سالمندان اندیشمندان یک شهر فرهنگی هستند

شهردار اصفهان گفت: سالمندان در یک شهر فرهنگی به عنوان اندیشمندان جامعه مشارکت می‌کنند و در برنامه ریزی برای دستیابی به توسعه پایدار اثرگذار هستند.

به گزارش خبرنگار ایمنا، قدرت الله نوروزی صبح امروز _سه شنبه ۱۶ مهرماه_ در آیین رونمایی از تفاهمنامه مشترک سه جانبه شهر دوستدار سالمند، با بیان اینکه سالمندان سرمایه‌های اجتماعی یک جامعه توسعه یافته هستند، اظهار کرد: باید برای حمایت از این سرمایه های اجتماعی راهکارهایی مناسب پیش‌بینی کرد.

وی ادامه داد: تمام دستگاه‌ها در این زمینه باید حضور جدی داشته باشند تا بتوان به شکلی صحیح از این سرمایه های اجتماعی حمایت کرد، حال اگر در این زمینه متحد باشیم و به موقع وظیفه خود را انجام دهیم با مشکلی روبه‌رو نمی‌شویم.

شهردار اصفهان با تاکید بر اینکه به دنبال تحقق یک شهر فرهنگی هستیم، تصریح کرد: این شهر مولفه‌های مختلفی دارد که از جمله می توان به زیست‌پذیری و بهزیستی فرهنگی اشاره کرد.

وی ادامه داد: برای دستیابی به یک شهر فرهنگی زیست‌پذیر ناگزیر هستیم تا جمعیت، گروه‌های سنی و اقشار مختلف جامعه را در نظر بگیریم و وظیفه خود را در برابر آنها به درستی انجام دهیم.

 نوروزی با بیان اینکه شهر اصفهان در یکسال گذشته پایلوت شهر دوستدار کودک شده است، اظهار کرد: شهر دوستدار کودک باید همه ظرفیت‌های رشد و تربیت فرزندانمان را داشته باشد که اصفهان دارد.

وی با تاکید بر اینکه سالمندان در جامعه سرمایه‌های اجتماعی هستند، گفت: این افراد جامعه نیاز به توجه دارند و باید برای ارتقابخشی آنها بیشتر تلاش کنیم، چرا که نوع خدمات، برنامه ها و ساختارهای جامعه باید حاکی از دفاع از حقوق سالمندان باشد.

شهردار اصفهان ادامه داد: در چنین جامعه‌ای گروه‌های سنی و اقشار مختلف تقسیم نمی‌شوند بلکه برای هر گروه متناسب با ویژگی‌های خود برنامه ریزی مناسب می‌شود. 

وی افزود: توجه ما به انسان و هویت انسان است از این رو در چنین جامعه‌ای بدون در نظر گرفتن ویژگی‌های شخصیتی، سن، مذهب خدمات رسانی می‌کنیم و این مهم به معنای شهر زیست پذیر است.

نوروزی با بیان اینکه سالمندان در یک شهر فرهنگی به عنوان اندیشمندان جامعه مشارکت می‌کنند، گفت: در جامعه‌ای که به دنبال تحقق توسعه پایدار هستیم، گروه‌های مختلف سنی موضوع توسعه پایدار نیست، اما می‌خواهیم همه اقشار در برنامه توسعه پایدار باشند و بر اساس یک شناخت دقیق برنامه ریزی کنیم.

وی با اشاره به اعلام آمادگی اصفهان به عنوان شهر پایلوت دوستدار سالمند، تصریح کرد: هرم جمعیتی جهان با پدیده سالمندی رو به رو است؛ اما همه جوانان امروز باید بدانند شهر دوستدار سالمند، شهری امن برای آینده آنها است‌.

شهردار اصفهان اظهار امیدواری کرد: نگاه فرهنگی مدیران شهری به همه شهروندان تعمیم یابد و اگر در کنار یکدیگر و در راستای یک هدف گام برداریم همه اقشار جامعه آرامش و آسایش خواهند داشت.

به گزارش ایمنا، در آیین رونمایی و امضای تفاهمنامه مشترک سه جانبه شهر دوستدار سالمند نماینده صندوق جمعیت سازمان ملل متحد، شهردار اصفهان و مدیرکل بهزیستی استان اصفهان و مدیران شهری حضور داشتند.

کد خبر 392501

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.