بودجه سال ۹۸ براساس ۷ مقصد تدوین شده است/زیست پذیرتر شدن اصفهان در ۱۴۰۵

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: از ویژگی های بارز برنامه ۱۴۰۵ نتیجه محوری و سنجش پذیری همچنین استفاده از مشارکت ذی‌نفعان است که امیدواریم این برنامه، شهر را زیست پذیرتر و رقابت پذیرتر کند و شاهد اصفهانی آبادتر، زیست پذیرتر و رقابت پذیرتر از اصفهان امروز باشیم.

به گزارش خبرنگار ایمنا، علیرضا صادقیان ظهر امروز_سه شنبه_۱۵ مهرماه ۹۸_  در چهلمین نشست "سه شنبه‌ها با رسانه، پاسخگویی در مسیر امید" با بیان اینکه معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی یک سیستم جوان و مغز متفکر شهرداری به شمار می‌رود، اظهار کرد: تدوین و طراحی فرایندها برای رسیدن به اهداف شهرداری از دیگر فعالیت‌ها به شمار می‌رود.

وی ادامه داد: اداره کل سرمایه انسانی، اداره کل برنامه ریزی و بودجه، اداره کل تحول برای به ورود فرایندها در شهرداری، مدیریت پژوهش و فناوری‌های نوین، مدیریت هماهنگی امور مناطق و سازمان‌ها، سازمان فناوری اطلاعات شهرداری زیرمجموعه های معاونت برنامه ریزی و توسعه شهرداری اصفهان به شمار می رود که وظیفه برنامه ریزی و توسعه را بر عهده دارند.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه با ایجاد کمیته آینده پژوهی، به آینده شهر اصفهان توجه ویژه‌ای شده است، تاکید کرد: از ابتدای سال ۹۸ هفت هدف عمده را برای عملیاتی کردن برنامه سنجش‌پذیر شهردار اصفهان و برنامه «اصفهان ۱۴۰۰» طراحی و بودجه را با رویکرد این اهداف تنظیم کرده‌ایم.

وی ادامه داد: نخستین مقصد کاهش آلایندگی‌های محیطی با تمرکز بر کاهش آلودگی هوا است که بر اساس آن باید تا قبل از سال ۱۴۰۵ اقداماتی برای کاهش آلایندگی‌های محیطی انجام شود.

صادقیان تصریح کرد: مقصد دوم بهینه‌سازی عبور و مرور شهری است، در اصفهان نیاز است وسایل نقلیه عمومی از جمله اتوبوس و مترو و حتی خودروها، دوچرخه‌ها و موتورسیکلت‌ها بهینه شود تا مردم با حداقل هزینه در کوتاه‌ترین زمان ممکن به بهترین نحو به مقصد خود برسند.

وی گفت: سومین مقصد برای سال ۹۸ و دو سال آینده، بهره‌برداری بهینه از سرمایه‌ها است؛ در حال حاضر سه سرمایه اطلاعاتی، اجتماعی و اقتصادی تعریف شده و مدیریت شهری را موظف کردیم که باتوجه به مصوبه شورای شهر بهره‌برداری از این سرمایه‌ها بهینه شود.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان اظهار کرد: چهارمین مقصد تاب آور کردن شهر با تأکید بر افزایش ایمنی در محیط‌های شهری است که یکی از موارد آن پیشگیری از هرگونه حادثه‌ای در شهر است، از این رو یک قرارداد پژوهشی با سازمان پدافندغیرعامل کشور منعقد و فعالیت را از ابتدای امسال آغاز کرده‌ایم که در این راستا باید از نتایج آن برای ایمن‌تر شدن شهر استفاده کنیم.

وی تصریح کرد: پنجمین مورد «بازآفرینی بافت ناکارآمد و تاریخی شهر اصفهان» است، یکی از مقاصد بازآفرینی بافت ناکارآمد تاریخی بوده به همین دلیل در اطراف حرم حضرت زینب(س) پروژه‌ای عظیم را در راستای بازآفرینی بافت‌های فرسوده آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه ششمین مقصد «سرزندگی فضاهای شهری» است که یک زیرمجموعه گسترده شامل زیباسازی شهر، نورپردازی‌ها، المان‌ها، فضای سبز، برگزاری مراسم‌های شاد و مفرح برای مردم، ایجاد شادی و سرزندگی در بخش‌های مختلف شهر دارد، گفت: مقصد هفتم، تحقق پذیری طرح‌های توسعه شهری است؛ یعنی تا سه سال آینده باید طرح‌هایی را اجرا کنیم که این طرح‌ها قطعاً عملیاتی شود و به سرنوشت پروژه‌های نیمه تمام شهر دچار نشود.

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با اشاره به جمعیت شهر اصفهان اظهار کرد: جمعیت کلانشهر اصفهان نزدیک به دو میلیون نفر است و مطالعات نشان می‌دهد جمعیت این شهر روز به روز پیرتر شده و مردم آن سالمندتر می‌شوند. 

کاهش میزان زادوولد در اصفهان

وی با بیان اینکه میزان زادوولد در شهر اصفهان کاهش یافته است، افزود: پیش بینی‌ها نشان می‌دهد تا سال ۱۴۳۰ رشد جمعیت به زیر یک درصد برسد. 

صادقیان ادامه داد: میزان امید به زندگی در شهر اصفهان سال گذشته به ۷۶ سال رسیده که نشان دهنده ارتقاء امید به زندگی در بین افراد جامعه است. 

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه بیشترین جمعیت شهر اصفهان در منطقه هشت با ۲۴۱ هزار نفر و کمترین جمعیت در منطقه ۱۱ با حدود ۵۸ هزار نفر جمعیت است و متوسط تعداد اعضاء هر خانواده ساکن در شهر اصفهان ۳.۲ است. 

وی ادامه داد: بیشتر خانواده‌های اصفهانی دارای یک فرزند هستند و البته تعداد خانوار ساکن در شهر اصفهان ۶۲۰ هزار خانوار است. 

صادقیان با اشاره به میزان باسوادی شهروندان اصفهانی تصریح کرد: میزان باسوادی در کلانشهر اصفهان نزدیک به ۹۳ درصد است و میانگین سن شهروندان اصفهانی ۳۳ سال است. 

وی با اشاره به نسبت جمعیتی شهر اصفهان اظهار کرد: ۵۱ درصد جمعیت این کلانشهر را آقایان و ۴۹ درصد را بانوان تشکیل می دهند. 

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه یکی از اولویت های برنامه سه ساله شهرداری اصفهان تا سال ۱۴۰۰ و پس از آن در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ روان سازی شهر اصفهان و حمل ونقل برای شهروندان است، گفت: در حال حاضر آمارها نشان می دهد در شهر اصفهان کمترین میزان سفر با مترو و پس از آن با دوچرخه انجام می‌شود و بیشترین نرخ سفر با استفاده از خودروهای شخصی است. 

وی افزود: براساس آمار ۵۰ درصد مردم شهر اصفهان با خودروهای شخصی سفرهای درون شهری خود را انجام می هند. 

صادقیان با بیان اینکه در حال حاضر روزانه بیش از ۸۵ هزار نفر در اصفهان سفرهای درون شهری خود را با استفاده از مترو انجام می‌دهند، اظهار کرد: براساس آمار تا پایان سال ۹۷ حدود یک و نیم درصد مردم از مترو، چهار درصد از دوچرخه، پنج درصد از اتوبوس های معمولی و ون، ۱۴ درصد از موتورسیکلت و ۱۲.۵ درصد از تاکسی استفاده کرده اند؛ بی شک باید مردم را برای استفاده از حمل ونقل عمومی تشویق کرد تا شاهد کاهش آلاینده ها و ترافیک در سطح شهر باشیم. 

تحقق ۵۴درصدی بودجه ۹۸

وی با اشاره به بودجه سال جاری شهرداری اصفهان گفت: بودجه مصوب سال ۹۸ چهار هزار و صد میلیارد تومان است که ۳۰ درصد در بخش جاری و ۷۰ درصد در بخش عمرانی هزینه خواهد شد و خوشبختانه تا امروز بیش از ۵۴ درصد بودجه ۹۸ محقق شده است. 

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: اصفهان در سال جاری بیشترین درصد افزایش بودجه را با حدود ۳۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل در بین کلانشهرهای کشور داشته که در سال گذشته نیز ۹۰درصد بودجه محقق شد و پیش بینی می شود امسال تحقق ۱۰۰درصدی بودجه را شاهد باشیم. 

صادقیان با اشاره به GDP شهر اصفهان ( تولید ناخالص داخلی شهر) گفت: آمارها نشان می دهد ۴۰ درصد از جی تی پی استان متعلق به شهراصفهان است؛ امسال جی تی پی استان صدهزار میلیارد تومان و جی تی پی شهر اصفهان ۴۰ هزار میلیارد تومان است. 

وی با اشاره به سرانه فضای سبز شهر اصفهان اظهار کرد: سرانه هر شهروند اصفهانی ۲۸ مترمربع است ضمن اینکه درحال حاضر ۷۰درصد فضای سبز شهر در اختیار شهرداری و ۳۰درصد متعلق به مردم، بخش خصوصی و نهادها و دستگاه‌های دیگر است. 

پروژه‌های محرک توسعه شرایط مناطق را متحول می کند

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با اشاره به تعریف پروژه‌های محرک توسعه در مناطق ۱۵ گانه شهر تصریح کرد: تعریف پروژه‌های محرک توسعه شرایط مناطق را متحول می کند از این رو تعریف این پروژه ها در دستور کار قرار گرفت و در حال حاضر مراحل انتخاب آنها به اتمام رسیده تا در فرایند تدوین بودجه سال آینده اعتبار مورد نیاز برای اجرای این پروژه‌ها تعیین شود. 

وی تأکید کرد: یکی از ویژگی‌های بارز پروژه‌های محرک توسعه این است که میزان تأثیرگذاری آن بسیار زیاد است و پتانسیل توسعه را به همراه دارد؛ به عنوان مثال پروژه رینگ چهارم در اقتصاد ساکنان مناطق ۱۰، ۱۴ و ۱۵ شهرداری اصفهان تأثیر گذار است که خوشبختانه این پروژه تاکنون پیشرفت خوبی داشته است. 

صادقیان با بیان اینکه در گذشته طرحی جامع برای زیباتر شدن شهر اصفهان وجود نداشته است، تصریح کرد: سال گذشته سازمان زیباسازی مکلف شد طرح جامعی برای زیباسازی شهر تدوین کند که درحال حاضر مراحل نهایی را سپری می کند. 

وی با اشاره به ایجاد خزانه واحد در شهرداری اصفهان گفت: هدف از ایجاد خزانه این است که بخش هایی از درآمد سازمان ها و مناطق پردرآمد، در مناطق کمترتوسعه یافته شهر هزینه شود. 

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با ابراز نگرانی از استفاده روزافزون شهروندان از خودروهای شخصی برای انجام سفرهای درون شهری خود گفت: ارزان بودن سوخت باعث شده که مردم بیشتر از وسایل شخصی استفاده کنند در این میان ضرورت دارد زیرساخت‌های حمل ونقل عمومی تقویت شود تا مردم رغبت بیشتری برای استفاده از آن داشته باشند. 

وی خاطرنشان کرد: شهرداری اصفهان در یک برنامه استراتژیک بازسازی ناوگان اتوبوسرانی را مورد توجه قرار داده، هرچند این فرایند بسیار دشوار است. 

درآمدزایی چالش جدی شهرها

صادقیان با اشاره به درآمدهای مبتنی بر علم و فناوری در حوزه مدیریت شهری اظهار کرد: یکی از چالش های جدی شهرها موضوع درآمدزایی است. 

وی با بیان اینکه درحال حاضر دو نوع منبع درآمدی پایدار و ناپایدار در شهرها وجود دارد، گفت: یکی از برنامه‌های جدی مدیریت شهری این است که شهرداری به سمت درآمدهای پایدار حرکت کند و برنامه هایی را تنظیم کند که سهم درآمدهای پایدار را افزایش دهد چرا که برخی مناطق مثل منطقه یک دیگر نمی‌تواند از محل صدور پروانه و تراکم اداره شود و باید در اینگونه مناطق به سمت درآمدهای پایدار حرکت کنیم. 

معاون برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با بیان اینکه در سازمان‌های وابسته به شهرداری باید راهکارهایی برای سهیم شدن در درآمدهای پایدار درنظر گرفته شود، تصریح کرد: به عنوان مثال سازمان مدیریت پسماند با تبدیل زباله می تواند بخش عمده ای از سبد درآمدهای پایدار شهر را محقق کند. 

وی ادامه داد: یکی دیگر از اقدامات درخصوص درآمدهای مبتنی بر علم و فناوری در حوزه مدیریت شهری هوشمند شدن شهر است؛ در این راستا پتانسیل سازمان فاوا برای درآمدزایی بسیار ارزشمند است چرا که می‌تواند با استفاده از پتانسیل فیبر نوری و دراختیار قرار دادن آن به بخش های دارای مجوز درآمدزایی کند. 

صادقیان تصریح کرد: یکی دیگر از راهکارها بازگرداندن سرمایه گذاران برای سرمایه گذاری در شهر است. 

وی با بیان اینکه استفاده از فناوری های نوین می‌تواند در تمام بخش‌های شهرداری رقم بخورد، افزود: باید از شهر فروشی فاصله گرفته و به سمت افزایش درآمدهای پایدار حرکت کنیم. 

موفقیت بزرگ برای شهر اصفهان

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با اشاره به میزان تحقق برنامه سنجش پذیر شهردار اصفهان گفت: تحقق برنامه سنجش پذیر شهردار اصفهان یک موفقیت بزرگ برای شهر اصفهان خواهد بود. 

وی با بیان اینکه برنامه سنجش پذیر شهردار اصفهان در سه بخش اجرا، خروجی و نتیجه پیگیری می شود، افزود: درحال حاضر دو شاخص زیست پذیری و رقابت پذیری مورد توجه قرار گرفته است. 

صادقیان با بیان اینکه پژوهش در خصوص عدالت مکانی و توزیع امکانات بین شهروندان ساکن در مناطق مختلف شهر در دست انجام است، ادامه داد: آینده پژوهی جمعیت اصفهان تا سال ۱۴۳۰ مطالعه ای است که در برنامه آینده استفاده می شود؛ همچنین مطالعه آینده انرژی شامل انرژی‌های فصولی جزء پژوهش‌هایی است که درحال انجام بوده و در برنامه‌های آینده مورد استفاده قرار می گیرد، همچنین درخصوص موضوع فرونشست زمین مطالعاتی در دست انجام است. 

وی گفت: مطالعاتی درخصوص زیست پذیری و رقابت پذیری شهر انجام شده زیرا در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ تأکید بر رقابت‌پذیرتر و زیست پذیرتر شدن شهر دارد و مطالعات ما را به این نتیجه می‌رساند که در حمل ونقل عمومی باید از تراموا نیز استفاده کنیم. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداراصفهان افزود: در سال جاری تأکید شده که اداره کنترل پروژه معاونت برنامه ریزی و توسعه سرمایه انسانی، پروژه‌ها از ابتدا تا انتها رصد شود و اجازه داده نمی‌شود که پروژه‌ای به حال خود رها شده و نیمه تمام باقی بماند و اگر قرار است اعتباری از پروژه‌ای جابه جا شود، براساس نظر مدیریت شهری خواهد بود. 

وی با اشاره به دستیابی به شهر هوشمند گفت: تعریف سامانه ها برای رصد برنامه ها و هرآنچه باید در جهت شفاف سازی و شرایط مطلوب انجام شود زیرساخت های لازم برای هوشمند شدن شهر است. 

استارت دستیابی به شهر هوشمند زده شده است

صادقیان خاطرنشان کرد: براساس آخرین آمار اعلام شده در کشور اصفهان نسبت به سایر کلانشهرهای کشور یکی از شهرهای هوشمند به شمار می‌رود که یکی از اقدامات انجام شده در راستای هوشمندسازی شهر استفاده از سامانه های AFC و AVL در شرکت واحد اتوبوسرانی است. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداراصفهان اظهارکرد: زیرساخت‌های دستیابی به شهر هوشمند در اصفهان استارت خورده، اما سرعت زیادی نداشته که باید در این راستا تلاش کنیم تا سرعت لازم را بگیرد.

وی با بیان اینکه برای هوشمند شدن شهرها با دنیا فاصله زیادی داریم، افزود: شهر هوشمند نیاز به شهروند هوشمند دارد از این رو شهرداری اصفهان نرم افزار سرای هشت را طراحی کرده تا شهروند سپاری صورت گیرد و شهروندان از هر محلی با ورود به این سامانه امکان درخواست صدور پروانه یا پایان کار داشته باشند و تمام این مراحل بدون مراجعه به شهرداری انجام شود. 

صادقیان با اشاره به تعداد نیروهای شاغل در شهرداری اصفهان گفت: درحال حاضر ۱۵ هزار نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم با شهرداری اصفهان همکاری می کنند. 

وی با بیان اینکه تعداد نیروهای رسمی و قراردادی شهرداری چهار هزار و ۱۵۳ نفر و تعداد نیروهای شرکتی بیش از دو هزار نفر است، گفت: آمار نیروها در سایت آمارنامه شهرداری وارد شده و البته در این دوره دغدغه زیادی درخصوص امنیت شغلی کارکنان وجود دارد. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهرداراصفهان با اشاره به حمایت از پایان نامه‌ها گفت: شهرداری اصفهان در حمایت از پایان نامه‌های کارشناسی ارشد دو و نیم میلیون تومان و پایان نامه های دکترا پنج میلیون تومان حمایت می کنند. 

وی ادامه داد: در شهرداری از مهرماه سال گذشته تا شهریور ماه سال جاری ۲۹ پایان نامه تحویل گرفته شده و از ۲۱ پایان نامه حمایت معنوی شده است. 

حمایت شهرداری از اکوسیستم کارآفرینی

صادقیان با تأکید بر حمایت شهرداری از اکوسیستم کارآفرینی تصریح کرد: برای اکوسیستم کارآفرینی شهر، ستاد کارآفرینی تشکیل شده و برای فعالیت هاب اصفهان فضای مناسبی درنظر گرفته شده است. 

وی با بیان اینکه نیروهای مازاد یکی از مشکلات فراروی شهرداری اصفهان است، گفت: در دو سال گذشته بیش از ۶۰۰ نفر از کارکنان در چارچوب قوانین و مقررات بازنشسته شدند. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: قراردادهای متنوع نیروهای انسانی در قالب یک قرارداد تجمیع شده تا عدالت بین کارکنان برقرار شود. 

وی با اشاره به میزان تخصص نیروها درحوزه فعالیت خود گفت: در برخی تخصص‌ها مشکلاتی وجود دارد که سعی در رفع آن داریم؛ از این رو پروژه تطابق بین شغل و شاغل با همکاری اساتید دانشگاه درحال مطالعه است و مراحل نهایی را سپری می کند. 

صادقیان با بیان اینکه برای چابک سازی بدنه شهرداری باید برخی فعالیت‌ها را برون سپاری کرد، تأکید کرد: نمی توان ادعا کرد که در شهرداری نیروی مازاد در بخش حجمی وفعالیت های غیرحجمی وجود ندارد. 

وی با اشاره به آزمون استخدامی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اصفهان تصریح کرد: مجوز استخدام نیرو در این سازمان برای ۲۰۰ نفر صادر شده که افراد قبول شده در مرحله مصاحبه هستند. 

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان با اشاره به فرونشست زمین در اصفهان گفت: مطالعاتی در شهرداری انجام و خروجی آن اعلام این نکته بود که در جنوب شهر کمترین و در شمال و شمال شرق اصفهان بیشترین فرونشست اتفاق افتاده از این رو در این نقاط از آب‌های خاکستری استفاده می کنیم و سعی می‌کنیم چاهی حفر نشود. 

وی با اشاره به برنامه ۱۴۰۵ گفت: در تدوین برنامه ۱۴۰۵ سعی شده مشکلات و آسیب‌های برنامه‌های گذشته، همچون اصفهان ۹۵ و برنامه ۱۴۰۰ رصد و در برنامه ۱۴۰۵ لحاظ شود. 

صادقیان با بیان اینکه سیاست‌های اتخاذ شده در برنامه ۱۴۰۵ مبتنی بر تعامل معاونت‌ها، سازمان‌ها، مناطق، شرکت‌ها و مؤسسات وابسته به شهرداری همراه با مشارکت فعال نخبگان خواهد بود، ادامه داد: در تدوین برنامه ۱۴۰۵ سعی کردیم خواسته ها و مشکلات مردم را احصاء کنیم. 

وی تأکید کرد: از ویژگی های بارز برنامه ۱۴۰۵ نتیجه محوری و سنجش پذیری همچنین استفاده از مشارکت ذی‌نفعان است که امیدواریم این برنامه، شهر را زیست پذیرتر و رقابت پذیرتر کند و شاهد اصفهانی آبادتر، زیست پذیرتر و رقابت پذیرتر از اصفهان امروز باشیم.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان گفت: در برنامه اصفهان ۱۴۰۵ توجه به آرمان‌گرایی در کنار واقع‌گرایی کامل‌تر از برنامه اصفهان ۱۴۰۰ است،

کد خبر 392503

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.