حمل و نقل کربن‌ صفر؛ آینده جابجایی های شهری

در شهریورماه (سپتامبر) سال جاری، جمعیتی بالغ بر ۲۵ هزار نفر از دوستداران محیط زیست، که ۱۸هزار نفر از آن‌ها دوچرخه‌سوار بودند، روند اجرای نمایشگاه بین‌المللی اتومبیل فرانکفورت ۲۰۱۹ را با اختلال مواجه کردند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، این اجتماع بزرگ خواستار توقف تأثیرات منفی صنعت خوردو بر شرایط آب و هوایی و نمایش آینده‌ای دوستدار محیط زیست در این صنعت بودند؛ آینده‌ای کاملا متفاوت از گذشته با عملکردی قوی‌تر از تمامی آنچه که تا به امروز وجود داشته است. حال چالش اینجاست که با توجه به شرایط اقلیمی اضطراری موجود، جای هیچ‌گونه درنگی برای تغییر در ساختار شهری و طراحی اتومبیل‌ها وجود ندارد.

در بسیاری از موارد تفکر درباره سیستم‌های حمل و نقل در آینده، فکر انسان را به سمت اتومبیل‌های پرنده می‌برد ولی در حقیقت این تصویر ذهنی بسیار ناپایدار و سودمحور است چرا که به طور حتم خیابان‌های آینده جهان نیز هم‌چون گذشته آن است؛ پر از ترافیک و شاید مملو از دود و دم. بنابراین لازم است دست به اقداماتی برای "کربن‌صفر شدن" زد که در ادامه به معرفی بعضی از آن‌ها می‌پردازیم.

پیاده‌روی بیشتر

از ابتدای پیدایش بشریت، بحث پیاده‌روی وجود داشته است و هرچند به مرور وسایل و شیوه‌های حمل و نقل گوناگونی اختراع شد اما به هر جهت می‌توان آن را به‌عنوان یکی از بهترین شیوه‌های جابجایی شناخت، به‌طوری‌که بسیاری از شهرهای پیشرفته دنیا در حال پیاده‌روسازی مراکز شهری و مناطق خرید خود هستند.

البته تمامی اقشار یک جامعه مشمول طرح پیاده‌روی نمی‌شوند ولی در حقیقت وجود راحتی و آسایش در مسیر عابران پیاده و فراهم آوردن امکان قدم زدن آسان در شهرها، کیفیت آب و هوا را به سرعت بهبود می‌بخشد؛ چرا که با کم شدن تراکم وسایل نقلیه (خصوصا موتوری)، زمان تلف شده در ترافیک کاهش می‌یابد و ساکنان جامعه به انجام فعالیت‌های بیشتر ترغیب می‌شوند.

دوچرخه‌سواری بیشتر

برای شهرها و افرادی که در آنجا زندگی می‌کنند، دوچرخه‌سواری گزینه‌ای بسیار عالی است. دوچرخه‌ها اصلی‌ترین وسایل نقلیه کربن‌صفر هستند و دوچرخه‌سواران مهم‌ترین یاری‌رسان‌های شهری برای کمک به رفع بحران‌های آب و هوایی، آلودگی هوا و تخریب محیط زیست به حساب می‌آیند. ایمن‌سازی مسیر حرکت دوچرخه‌ها و تفکیک آن از مسیر ترافیک جاده‌ای در شهرها، نقش مهمی در افزایش تعداد دوچرخه‌سواران و در نتیجه بهره‌مندی از مزایای سلامتی و زیست محیطی آن دارد.

افزایش جابجایی الکترونیکی

تحرک یا جابجایی الکترونیکی یک اصطلاح عمومی برای توسعه موتورهای برقی است که به منظور تغییر طراحی خودروها و استفاده آن‌ها از نیروی الکتریکی به جای سوخت‌های فسیلی به وجود آمده است و هدف آن کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خصوصا کربن است.

با در نظر داشتن این هدف، شرکت‌های بسیاری در شهرهای مختلف سراسر جهان اقدام به طراحی و ساخت وسایل نقلیه متفاوت کرده‌اند. دولت‌ها نیز دست به اقداماتی هم‌چون هوشمندسازی وسایل ارتباطی برای مسافرت‌های درون و بیرون شهری و استفاده از فن‌آوری در این زمینه داشته‌اند که به طور بالقوه خبر از دسترسی آسان شهروندان به وسایل حمل و نقل عمومی و کاهش مشکلات آب و هوایی و زیست محیطی می‌دهد.

حمل و نقل عمومی دوستدار محیط زیست

قطارها، اتوبوس‌ها، کشتی‌ها، ترامواها و به‌طورکلی تمامی انواع وسایل حمل و نقل عمومی، همگی ستون فقرات حمل و نقل شهری به حساب می‌آیند که نسبت به اتومبیل‌ها، می‌توانند افراد بیشتری را جابجا کنند و از نظر فضا و انرژی، کارآمدترین روش برای جابجایی میلیون‌ها نفر به طور هم‌زمان هستند.

از سوی دیگر، حمل و نقل عمومی یک نوع از شبکه‌های تأمین اجتماعی به حساب می‌آید زیرا افراد کم‌درآمد را از پرداخت هزینه‌های گزاف تملک و تعمیر و نگهداری خودرو معاف می‌کند. شهرهای بسیاری در سراسر دنیا در حال نوآوری‌ها و اقدامات ابتکارانه در زمینه‌ حمل و نقل عمومی خود هستند و امیدوارند که با استفاده از فن‌آوری‌های امروزی بتوانند این سیستم را به بهترین شکل ممکن به راهکارهای دوستدار محیط زیست مجهز کنند.

اتومبیل‌های کمتر

زندگی‌های امروزی کاملا اتومبیل محور هستند ولی واقعیت این است که با توجه به وضعیت ترافیک، هزینه‌های سوخت و نگهداری، شرایط آب و هوایی موجود و گرمایش جهانی، هر چه تعداد این وسایل حمل و نقلی شخصی کمتر شود، آسایش، رفاه عمومی و کیفیت زندگی ارتقا می‌یابد. کاهش تعداد اتومبیل‌ها برابر است با فضاهای سبز بیشتر، فروشگاه‌ها و رستوران‌های فراوان‌تر و محیط‌های بازی گسترده‌تر در کنار هوای پاک‌تر و زمین سالم‌تر.

البته امکان حذف کامل اتومبیل‌ها وجود ندارد چون برای بسیاری از جابجایی‌ها قطعا نیاز به وسایل حمل و نقلی کوچک‌تر از اتوبوس و قطار نیز وجود دارد ولی استفاده از اتومبیل‌های الکترونیکی اجاره‌ای و به اشتراک‌گذاری آن‌ها می‌تواند بهترین گزینه باشد؛ گزینه‌ای که آینده حمل و نقلی تمیز، قابل اعتماد و سرشار از آسایش را به همراه دارد.

کد خبر 392674

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.