بهترین شهرهای دوستدار محیط زیست

بسیاری از مردم جهان از زندگی کردن در شهرها لذت می‌برند چراکه شهر علاوه‌بر زیبایی‌های خاص خود، فرصت‌های بسیاری را برای پیشرفت در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد؛ محیط زیست یکی از مهم‌ترین عواملی است که در جذب افراد نقش بسزایی را ایفا می‌کند.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، ازدحام، ترافیک، آلودگی هوا، فاصله طبقاتی بین مردم و غیره از جمله عواملی است که در نگاه اول ممکن است ذهن هر فرد را در خصوص زندگی در کلانشهرهای جهان به خود مشغول کند. بااین حال، بسیاری از کلانشهرهای جهان به گونه‌ای طراحی شده است که زندگی برای شهروندان خود را بسیار خوشایند کرده است. محیط زیست یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند مردم را به زندگی در یک شهر جذب کند. در ادامه به بهترین کلانشهرهای جهان دوستدار محیط زیست پرداخته می‌شود.

سنگاپور

از نظر زیست محیطی، مسئولان در کلانشهر سنگاپور پایتخت کشور سنگاپور به امید آن‌که جایزه جهانی بهترین شهر دوستدار محیط زیست جهان را از آن خود کنند، تلاش کرده‌اند سنگاپور را به سبزترین شهر جهان تبدیل کنند. شاید چشمگیرترین دستاورد زیست محیطی آن، ساختار سبز سنگاپور باشد که از سال ۲۰۰۸ از طرف دولت به عنوان یک ضرورت و قانون به شمار رفته است.

سبز بودن پایتخت کشور سنگاپور تنها به معنای کاهش حداکثر انتشار کربن نیست، بلکه گیاهان و درختان با معماری این شهر تلفیق شده است تا هرگونه آلودگی در شهر را از بین ببرد. سرسبزی علاوه‌بر دیوارها وسقف‌های کلانشهر سنگاپور، در باغ Supertree Grove نیز پایداری زیست‌محیطی را برای شهر به ارمغان آورده است. باغ Supertree Grove باغی عمودی ساخته دست بشر است ، که با زیبایی منحصربه‌فرد خود هر ساله گردشگران زیادی را از سراسر دنیا به سمت خود جذب می‌کند.

ریکیاویک

ریکیاویک، پایتخت و بزرگ‌ترین شهر ایسلند، نیز از نظر داشتن محیط زیست سبز توانسته است خود را در سراسر جهان به شهرت برساند. به جرات می‌توان گفت که ۹۹ درصد از موفقیت این شهر به انرژی گرمایی زمین در این شهر مربوط می‌شود که به طور ۱۰۰ درصد قابل تجدید است. انرژی گرمایی زمین در ریکیاویک به‌خاطر آتشفشان‌های فعالی است که دورتادور کشور ایسلند را در برگرفته است.

انرژی گرمایی زمین به طور ویژه‌ای باعث افزایش حرارت سطح زمین می‌شود که همین امر می‌تواند گرمای مورد نیاز گلخانه‌ها را تامین کند. از آن‌جا که انرژی مورد نیاز پایتخت ایسلند از طریق انرژی گرمایی زمین قابل تامین است، بنابراین مسئولان در تلاشند تا سال ۲۰۵۰ استفاده از سوخت‌های فسیلی در این شهر را به صفر برسانند و در عوض بر منابع تجدیدپذیر تکیه کنند.

آمستردام

اگرچه پایتخت هلند به طور چشمگیری به خاطر داشتن تنوع فضاهای سبز در سراسر جهان شهرت دارد، بااین‌حال، ابتکاراتی که در جهت تبدیل آمستردام به شهر دوستدار محیط زیست انجام شده است، بسیار قابل توجه است.

باوجود این‌که حمل‌ونقل در آمستردام بیشتر به وسیله دوچرخه انجام می‌گیرد و به شهر دوچرخه در دنیا معروف است، اما حمل‌ونقل عمومی نیز، از واگن‌های برقی گرفته تا قایق‌ها و کشتی‌ها، بر پایه انرژی تجدیدپذیر انجام می‌گیرد. حتی فرودگاه‌های پایتخت هلند نیز جزو بهترین فرودگاه‌های دوستدار محیط ‌زیست در سراسر اروپا به شمار می‌رود چرا که تمام خودورهای زمینی فرودگاه‌ها از بیودیزل برای تامین انرژی حرکتی خود بهره می‌گیرد و علاوه براین، تمام فرودگاه‌ها در این شهر نیز به وسیله لامپ ‌های کم مصرف ال‌ای‌دی روشنایی خود را تامین می‌کند. مسئولان در شهر آمستردام، بیش از پیش به‌خاطر رونق صنعت گردشگری در این شهر سیاست‌های سبز را در پیش گرفته‌اند و تلاش کرده‌اند پایتخت هلند را به شهری دوستدار طبیعت تبدیل کنند.

کیپ تاون

مسئولان کلانشهر کیپ تاون، پایتخت آفریقای جنوبی، برای ایجاد شهر دوستدار محیط زیست تلاش کرده‌اند فضاهای سبز شهر را افزایش دهند و به عبارتی، شهر را در گل‌ها و گیاهان سبز محصور کنند. برای این کار، آن‌ها از انرژی سبز که در کشور آفریقای جنوبی به وفور وجود دارد، بهره گرفته‌اند. علاوه‌براین، وجود انرژی باد و انرژی خورشیدی که بخش عظیمی از انرژی مورد نیاز شهری را تامین می‌کند، مسئولان کیپ تاون را در رسیدن به اهداف بلندپروازانه خود برای ایجاد شهری دوستدار محیط زیست یاری می‌کند. احداث مسیرهای دوچرخه‌سواری زیادی که در چند سال اخیر انجام شده است، نیز حمل‌و نقل سالم را در میان مردم این کلانشهر ترویج داده است.

سان‌فرانسیسکو

سان فرانسیسکو، چهارمین شهر بزرگ ایالت کالیفرنیای ایالات متحده آمریکا، به خاطر نرخ ۸۰ درصدی بازیافت خود در سراسر دنیا شهرت دارد و اولین شهر ایالات متحده امریکا است که به جمع‌آوری مواد بازیافتی جهت استفاده دوباره پرداخته است. این شهر همچنین به‌خاطر حمل‌ونقل پاک که شامل ترامواها و اتوبوس‌های برقی است، خود را به جایگاه بالایی در حفاظت از محیط زیست رسانده است. به همین دلیل، سان‌فرانسیسکو به عنوان سبزترین شهر ایالات متحده امریکا شناخته شده است، که از نظر زیست‌محیطی از شهرهای نیویورک، سیاتل و بوستون پیشی گرفته است. موفقیت این شهر به طور برابر مدیون بازیافت مواد زائد و حمل‌ونقل پاک است.

کد خبر 392554

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.