داروهای رقیق‌کننده خون آلزایمر را به تاخیر می‌اندازد

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد مصرف داروهای رقیق‌کننده خون، ابتلا به بیماری آلزایمر را به تاخیر می‌اندازد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، بیماری آلزایمر که رایج‌ترین نوع زوال عقل محسوب می‌شود، یک اختلال عملکرد مغزی است؛ پژوهشگران سراسر دنیا به دنبال روشی هستند که علائم این بیماری را به تاخیر اندازد. بعضی از روش‌های درمانی به بهبود علائم آلزایمر کمک می‌کند. نتایج تحقیقات اخیر نشان می‌دهد گردش خون در مغز افراد مبتلا به این بیماری ضعیف است.

گروهی از محققان اسپانیایی به منظور بررسی تاثیر مصرف داروی ضد انعقاد خون بر بروز علائم بیماری آلزایمر، مطالعه‌ جدیدی روی موش‌ها انجام دادند. آن‌ها برای نیل بدین هدف از موش‌های ماده‌ استفاده کردند، به گونه‌ای که ژن‌های آن‌ها دستکاری شده بود تا مستعد ابتلا به علائم آلزایمر شوند. گروه کنترل این مطالعه نیز شامل موش‌های عادی می‌شد. محققان به مدت یک سال به موش‌های گروه کنترل، شبه دارو و به موش‌های گروه دیگر داروی ضد انعقاد خون دادند که با غذای آن‌ها ترکیب شده بود.

نتایج بررسی‌های جدید نشان داد موش‌هایی که به مدت یک سال داروی ضد انعقاد خون مصرف کردند، حافظه خود را از دست ندادند و جریان خون در مغز آن‌ها طبیعی و عادی بود. علاوه بر این، علائم بیولوژیکی در میان این گروه از موش‌ها کاهش پیدا کرد. همچنین حدود ۲۳ درصد از پلاک‌های آمولوئید در این موش‌ها کاهش یافت؛ پلاک‌های آمولوئید عامل اصلی بیماری آلزایمر است.

علاوه بر این محققان متوجه شدند مقدار سلول‌های ایمنی مغز به نام "میکروگلیای فاگوسیتیک" و سلول‌های T که نوعی سلول ایمنی است در این موش‌ها به ترتیب ۳۱.۳ و ۳۲.۲ درصد کاهش پیدا کرد؛ این موضوع باعث کاهش التهاب و آسیب رگ‌های خونی در مغز می‌شود. همچنین تجمع پروتئین در مغز که ارتباطات طبیعی بین سلول‌های مغز را از بین می‌برد نیز در این موش‌ها کاهش یافت.

به گفته پژوهشگران مصرف داروهای ضد انعقاد خون باعث بهبود جریان خون در مغز افراد مبتلا به آلزایمر می‌شود و نقش موثری در به تاخیر انداختن بروز علائم بیماری آلزایمر دارد.

نتایج این مطالعه در مجله American College of Cardiology منتشر شده است.

کد خبر 392583

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.