نمایش جهانی انتزاعی در "فردا"

در نگاه نظریه‌پردازان عمدتاً چپگرای هنر، انتزاعی شدن عکاسی در واقع نوعی گسست از حقیقت است که با ذات حقیقت‌طلب عکاسی در تعارض بنیادین است.

به گزارش خبرنگار ایمنا، به اعتقاد پژمان نظرزاده آبکنار در جدال روزانۀ ثبت واقعی جهان که نوعی رسالت برای هنر قائل است و همچنین ثبت خیالی جهان که نوعی رازآلودگی عاری از واقعیت را در خود حمل می‌کند نمی‌توان با قاطعیت جانب هیچ یک را گرفت زیرا چنان‌که گفته شد همانقدر که به عقل برای زیستن در جهان مسکون نیاز است به همان اندازه نیز برای گریز از فشار طاقت‌فرسای مرگ باید به انتزاع پناه برد و جهان را فارغ از حقیقت تلخش دید. 

در نمایشگاه "فردا" که آثار محمدامین دانشور در گالری نگرش به نمایش گذاشته شده است؛ در تصاویر عکس‌های او با جهانی انتزاعی مواجه می‌شوید. این هنرمند در گفت و گو با خبرنگار ایمنا می‌گوید: عکس‌های نمایشگاه فردا را می‌توان انتزاعی نامید زیرا علاوه بر اینکه با حذف بخشی از واقعیت ساخته شده‌اند بر اثر تصادف(کشف و شهود) در فرایند ثبت عکس‌ها نسخۀ بهتری از اصل جهان خلق کرده‌اند و فرم انتزاعی عکاسی را که مدام در برخورد با فضای پیرامون، دغدغه من است نشان داده‌اند.

او ادامه می‌دهد: ساختار برای من مهم نیست و با استفاده از فرم و رسیدن به ترکیب بندی مطلوب تصویری را خلق می‌کنم.

این هنرمند با اشاره به اینکه پنج اثر آزاده علیزاده درکنار آثارم به نمایش گذاشته شده است، افزود: غیبت رنگ در تعدادی از عکس‌های نمایشگاه آن‌ها را در جهان رازآلود خود مهر و موم می‌کند؛ زیرا سیاه و سفید شدن جهان در عکاسی، خود نوعی اتفاق انتزاعی است و رنگی بودن تعدادی دیگر از عکس‌های نمایشگاه، امر انتزاعی را به امر واقعی نزدیک تر می‌کند. 

دانشور با بیان اینکه ۱۵ اثر من به دعوت از گالری نگرش در این نمایشگاه به نمایش گذاشته شده است، خاطرنشان می‌کند: نمایشگاه فردا هر چند فرمی منطبق بر سنت‌های پیش از خود دارد، اما در مضمون به نوعی از شاعرانگی غیرقابل تسری به حقیقت زیستی جامعه منتهی می‌شود.

این نمایشگاه تا ۱۷ مهرماه در گالری نگرش پرپا است.

کد خبر 392526

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.