برج های کبوتر المان های هویت بخش ورودی شرق اصفهان

مدیر گروه شهرسازی دانشگاه هنر اصفهان گفت: بام ساختمان‌ها در ورودی شهر جزء نمای شهر محسوب می‌شود که باید به آن بیش از گذشته اهمیت داد.

محمد مسعود در گفت وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: ورودی‌ها چشم و چراغ شهر هستند و به عنوان ایجاد هویت مستقل برای منظر شهری اهمیت فراوانی دارند، بنابراین برای دستیابی به راهکارهای مناسب در طراحی و ساماندهی ورودی کنونی شهرها، توجه به ماهیت مفهوم ورودی را باید در نظر داشت.

وی گفت: به جای آنکه نمادی را هرچند هماهنگ با فضای شهری، خلق کنیم بهتر است هر آنچه در منظر طبیعی شهر وجود دارد را بازسازی و احیا کنیم تا ورودی شهر صاحب هویت شود. مثلا یکی از المان های هویت بخش در ورودی شرق اصفهان، برجهای کبوتر هستند  که باید مرمت و احیا شوند و از هویت شهری چشم انداز درستی به گردشگر بدهند.

این کارشناس شهرسازی با بیان اینکه فضای سبز ورودی‌های شهر باید از نوع عمودی باشد یعنی درختان همیشه سبز مطابق با اقلیم شهر، به صورت دیوار سبز در وسط و کنار جاده کاشته شود، افزود: فضای سبز افقی مانند چمن و گلکاری، آب فراوان و هزینه زیادی نیاز دارد و در چشم انداز شهر اثر چندانی ندارد.

وی تصریح کرد: در ورودی‌های شهر باید حریم‌ها و مکان‌های بیرون و درون به آرامی و ظرافت به هم تبدیل شود، به نحوی که به گردشگر شوک وارد نشود و احساس ناخوشایندی به او دست ندهد. در این راستا از میان ورودی‌های موجود شهر اصفهان، "ورودی دروازه شیراز " از نظر توپوگرافی زمین و چشم انداز طبیعی جذاب‌تر است. 

مسعود با اشاره به عوامل تقویت هویت در شهر افزود: نورپردازی مناسب می­‌تواند یکی از عوامل تقویت کننده­ هویت ورودی شهر محسوب شود چراکه با این کار می­‌توان بر جذابیت و در نتیجه سرزندگی شهر یا آرامش فضاهای آن افزود و حضور شهروندان را در فضا تقویت کرد.

وی با بیان اینکه بام ساختمان‌ها در ورودی شهر جزء نمای شهر محسوب می‌شود که باید به مناسب‌سازی آن بیش از گذشته اهمیت داد، اضافه کرد: متاسفانه امروز اغلب بام مغازه‌ها یا منازل، محل انباشت آهن قراضه و ضایعات است که به چشم انداز ورودی شهر آسیب می‌زند.

کد خبر 392677

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.