جامعه «امن» نه «امنیتی»

دیدار حسن روحانی با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت اطلاعات، دستگیری تعدادی از کارگران هفت تپه در راه پایتخت و آخرین تحولات شمال سوریه از مهمترین عناوین روزنامه‌های امروز -چهارشنبه ۱۷ مهرماه- است.

مطبوعات و رسانه‌های آزاد و شفاف در هر جامعه‌ای، از ارکان توسعه و دموکراسی محسوب می‌شود، لذا خبرگزاری ایمنا،  مرور بر بخشی از عناوین مطبوعات کشور را به صورت روزانه در دستور کار خود دارد.

روزنامه ایران، در صفحه نخست امروز با تیتر «جامعه امن نه جامعه امنیتی» به انعکاس اظهارات روزگذشته حسن روحانی در دیدار با وزیر، معاونان و مدیران ارشد وزارت اطلاعات پرداخته و در مطلبی به نقل از رئیس جمهور نوشته است: اینکه بر اساس قانون اساسی، تنها دستگاه اجرایی است که وزیر آن باید مجتهدی عادل باشد؛ یعنی متشرع بودن کارکنان و نیز شرعی و عادلانه عمل کردن وزارت اطلاعات نخستین و محوری‌ترین رکن فعالیت این دستگاه است.رئیس شورای عالی امنیت ملی، قانونی و نظارت پذیر بودن را رکن دوم فعالیت وزارت اطلاعات دانست و ادامه داد: اینکه قانونگذار بعد از بحث‌های فراوان به این نتیجه رسید که دستگاه اطلاعاتی کشور باید در قالب وزارت و درون دولت شکل گیرد، نشانه این است که این دستگاه علاوه بر نظارت خداوند و مردم، نظارت رئیس جمهوری به عنوان منتخب مردم؛ مجلس و سایر ارکان قانونی کشور را بر خود پذیرفته است.

او تصریح کرد: مردمی بودن و جامعه محور عمل کردن سومین رکن فعالیت در مجموعه وزارت اطلاعات است. اقشار و سلیقه‌های مختلف اجتماعی باید با سلامت عمل و اقتدار وزارت اطلاعات باور داشته باشند و با شنیدن نام وزارت، احساس امنیت و آرامش کنند. رویکرد وزارت اطلاعات نیز بایستی ایجاد و استحکام «جامعه امن» و پرهیز از جامعه امنیتی باشد. رئیس شورای عالی امنیت ملی، مأموریت اصلی وزارت اطلاعات را حفظ نظام، کشور، امنیت ملی و منافع مردم دانست و افزود: وزانت، استحکام و تجربه در امور اطلاعاتی و امنیتی از ویژگی‌های ممتاز وزارت اطلاعات در مقایسه با سایر دستگاه‌هاست.

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود، با تشریح روند تحولات از مقطع دی ماه ۹۶، خروج امریکا از برجام و تلاش دشمنان برای تنش‌آفرینی در داخل و جنگ اقتصادی از خارج؛ به تبیین برنامه‌ها و اقدامات هوشمندانه دولت در هر مقطع پرداخت و ضمن تبیین نتایج سفر اخیر خود به مقر سازمان ملل متحد گفت: دشمنان نظام اسلامی و مردم ایران اگر چه ممکن است اعتراف نکنند، اما پذیرفته‌اند که استراتژی فشار حداکثری شکست خورده و این رویکرد را باید در مقابل ملت ایران کنار بگذارد.
رئیس جمهوری با تأکید بر اینکه «ملت ما در آزمایش سخت مقابله با فشار حدکثری بدخواهان فداکاری بزرگی کرد و سربلند شد»، افزود: دستگاه‌ها، قوا و نیروهای مسلح نیز در این زمینه با هماهنگی خوب و تلاش فراوان عمل کردند که این مسیر  باید تا رسیدن به نقطه ای که دشمنان به طور کامل از اعمال فشار حداکثری ناامید شوند، ادامه یابد. روحانی تصریح کرد: مردم نشان دادند که هوشیارند و ریشه فشارها و سختی‌ها را به درستی می‌شناسند و امروز مهم‌ترین قدردانی مسئولان از ملت، حفظ نظام اسلامی، ایران عزیز، منافع ملی و اثبات کارآمدی و خدمت به جامعه است.

روزنامه اعتماد ، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «سفر نیمه‌تمام از هفت‌تپه به تهران» به بررسی دستگیری تعدادی از کارگران هفت تپه که برای حضور در مجلس عازم پایتخت بودند پرداخت و نوشت: هفته دوم شهریور محمد خنیفر که خودش را به جلسه دیدار با نماینده ولی‌فقیه استان خوزستان رسانده بود، گفت: ‌«همین حالا از مزرعه آمده‌ام.» و بعد عکس و ویدئوی بوسه حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدنبی موسوی‌فرد بر دستان او تبدیل به تیتر رسانه‌ها شد. اسم محمد خنیفر اواخر شهریور دوباره در خبرها درج شد؛ این‌بار به دلیل سردرآوردن از فهرست اخراجی‌های شرکت کشت و صنعت نیشکر هفت‌تپه.

هشتم مهرماه کریم یاوری، نماینده تام‌الاختیار وزیر و مدیرکل حمایت از مشاغل و بیمه بیکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم جلسه دیگری با کارگران تشکیل داد و گفت: ‌«ما موظفیم به دغدغه‌های شما گوش دهیم و رسیدگی کنیم.» او خاطرنشان کرد:« مدعی هستیم که خدمتگزار و کارگر شما هستیم. هرگونه انتقاد، اعتراض و خواسته‌ای دارید با مراجعه به مراجع ذی‌صلاح قانونی، مساله را مطرح، پیگیری و حل‌وفصل کنید.» یک هفته بعد نامه کارگران نوشته شده بود، جمعی از آنها سوار ماشین‌های‌شان شدند و به اعتبار حمایت نماینده ولی‌فقیه و نماینده وزارت کار حرکت کردند به سمت تهران برای دیدار با نمایندگان کمیسیون اجتماعی مجلس؛ سفری که در عوارضی خرم‌آباد و دستگیری محمد خنیفر و دو نفر دیگر از همسفران به پایان رسید.

روزنامه ابتکار، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «متحد نیمه راه» به بررسی آخرین تحولات شمال سوریه پرداخت و نوشت: نزدیک به دو سال پس از ورود نیروهای ترکیه به شمال سوریه و اشغال عفرین و در حالی که با گره خوردن تحولات در شرق فرات، دونالد ترامپ رئیس‌ ایالات متحده آمریکا اعلام کرد که نیروهای این کشور از شمال سوریه خارج خواهد کرد، عصر روز گذشته رسانه‌های منطقه از آغاز عملیات نظامی ترکیه در حسکه گزارش دادند. این عملیات از شامگاه روز دوشنبه آغاز شده و به گفته خبرگزاری دولتی سوریه مناطقی از قبیل تل طویل، گذرگاه سیمالکا در مرز عراق مواضعی در شهر تل ابیض هدف حمله هوایی ترکیه قرار گرفته است. بنا بر اعلام وزارت دفاع ترکیه این حملات که آغاز رسمی عملیات ترکیه در شرق فرات پس از انصراف آمریکا از حمایت کردها صورت گرفته، جلوگیری از ایجاد گذرگاه‌های زمینی است. همزمان با این موضوع اعلام شده که تجهیزات نظامی ترکیه شامل ده‌ها فروند تانک در حال استقرار در مرزهای جنوبی ترکیه است و کاروان نظامی این کشور وارد دو شهر خاصه و قرق خان شده است.

ترکیه در زمستان سال ۹۶ نیروهای خود را وارد شمال سوریه کرد. این اقدام با اشغال عفرین و پس از آن پیشروی به سمت شرق فرات ادامه داشت. مسئله‌ای که اگر چه در ابتدا با چراغ سبز آمریکا و روسیه صورت گرفت، اما پس از آن به واسطه حمایت آمریکا از یگان‌های مدافع خلق و خطر رودررویی نظامیان ترکیه و آمریکا در شمال سوریه متوقف شد. یگان‌های مدافع خلق یکی از مهم‌ترین همپیمانان آمریکا در مبارزه با داعش بودند. آنها همچنین با تسلط خود بر مناطق شمالی و شرقی سوریه یکی از نیروهای تعیین‌کننده در آینده و ساختار شکلی نظام سوریه پس از جنگ محسوب می‌شوند. به همین دلیل ترکیه با توجه به سیاست خارجی پاندولی خود در قبال سوریه و با احساس تهدید در ژئوپلیتیک مرزهای جنوبی به بهانه عدم استقرار «پ‌ک‌ک» در این مناطق مبادرت به فرستادن نیرو و اشغال شمال سوریه کرده است. آنکارا معتقد است که یگان‌های مدافع خلق شاخه‌ای تروریستی از حزب کارگران کردستان «پ‌ک‌ک» هستند.

در این میان هر چند سال گذشته ترامپ اعلام کرده بود که قصد دارد نیروهای خود را از سوریه و افغانستان خارج کند، اما خالی کردن پشت کردهای سوریه به طور ناگهانی موضعی بود که با مخالفت بسیاری از مقامات آمریکایی و اروپایی مواجه شد. ترامپ در توجیه این اقدام گفته است که کردها چندین دهه است که با ترکیه مبارزه می‌کنند. من سه سال این نبرد را به تعویق انداختم، اما اکنون زمان رهایی از این جنگ‌های مزخرف و باز گرداندن سربازانمان از سوریه است.

روزنامه مردم همدلی، در صفحه نخست امروز خود با تیتر «انقلاب در اصلاحات» به  بررسی تغییر گفتمان اصلاحات از سوی اصلاح طلبان انقلاب در اصلاحات پرداخت و در ادامه نوشت: کلید واژه «اصلاح اصلاحات» چند وقتی هست که از زبان چهره‌های مختلف جریان اصلاح‌طلبی شنیده می‌شود، اما این تغییر در چه صورت امکان‌پذیر است؟ بسیاری از تئوریسین‌های جریان اصلاح‌طلبی معتقدند که اصلاحات اگر بخواهد نقش تاریخی خود را در جامعه ایفا کند، چاره‌ای جز بازتعریف خود، تغییر گفتمان و بازتعریف اصلاح‌طلبان ندارد. این تغییر، ضرورتی انکارناپذیر برای تطبیق با شرایط کنونی جامعه و تداوم کارآمدی است.

«مشکل اصلاح‌طلبان نداشتن یک گفتمان جدید و ناظر به اصلی‌ترین مشکلات کشور است که عدالت‌خواهی و فسادستیزی بخشی از آن است. مشکل اصلاح‌طلبان به گمان من این است که گفتمان آن‌ها به اندازه کافی منسجم، رادیکال، صریح و شفاف نیست. گفتمانی که پیش از این وجود داشت با توجه به تحولات سیاسی و اجتماعی سال‌های اخیر نیاز به بازسازی دارد.» این روایت محسن آرمین از وضعیت کنونی جریان اصلاحات است. در کنار این بسیاری معتقدند که اصلاحات مانند سابق در میان افکار عمومی و مردم جایگاه ندارد و علت آن را هم عملکرد نامناسب منتخبان می‌دانند. بر این اساس گفته می‌شود که شاید لازم باشد اصلاح‌طلبان آگاهانه و عامدانه به خودت استراحت دهند، دمی از فضای قدرت جدا شوند و از فضای پرغوغای قدرت که همه چیز در آن گم می‌شود، دور شوند تا با خود محاسبه کنند که چندبه‌چند هستند. به این بیندیشند که در حال حاضر چند نفر نیروی فعال، جریان‌ساز و کاریزماتیک دارند که اگر لازم شود بتواند به این جناح کمک کنند.

روزنامه دنیای اقتصاد، در صفحه نخست امروز خود به بررسی سرعت و شدت اثر تغییرات نرخ ارز بر قیمت کالاها پرداخته و در مطلبی با تیتر «سرعت واکنش و اثر تورم ارزی » نوشته است: یک گزارش پژوهشی در پژوهشکده پولی و بانکی، «سرعت» و «شدت اثر» تغییرات نرخ ارز بر قیمت کالاها را بررسی کرده است. در این پژوهش، از داده‌های قیمتی ۲۳۶۹ قلم کالای ۳۵۵ شرکت بورسی و فرابورسی در کنار ۷۳۴ قلم کالا و خدمات تشکیل دهنده شاخص قیمت تولیدکننده استفاده شده است. در بخش نخست، اثر تغییرات ارزی بر قیمت کالا و خدمات منتخب مورد بررسی قرار گرفته است. نتایج این تحلیل نشان می‌دهد که «محصولات بخش صنعت» و در رتبه بعدی «حمل‌ونقل» بیشترین اثرپذیری را از تغییرات نرخ ارز دارند و در مقابل زیر بخش‌های خدمات به جز حمل و نقل کمترین تاثیرپذیری را ثبت کرده‌اند.

بیشترین سرعت شوک ارزی در کالاهای کشاورزی و صنعت منعکس شده، اما بخش حمل و نقل، آموزش و بهداشت با وقفه بیشتری از تغییرات ارزی متاثر می‌شوند. در بخش دیگر این پژوهش ویژگی‌های شرکت‌ها در اثرپذیری نرخ ارز مورد ارزیابی قرار گرفته است. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد که واردات محوری، بیشتر بودن مصارف ارزی نسبت به منابع و استفاده از دلار به‌عنوان نرخ ارز معیار در خریدهای وارداتی باعث افزایش اثرپذیری شرکت‌ها از نرخ ارز می‌شود. در مقابل ویژگی‌هایی مانند مالکیت دولتی، اندازه شرکت‌ها و معیار قراردادن دلار برای فروش‌های صادراتی، اثرپذیری از نرخ ارز را کاهش می‌دهند.

کد خبر 392595

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.