۱۴ هزار تن تخم مرغ از ابتدای سال صادر شد

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی گفت: صادرات تخم مرغ آزاد است و در هفت ماه اخیر ۱۴ هزار تن تخم مرغ صادر شده است.

به گزارش ایمنا به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، مرتضی رضایی در حاشیه دهمین دوره گرامیداشت روز جهانی تخم مرغ در جمع خبرنگاران در رابطه با صادرات تخم مرغ اظهار کرد: چندین ماه است که صادرات تخم مرغ آزاد شده و نزدیک به ۱۴ هزار تن امسال صادرات تخم مرغ داشته‌ایم، سعی ما نیز بر این است که راه صادرات همیشه باز بماند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به مقاصد صادراتی تخم مرغ کشور گفت: مقاصد اصلی صادراتی کشور عراق و افغانستان است اما باید سعی کنیم با کشورهای دیگر در دنیا نیز در این زمینه تعامل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: تولید تخم مرغ یک روند خطی دارد و مرغداران نمی‌توانند یکباره تولید را افزایش یا کاهش دهند اما مصرف تخم مرغ در ماه‌های مختلف و فصول مختلف متغیر است و معمولا شش ماهه دوم سال افزایش مصرف تخم مرغ داریم و ۶۰ درصد از تولید تخم مرغ در این نیمه مصرف می شود، بنابراین باید تمهیدات لازم اندیشیده شود و به انداره این افزایش تقاضا در نیمه دوم تولید کنیم.

رضایی با بیان اینکه میزان مصرف تخم مرغ در شش ماهه نخست سال می‌توان به صادرات تخم مرغ و تعامل با بازارهای هدف پرداخت، افزود: در نیمه اول که افزایش تولید داریم میزان مصرف کمتر است و می‌توان در این نیمه با بازارهای صادراتی، بازار را تنظیم کنیم تا تولیدکنندگان متضرر نشوند.

معاون امور تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به سرانه مصرف سالانه حدود ۲۰۰ عدد تخم مرغ برای هر نفر در کشور گفت: مصرف سرانه کشورهای دیگر هم حدود ۳۶۵ عدد در سال است که با سرعت رشدی که سالانه در تولید تخم مرغ داریم مطمئن هستیم که به سرانه مصرف مطلوب خواهیم رسید.

رضایی در رابطه با دام‌های پلاک گذاری نشده، گفت: با توجه به مصوبه ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در خصوص محدودیت حمل دام بدون شناسه و کد هویت گذاری، حمل آن کاملاً ممنوع است و در صورت رصد این نوع دام توسط دستگاه‌های نظارتی به‌عنوان دام قاچاق ضبط خواهد شد.

وی در خصوص صادرات دام سنگین عنوان کرد: با توجه به اینکه چند ماه است قیمت گوشت دام سنگین کاملاً کاهش پیداکرده اگر روند کاهشی ادامه داشته باشد احتمال دارد صادرات آن آزاد شود.

کد خبر 392673

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.