حفظ دستاورد حذف سرخک، مهمتر از کسب گواهینامه آن است

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت کسب گواهینامه حذف سرخک از سازمان بهداشت جهانی را دستاورد بسیار مهم و بی‌نظیری دانسته و اعلام می‌کند حفظ این دستاورد از کسب گواهینامۀ آن بسیار مهمتر است.

به گزارش ایمنا به نقل از وزارت بهداشت و درمان، دکتر محمد مهدی گویا اظهار کرد: برنامه حذف سرخک و سندروم سرخجه مادرزادی به عنوان اولویت اصلی برنامه‌های پیشگیری و حذف بیماری‌های قابل پیشگیری و حذف با واکسن از سال ۱۳۸۰ در کشور آغاز شد.

واکسیناسیون ۳۳ میلیون نفر در یک ماه

وی افزود: این تصمیم از بزرگترین عملیات تاریخ بهداشتی کشور بود که نه تنها در تاریخ ایران بلکه  در تاریخ جهان بی‌سابقه بوده بدین ترتیب که واکسیناسیون ۳۳ میلیون کودک ۹ ماهه تا افراد ۲۵ ساله ظرف مدت تنها یک ماه انجام شد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت ادامه داد: چندین کشور دنیا از جمله برزیل و چین خواسته بودند به چنین اقدامی داشته باشند اما موفق نشده بودند ولی در ایران طبق یک برنامه‌ریزی دقیق با همکاری سایر دستگاه‌ها، این عملیات بزرگ در دی ماه سال ۸۲ با موفقیت ۹۹ درصدی به پایان رسید.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر گفت: قرار بود جشن بزرگ این برنامه در سراسر کشور برگزار شود که متاسفانه فاجعه زلزله بم رخ داد و شیرینی این دستاورد بزرگ را به غمی بزرگ تبدیل کرد.

۱۰۰ تا ۲۰۰ مورد سرخک با منشاء خارجی

گویا با اشاره به این که برای جهان باور نکردنی بود که ۳۳ میلیون نفر ظرف مدت یک ماه واکسینه شوند، ادامه داد: پس از این تاریخ موارد ابتلا به سرخک هر ساله بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ مورد در کشور ثبت می‌شد که بخش قابل توجهی از این موارد را هم مبتلایان ساکنین کشورهای همسایه و اتباع غیرایرانی تشکیل می‌دادند.

وی افزود: چاره‌ای نبود جز آن که به صورت محلی و موضعی به هر موردی حتی طغیان‌های بسیار کوچکِ این بیماری به سرعت واکنش نشان داده شود تا بتوان گواهینامه حذف سرخک و سندروم سرخجه مادرزادی را دریافت کرد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر گفت: خوشبختانه از سه سال قبل تاکنون موردی از این دو بیماری با منشاء داخلی در کشور رخ نداده است، با ارائه اسناد لازم به سازمان بهداشت جهانی گواهینامه حذف این دو بیماری هفته گذشته توسط این سازمان به جمهوری اسلامی ایران اعطا شد.

وی این افتخار را بسیار بزرگ دانست و خاطرنشان کرد: هنوز همه چیز تمام نشده است زیرا حفظ و نگهداری این دستاورد عظیم به مراتب دشوارتر از آن چیزی است که تاکنون حاصل شده است.

گویا افزود: برخی کشورها این گواهینامه را دریافت کرده‌اند اما دوباره این بیماری در کشورشان شعله‌ور شده است بنابراین نباید هرگز دچار خوش باوری شد حذف سرخک وقتی ارزشمند است که پایداری و ثبات آن با مراقبت‌های ویژه تضمین شود.

۹۰ هزار مورد سرخک طی ۶ ماه در اروپا

وی تصریح کرد: ظرف ۶ ماه اول سال جاری میلادی در اروپا ۹۰ هزار مورد از این بیماری در کشورهای مختلف ثبت شده و کشورهایی مثل انگلستان، جمهوری چک، یونان و آلبانی اعتبار گواهینامه‌ای که پیش از این دریافت کرده بودند را از دست دادند.

وی ادامه داد: بیماری سرخک دوباره در منطقه مدیترانه شرقی که کشور ما هم جزو آن است شعله‌ور شده است و تنها سه کشور بحرین، عمان وایران از این قاعده مستنثنی هستند البته این دو کشور جمعیت بسیار محدودی داشته و تفاوت‌های عمده‌ای بین آنها و ایران وجود دارد.

وی ارزش آنچه در ایران به دست آمده است را فراتر از همه این کشورها دانست و گفت: در شرایطی که هیچ یک از کشورهای همسایه ما نتوانسته‌اند حتی در حد محدود بیماری را کنترل کنند همه نظام سلامت ایران بسیج شدند تا از این دستاورد ارزشمند تا جایی که می‌توانند محافظت کنند.

۱۵۰ هزار مبتلا به سرخک پیش از انقلاب

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در ادامه با اشاره به وضعیت سرخک در کشور پیش از انقلاب، گفت: پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ایران سالیانه حدود ۱۵۰ هزار کودک ایرانی مبتلا به سرخک می‌شدند و حدود ۱۰ هزار نفر از آنان جان خود را از دست می دادند.

وی افزود: در سال ۱۳۶۳ برنامه گسترش واکسیناسیون کشور به صورت سراسری همراه با گسترش سایر فعالیت های بهداشتی از جمله توسعه خانه های بهداشت و تربیت بهورزان آغاز به کار کرد و این برنامه به سرعت جای خود را به عنوان یک اولویت مهم بهداشتی در بین برنامه‌ها باز کرد.

دکتر گویا رسیدن تعداد مبتلایان به سرخک از ۱۵۰ هزار مورد در پیش از انقلاب به ۱۱ هزار مورد تا سال ۱۳۸۲ و سپس ریشه کنی آن در سال های اخیر را یکی از کم نظیرترین دستاوردهای کشور در حوزه سلامت برشمرد و گفت: در آستانه پیروی انقلاب اسلامی ریشه کنی آبله محقق شده بود و به دنبال آن حذف کزاز نوزادی و ریشه کنی فلج اطفال به عنوان دو اولویت مهم برنامه سلامت کشور آغاز شد.

وی خاطر نشان کرد: سال ۱۳۷۹ دیگر موردی از بیماری فلج اطفال مشاهده نشد و کزاز نوزادی نیز در کشور به صفر نزدیک شد و تاکنون نیز آنچه به دست آمده است را به عنوان یک افتخار کشوری توانسته‌ایم حفظ و نگهداری کنیم.

کد خبر 392538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.