پروژه مهر در بازگشایی مدارس استان، در جمع خبرنگاران ‌اظهار کرد: طی سال‌های اخیر وزارت آموزش و پروش پروژه مهر را برای مدارس تعریف می‌کند و کارگروهایی در سطح مدارس نواحی و مناطق تبیین می‌شود.

وی افزود: این کارگروه های پنج گانه کارگروه‌های تامین ‌و ‌تجهیز، ساماندهی نیروی انسانی، اطلاع رسانی و روابط عمومی، ارزیابی ‌عملکرد و تایید صلاحیت است که برای پروژه مهر ‌تعریف می ‌شوند و فرایندهای ‌مختلفی با توجه به موضوع تخصصی هر کارگروه برای آماده سازی و بازگشایی مدارس ‌در سطح نواحی و مناطق استان در نظر گرفته می‌شود.

 معاون ‌آموزش متوسطه آموزش ‌و پرورش ‌استان ‌اصفهان، ‌گفت: ‌با ‌تشکیل منسجم این ‌کارگروه ها هم در سطح استان و هم در ‌سطح نواحی ‌و مناطق شاهد این ‌اتفاق بودیم که ‌با تلاش همکاران ‌فرهنگی ‌مهر با نشاط و آرامی را با کمترین ‌تنش ‌و نگرانی آغاز کردیم.

وی با بیان ‌اینکه علاوه بر مسائل اقتصادی با کمبود نیروی انسانی هم رو به‌رو بودیم، ‌افزود: با درایت مسئولین و همکاران فرهنگی ‌شاهد کمترین مشکلات ‌در این ‌بخش بودیم و با حضور معلمان ‌کلاس‌های درس شروع به کار کردند و مدارس خطر آفرین تخلیه شدند و جایگزینی برای این مدارس، تامین و تجهیز مدارس در فرایند پروژه مهر پیگیری و به نحو مطلوبی انجام گرفت.

ناظم زاده با تاکید بر اینکه به طور یقین اقدامات انجام شده ایده‌آل آموزش و پرورش نیست، گفت: برای رسیدن به هدف ایده‌آل مورد نظر، نیازمند ‌تلاش‌های بیشتری هستیم تا شاهد این اتفاق باشیم که خانواده ها آسوده خاطر فرزندان ‌خود را به مدارس بسپارند و آموزش و پرورش هم بهترین عملکرد را به آنها ارائه کند.

معاون ‌آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان، تاکید کرد: امیدواریم در نظام کشور مجموعه آموزش و پرورش به ‌عنوان اولویت اول مطرح شود تا مابقی ‌مشکلات کشور از گذر این اتفاق حل شدنی ‌باشند و می توان مشکلات اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه را با توسعه یافتگی ‌در آموزش و پرورش ‌جستجو کرد.

لزوم ایجاد مهارت آموزی برای دانش‌آموزان

وی در خصوص ‌آموزش مهارت آموزی برای دانش آموزان، اظهار کرد: یکی ‌از تکالیف عمده‌ای که برای سند تحول ‌بنیادین ‌بر عهده آموزش ‌و پرورش قرار داده  این است که آموزش ها از سمت حافظه محوری به سمت مهارت محوری پیش رود و اینکار در مدارس آغاز شده است و این امر حلقه مفقوده‌ای در نظام آموزشی بوده که دانش آموزان با محفوظات آموزش می گرفتند و اکنون آموزش ها در هنرستان ها، دوره اول ابتدائی، اول متوسطه به سمت مهارت محوری رفته است.

وی ادامه داد: در دوره اول متوسطه اول اجرای برنامه "ایران مهارت" را در تعدادی از مدارس داریم و دروس سواد رسانه ای و بهداشت در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش ‌به دنبال مهارت آموزی دانش آموزان است.

معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش استان اصفهان، خاطر نشان کرد: مهارت دانش آموزان فقط در حوزه فنی نیست و مهارت های زندگی و اجتماعی را هم در بر می گیرد و همه دانش آموزان بعد از دوران تحصیل باید به عنوان یک شهروند مسئولیت پذیر وارد اجتماع شوند و اجرایی کردن این مسیر تا حدودی دشوار است و در مدارس این برنامه شروع شده و تا پایان سال تحصیلی ادامه خواهد داشت.

کد خبر 392680

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.