۹۳ کشور در اسکار خارجی ۲۰۲۰

آکادمی علوم و هنرهای سینمایی دوشنبه‌شب فهرست کامل رقبای واجد شرایط بخش فیلم بلند بین‌المللی (با نام قبلی فیلم خارجی‌زبان) در جوایز اسکار ۲۰۲۰ را منتشر کرد.

به گزارش ایمنا،‌ امسال ۹۳ کشور به اسکار نماینده معرفی کرده‌اند که یک رکورد جدید است. ۹۲ کشور در سال ۲۰۱۷ فیلم به اسکار فرستادند که در زمان خود یک رکورد بود. سال گذشته ۸۷ کشور در این رقابت شرکت کردند و درنهایت "رُما" به کارگردانی آلفونسو کوارون از مکزیک این جایزه را برد.

"انگل" از کره جنوبی به کارگردانی بونگ جون هو که امسال در جشنواره فیلم کن برنده جایزه نخل طلای جشنواره شد؛ "رنج و افتخار" از اسپانیا به کارگردانی پدرو آلمودوار با بازی آنتونیو باندراس در نقش یک کارگردان سینما که در جشنواره کن جایزه بهترین بازیگر مرد را برای او به همراه داشت؛ "با تو در معرض هوا" از ژاپن به کارگردانی ماکوتو شینکای که پس از "شاهزاده مونونوکه" (۱۹۹۸) اولین فیلم انیمیشن است که به نمایندگی از این کشور در اسکار رقابت می‌کند؛ "Atlantics" از سنگال به کارگردانی ماتی دیوپ که جایزه بزرگ جشنواره کن را برد؛ "بینوایان" از فرانسه به کارگردانی لاد لی که در کن برنده جایزه هیئت داوران شد؛ فیلم چوایی‌زبان "پسری که باد را مهار کرد" از بریتانیا، اولین تجربه کارگردانی چیوتل اجیوفور بازیگر سینما، تئاتر و تلویزیون که سال گذشته در بخش ویژه جشنواره فیلم برلین نمایش داده شد؛ "از اسب‌های ربوده‌شده" از نروژ به کارگردانی هانس پتر مولان با بازی استلان اسکارسگارد که در جشنواره برلین جایزه خرس نقره‌ای بهترین دستاورد هنری چشمگیر را دریافت کرد و فیلم تحسین‌شده "Papicha" از الجزایر به کارگردانی مونیا مدور که اولین بار در دنیا ماه مه پیش در بخش نوعی نگاه جشنواره کن نمایش داده شد؛ از جمله رقبای شاخص این دوره جوایز اسکار در بخش فیلم بلند بین‌المللی هستند.

ایران نیز با مستند "در جستجوی فریده" به کارگردانی آزاده موسوی و کوروش عطایی شانس خود را در جوایز اسکار امتحان می‌کند.

امسال کشورهای غنا، نیجریه و ازبکستان برای اولین بار در بخش فیلم بلند بین‌المللی شرکت کرده‌اند. پیش از این اعلام شده بود اوگاندا فیلم "کُنی: دستور از بالا" به کارگردانی استیو  تی. آینی را به آکادمی معرفی کرده است، اما کمیته انتخاب نماینده اوگاندا در اسکار اعلام کرد این فیلم برای رقابت در جوایز اسکار واجد شرایط نبود و به همین دلیل معرفی نشد. اگر این اتفاق می‌افتاد اوگاندا برای اولین بار یک فیلم به اسکار فرستاده بود.

آکادمی همچنین فیلم "حوا، مریم، عایشه" نماینده افغانستان به کارگردانی صحرا کریمی سینماگر متولد ایران را برای رقابت در بخش فیلم بلند بین‌المللی واجد شرایط ندانست. نخستین فیلم بلند داستانی کریمی که شرکت فرانسوی نوری پیکچرز متعلق به کتایون شهابی تهیه‌کننده ایرانی آن را تولید کرده است، ماه پیش در بخش افق‌های جشنواره فیلم ونیز روی پرده رفت.

"Ne Zha" از چین به کارگردانی یو یانگ، "خون، شهوت، و قهوه" از هندوراس به کارگردانی کارلوس ممبرنو، "م مثل مالزی" از مالزی به کارگردانی دیان لی و اینزا روسیل، "رخش" از مغولستان به کارگردانی اردنبیلگ گانبولد و "پسری که باد را مهار کرد" از بریتانیا به کارگردانی چیوتل اجیوفور، پنج فیلمی هستند که پیش از این خبر معرفی آن‌ها به اسکار رسانه‌ای نشده بود.

بخش فیلم بلند بین‌المللی (International Feature Film) تا سال گذشته "فیلم خارجی‌زبان" (Foreign Language Film) نام داشت، اما هیئت رئیسه آکادمی در جلسه‌ای که آوریل امسال برگزار شد تصویب کرد نام آن تغییر کند. هیئت رئیسه همچنین تصویب کرد تعداد فیلم‌های فهرست کوتاه نامزدهای این بخش از ۹ فیلم به ۱۰ فیلم افزوده شود.

رأی‌گیری برای انتخاب نامزدهای اسکار فیلم بلند بین‌المللی در دو مرحله انجام می‌شود. در مرحله اول اعضای داوطلب از همه شاخه‌های آکادمی به‌عنوان اعضای کمیته فیلم بلند بین‌المللی فاز ۱، هر یک حداقل ۱۵ را می‌بینند و بر مبنای امتیاز ۶ تا ۱۰ به فیلم‌ها نمره می‌دهند.

هفت فیلمی که بالاترین امتیاز را توسط کمیته عمومی کسب کرده‌اند، به فهرست کوتاه نامزدهای بخش فیلم بلند بین‌المللی راه پیدا می‌کنند. سپس کمیته اجرایی جایزه فیلم بلند بین‌المللی پس از اطلاع از هفت فیلم انتخاب‌شده، تشکیل جلسه می‌دهد و سه فیلم را دیگر انتخاب می‌کند. به این ترتیب ۱۰ فیلم فهرست کوتاه انتخاب می‌شوند.

در مرحله بعد، چهار کمیته‌ ویژه در نیویورک، لس آنجلس، لندن و سان فرانسیسکو، فیلم‌های فهرست کوتاه را می‌بیند و درباره پنج نامزد نهایی تصمیم می‌گیرد که اسامی آن‌ها ۱۳ ژانویه ۲۰۲۰ (۲۳ دی) همراه نامزدهای دیگر بخش‌های جوایز اسکار اعلام خواهد شد. درنهایت برنده اسکار فیلم بلند بین‌المللی با رأی اعضای فعال و دائمی آکادمی انتخاب می‌شود.

نود و دومین دوره جوایز اسکار یکشنبه ۹ فوریه ۲۰۲۰ (بامداد دوشنبه ۲۱ بهمن به‌وقت ایران) در دالبی تیه‌تر در هالیوود برگزار می‌شود.

کد خبر 392498

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.